شناسهٔ خبر: 23696690 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همکاری هند با ژاپن برای رقابت با چین در اکتشافات فضایی

دهلی نو - ایرنا - دهلی نو برای اثبات برتری خود نسبت به کشورهای دیگر جهان با همکاری ژاپن و در رقابت با چین جدیدترین فصل اکتشافات فضایی خود را در دست انجام دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در روز دوشنبه به نقل از سایت علمی 'آی نیوز'، در حالیک تنها چند دهه قبل، حوزه تحقیقات فضایی در اختیار مطلق آمریکا و شوروی سابق قرار داشت اکنون سه کشور آسیایی ژاپن، هند و چین آماده گام برداشتن در مسیر جدیدی از اکتشافات فضایی هستند که بشر از سال 1972 میلادی به بعد در آنجا پای نگذاشته است. در همین راستا سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) برای سد کردن راه رقیب دیرین و همسایه خود یعنی چین با آژانس اکتشافات هوا-فضا ژاپن (JAXA) همکاری می کند.
این پروژه مشترک که در مراحل اولیه خود قرار دارد، قادر به جمع آوری نمونه از ماه است؛ ضمن اینکه دو کشور در مورد اکتشاف مناطق قطبی ماه با هدف پیدا کردن آب که امید برای اسکان انسان در آنجا را احیا کرده همکاری خواهند کرد. ژاپن و هند درباره استفاده از فناوری های فضایی برای مطالعه در حوزه تغییرات اقلیمی نیز در حال مذاکره هستند.
ژاپن در سال 2009 میلادی فضاپیمای سلن ( Selene ) خود را بر روی ماه فرود آورد و هند هم در سال 2008 میلادی اولین فضاپیمای چاندرایان – 1 ( Chandrayaan-1 ) را به ماه فرستاد و قرار است چاندرایان – 2 ( Chandrayaan-2 ) به مریخ پرتاب شود. علاوه بر بُعد علمی، این ماموریت های مشترک جنبه سیاسی هم دارند؛ یعنی هند و ژاپن به دنبال ایجاد چالش در اقدامات جسورانه چین در اکتشافات فضایی هستند. چین در سال 2013 میلادی سومین ماموریت موفقیت آمیز خود به ماه را به ثبت رساند.
هند و ژاپن هم قصد دارند تا چند سال آینده اولین کاوشگر خود را به قسمت تاریک ماه بفرستند؛ ضمن اینکه یک سری برنامه های مقدماتی برای فرستادن انسان به ماه در دستور کار آنها وجود دارد. چین در سال 2003 میلادی بعداز اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا سومین کشور جهان بود که موفق به فرستادن انسان به ماه شد.
چین می گوید در حال حاضر یک دهم بودجه ناسا برای اهداف صلح آمیز فضایی را به طرح های خود اختصاص داده است اما موسسه «تحقیقات دیده بان دهلی نو» نسبت به این موضوع شک دارد و بر این باور است که این برنامه با رویکرد نظامی تحت پوشش برنامه فضایی انجام می شود.
از طرفی ، منافع اقتصادی نیز در برنامه فضایی هند دخیل است . پرتابگرهای ماهواره هند یک ششم تا یک هشتم هزینه پرتابگرهای سایر کشورها را دارند. در حالیکه چین بازوی سیاسی و فناوری خود را به رخ می کشد، ژاپن و هند با امضای یادداشت تفاهم همکاری در حوزه اکتشافات فضایی برای ایجاد موازنه ای در مقابل چین تلاش کردند.
هند یک کشور بالستیکی و اتمی است و از آن طرف ژاپن هم دارای برنامه های بلند مدت در حوزه پرتاب ماهواره های غیرنظامی است. بنابراین دو کشور مکملی مناسب برای یکدیگر هستند. همکاری نزدیک دو کشور و داشتن رابطه استراتژیکی گسترده می تواند خشم چین را به همراه داشته باشد.
آساق**267**وحیده دینداری**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما