شناسهٔ خبر: 23696044 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سایه شوم سعودی ها بر فضای سیاسی لبنان

هم اکنون بار دیگر عربستان سعودی به معادلات داخلی لبنان ورود پیدا کرده است. ریاض درصدد است ضمن مدیریت فضای انتخابات در لبنان، موجبات پیروزی مهره های وابسته به خود را در این آوردگاه سیاسی فراهم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای اخیر اخبار زیادی در لبنان در خصوص دخالت عربستان سعودی در انتخابات پارلمانی لبنان، که در ماه می  2018 برگزار می شود، شنیده می شود. این اخبار در حالی منتشر می شود که چندی پیش، ریاض در جریان پرونده وادار کردن سعدالدین حریری به استعفا، اقدام به دخالت در امور داخلی لبنان کرده بود.

به طور کلی پس از شکل گیری دو جریان 8 مارس و 14 مارس در لبنان، مقامات سعودی حمایت از جریان 14 مارس را به صورت مستمر در دستور کار خود قرار داده اند. آنها در این خصوص بر روی مهره هایی مانند "سمیر جعجع" رهبر حزب  "قوات لبنانی" و از تروریست های مشهور در این کشور حساب ویژه ای باز کرده اند. هم اکنون بار دیگر عربستان سعودی به معادلات داخلی لبنان ورود پیدا کرده است. ریاض درصدد است ضمن مدیریت فضای انتخابات در لبنان، موجبات پیروزی مهره های وابسته به خود را  در این آوردگاه سیاسی فراهم کند. در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

1- ولید الیعقوب، سفیر جدید عربستان سعودی در بیروت، طی روزهای اخیر به چهره ای جنجالی در نظر تحلیلگران مسائل داخلی لبنان قرار گرفته است. وی در مدت کوتاه حضور خود در پایتخت لبنان، دیدارهای زیادی را با مقامات جریان 14 مارس داشته و تمامی توان خود را صرف پیروزی جریان 14 مارس در انتخابات اردیبهشت ماه سال آینده کرده است. در حالی که 4 ماه تا انتخابات پارلمانی لبنان زمان باقی مانده است، سفیر عربستان در لبنان به مانند دیگر سفرای پیشین این کشور، رویکرد مداخله جویانه خود را در فضای داخلی لبنان افزایش داده است. در این خصوص یک منبع آگاه در بیروت به پایگاه بصیرت اعلام کرد:
«دخالت سفرای عربستان در لبنان محدود به ولید الیعقوب نیست و قبل از وی نیز دیگر سفرای عربستان، به سود جریان 14 ماس فعالیت هایی را صورت می دادند. این فعالیت ها شامل حمایت های مالی و سیاسی و تطمیع رهبران جریان 14 مارس و تلاش برای جلب آرای عمومی به سود این جریان بوده است. دیگر بر همگان مسجل است که بخش اعظمی از هزینه های تبلیغاتی و انتخاباتی جریان 14 مارس از ریاض تامین می شود.»

در همین جهت جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان در اظهاراتی که بلافاصله به تیتر رسانه ها و سایت های خبری در این کشور تبدیل شد، به صورت غیر مستقیم به عربستان سعودی در خصوص دخالت در امور داخلی لبنان هشدار داد. وی به دیپلمات هایی که در بیروت مستقر هستند توصیه کرد تا حدود فعالیت و اختیارات خود را بدانند و فراتر از آن عمل نکنند.

2- روزنامه لبنانی "الاخبار" اخیرا از سفر هیاتی از عربستان سعودی به بیروت در راستای دیدار با سعد الدین حریری، نخست وزیر این کشور خبر داده است. بر این اساس «نزار العلولا» مشاور دفتر پادشاهی عربستان به زودی به بیروت می‌آید و با هیات همراه خود، به بررسی شرایط لبنان در فاصله 4 ماه باقیمانده تا برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور می پردازد. همان گونه که مشخص است، عربستان سرمایه گذاری زیادی را برای پیروزی در انتخابات پارلمانی سال آینده صورت داده است. نکته قابل تأمل این که در این خصوص هیات عربستانی دیداری با میشل عون رئیس جمهور لبنان یا نبیه بری رئیس پارلمان این کشور نخواهد داشت. با این حال آنها با هدف تجمیع نیروها و امکانات جریان 14 مارس با سعد الدین حریری (به عنوان یکی از رهبران جریان 14 مارس) دیدار می کند. به عبارت بهتر، سران سعودی با هدف یکپارچه سازی جریان 14 مارس در انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه امسال، به بیروت سفر خواهند کرد.

3- بدون شک با توجه به افزایش دامنه مداخلات ریاض در معادلات داخلی لبنان، شاهد موضع گیری قاطعانه جریان 8 مارس و خصوصا حزب الله در مقابل عربستان سعودی خواهیم بود. شکست مهره های ریاض در سوریه و خصوصا شکست آنها در عرسال، که به واسطه حضور قدرتمندانه نیروهای حزب الله صورت گرفت، ضربه سختی بر پیکره ال سعود وارد ساخته است. در چنین شرایطی عربستان سعودی سعی دارد بخشی از شکست خود در صحنه نظامی را در عرصه سیاسی لبنان جبران کند. با این حال تجربه نشان داده است که ریاض در نهایت محکوم  است ضمن پرداخت هزینه های هنگفت در این خصوص، شکست دیگری را در مقابل جریان مقاومت در لبنان تجربه کند.

به عبارت بهتر، حتی اگر جریان 14 مارس به رهبری عربستان در انتخابات پارلمانی پیروز شود، جبهه مقاومت همچنان با قدرت تمام به فعالیت خود در فضای سیاسی لبنان و منطقه ادامه خواهد داد.

منبع: بصیرت

برچسب‌ها:

نظر شما