شناسهٔ خبر: 23696306 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک مقام بلاروس : حجم تجارت کشاورزی تهران و مینسک رشد 58 درصدی یافت

تهران- ایرنا- معاون وزیر کشاورزی و مدیرکل اداره دامپزشکی و نظارت بلاروس گفت: حجم تجارت کشاورزی تهران و مینسک از ژانویه تا نوامبر (اواسط دی 95 تا اواسط آبان96 ) سال 2017 به 14.5 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 58 درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «اسمیلگین» امروز (دوشنبه) در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران - بلاروس در محل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: این حجم مبادلات بیشتر مربوط به واردات محصولات کشاورزی توسط بلاروس از ایران بوده که عمده آن شامل میوه و سبزیجات است.
وی افزود: براساس برنامه ریزی برای افزایش همکاری های سرمایه گذاری بین 2 کشور، بطور نمونه به پروژه های پرورش ماهی قزل آلا در بلاروس با کمک و همکاری سرمایه گذاران ایرانی خبر داد.
اسمیلگین یادآوری کرد: صادرات محصولات کشاورزی از بلاروس به ایران نیز در مدت یاد شده 31 درصد افزایش داشته که بیشتر شامل انواع شیرینی، آب میوه و شکلات بوده است؛ این در حالی است که پارسال صادرات کره به ایران انجام گرفت، اما امسال صادراتی انجام نشد .
معاون وزیر کشاورزی بلاروس با اشاره به صادرات گوشت گاو به ایران از سوی این کشور در سال 2010، تاکید کرد: صادرات گوشت گاو، انواع لبنیات و کره به ایران برای بلاروس از اهمیت و اولویت برخوردار است.
وی برنامه توافق در زمینه مناطق آزاد اقتصادی را یادآور شد و تاکید کرد : می توان با وضع تعرفه های مختلف به گسترش مبادلات تجاری پرداخت.
مدیرکل اداره دامپزشکی و نظارت بلاروس خواستار انجام سریعتر بازرسی از شرکت ها و کارخانجات بلاروسی از سوی ایران شد تا بتوان صادرات گوشت گاو و سایر فرآورده های لبنی را از سر گرفت و ابراز امیدواری کرد نقشه راه صادرات گوشت گاو به ایران طراحی شود.
وی افزود: افزایش 20 درصدی تعرفه واردات بسته های کره بیش از 5500 گرمی و رشد 15 درصدی تعرفه واردات گوشت گاو از سوی ایران، خواستار ارائه آخرین نگارش تعرفه های فصلی محصولات کشاورزی شد.
در همین پیوند، «هومن فتحی» مدیرکل امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه افزود: مهرماه امسال نخستین نشست همکاری های کمیته مشترک همکاری های کشاورزی ایران و بلاروس برگزار شد که در 2 زمینه مهم به توافق دست یافتند.
وی بیان داشت: رفع موانع موجود برای مذاکرات اوراسیا و صادرات محصولات کشاورزی بویژه آبزیان، مرغ و فرآورده های لبنی به کشورهای این حوزه و صدور مجوز دامپزشکی برای صادرات گوشت گاو از بلاروس به ایران از جمله این توافقات بود که امید می رود در آینده نزدیک نقشه راه این مهم تهیه شود.
به گزارش ایرنا، براساس نقشه راه توسعه روابط ایران - بلاروس که اردیبهشت 95 در مینسک امضا شد، دو کشور با اجرای برنامه های متعدد بازرگانی، صنعتی، سرمایه گذاری مشترک و بازرگانی، افزایش ارزش روابط اقتصادی از سالیانه 75 میلیون دلار کنونی به 250 میلیون دلار تا پایان سال 2017 هدفگذاری کردند.
جمهوری بلاروس به مساحت 207 هزار و 600 کیلومتر مربع با پایتختی مینسک در شرق اروپا نیز مرز روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی قرار دارد و یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 در منطقه است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065* 9186* 1559
خبرنگار: محمد ملک دار** انتشار: حسین عضدی فسا

انتهای پیام /*

نظر شما