شناسهٔ خبر: 23695930 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

مردم قضاوت کنند!

محسن بنی‌فاطمه: نهادهای فرهنگی شهرداری وظیفه‌شان است به مجموعه‌های مذهبی کمک کنند/ حسینیه ریحانه الحسین: فقط ۷۰۰میلیون تومان پول دادند!

حسینیه ریحانه الحسین با انتشار بیانیه شدیداللحنی، ماجراهای پیش آمده را در جهت تضعیف اعتقادات دینی دانسته و ضمن پذیرش دریافت مبلغ ۷۰۰میلیون تومانی، خبر کمک یک و نیم میلیاردی را بهتان و دروغی کثیف عنوان کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خرداد، آفتاب‌یزد- هیرش سعیدیان نوشت: علی کریمی، باران کوثری، محمدرضا شجریان و بسیاری دیگر از جمله مردان و زنان «نشان‌دار» طیف وابسته به اصلاحات هستند. در زمانی که زبان محافظه‌کار و پرلکنت سیاست قاصر از بیان بسیاری مطالب است، نشان‌داران با زبانی خوشایند عموم و گاهی با یک پست ساده در شبکه‌های اجتماعی به کمک مرام سیاسی‌شان می‌شتابند و میانبر می‌زنند. اصولگرایان از چنین نعمتی محروم‌اند. آنها تا حدودی از عارضه عدم‌محبوبیت اجتماعی و عدم‌امکان ارتباط‌گیری راحت با توده‌های مردمی رنج می‌برند. اندک هنرمند و ورزشکاری که به الفبای سیاست آشنا باشد حاضر خواهد شد تا چنین نقشی را برای محافظه‌کاران ایفا کند، نتیجه‌‌ای چنین کاری به قیمت از دست رفتن محبوبیت او تمام خواهد شد.

پناه‌بردن آنها به چهره‌های زیرزمینی همچون مقصودلو را شاید بتوان در راستای اشراف به این نقص تعبیر کرد. در سال‌های اخیر، اما نزدیکی این جریان سیاسی به صنف مداحان و جدل‌های رسانه‌ای بسیاری بوده است. ادعای اعطای امتیازات ویژه و کمک‌های مالی به این طیف در ازای حمایت مسئله‌ای بوده است که همواره مورد اعتراض اصلاح‌طلبان قرار داشته است. به همین‌خاطر وقتی که یک چهره رسانه‌ای ادعای اعطای کمک از سوی یکی از شهرداری‌ها به یک هیئت آن هم در زمان بر سر کار بودن شورای اصلاح‌طلب را مطرح کرد طبیعی بود که توجه عمومی به موضوع جلب شود. بدون قضاوت به گفته‌های مسئول شهرداری و هیئت مذکور بسنده می‌‌کنیم.


ادعای کمک یک و نیم میلیاردی 
خبرگزاری جماران نوشت: «یاشار سلطانی با انتشار اسنادی مدعی شد که شهرداری منطقه ۵ تهران مهرماه امسال کمک یک و نیم میلیارد تومانی را به حساب حسینیه ریحانه الحسین واریز کرده است.» گفتنی است، نام این حسینیه با اسم یک مداح معروف، گره خورده است. یاشار سلطانی با انتشار تصویر فوق در حساب توئیتری خود نوشت: «معاونت فرهنگی شهرداری تهران طی چند سال اخیر بیش از هزارمیلیارد از بودجه این معاونت را در اختیار حسینیه‌ها، مساجد و حتی مداح‌ها قرار داده است. برای مثال، شهرداری منطقه ۵ در مهرماه امسال 5/1 میلیارد تومان به حسینیه #ریحانه‌الحسین پرداخت کرده است.» گرچه سلطانی که پیشتر لقب افشاکننده واگذاری املاک احتمالی را به خود اختصاص داده بود، تاکنون از منبع این اسناد چیزی خاطرنشان نکرده است، اما کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی منسوب به مداح معروف و حسینیه ریحانه الحسین طی دو اطلاعیه، یکی از جانب خود و دیگری از سوی شهرداری منطقه ۵ تهران توضیحاتی را در این خصوص ارائه کردند.» 

فقط ۷۰۰ میلیون تومان کمک کردند! 
حسینیه ریحانه الحسین اما با انتشار بیانیه شدیداللحنی که مشتمل بر سه بخش مهم است، ماجراهای پیش آمده را در جهت تضعیف اعتقادات دینی دانسته و ضمن پذیرش دریافت مبلغ ۷۰۰میلیون تومانی، خبر کمک یک و نیم میلیاردی را بهتان و دروغی کثیف عنوان کرده است و در بخش دیگری از این اطلاعیه بارها تاکید شده که مداح معروف موردنظر این پول‌ها را دریافت نکرده است.

این اطلاعیه همچنین تصریح می کند که این کمک‌ها برای همگان است.
متن این اطلاعیه به شرح زیر است: 
«طی روزهای گذشته متن و سندی مجعول و دستکاری شده تحت‌عنوان کمک شهرداری به مجتمع فرهنگی- مذهبی ریحانه الحسین منتشر شده که در فضای مجازی بازتاب‌هایی داشته است. در کمال شگفتی محتویات مجعول و اطلاعات غلط مندرج در این مطلب به ذاکر ارجمند جناب آقای بنی فاطمه منتسب شده که حکایت از یک هماهنگی خاص و برنامه‌ریزی دروغ‌پردازانه برای رقم‌زدن دور جدیدی از حمله به اعتقادات دینی و معارف حسینی دارد. نظر به اهمیت این موضوع برای شهروندان عزیز و محبان اباعبدالله چند مورد ذکر می‌شود:
۱- وفق مصوبات شورای شهر تهران و ردیف‌های مصوب شده برای شهرداری تهران، این نهاد از حیث قانونی مکلف به حفظ و نگهداری بناها و امکان فرهنگی، هنری و مذهبی است. این امر بدون آنکه شمولیت به افراد داشته باشد یک مصوبه عام است که همه اماکن فوق‌الذکر را در برمی‌گیرد.
۲- کمک فوق‌الذکر وفق مصوبه شماره ۱۰۷۰۲۲۴۰۵ شورای شهر تهران در بهمن ۹۵ به مبلغ یک‌میلیارد تومان مصوب و به شهرداری اعلام شده است. شهرداری از این رقم حدود هشتصد میلیون تومان را تایید و طی سه واریز پانصد و پنجاه میلیونی، صدمیلیونی و پنجاه‌میلیونی به‌حساب موسسه ریحانه الحسین و نه فرد خاصی واریز کرده است. بنابراین کل رقم ۷۰۰ میلیون تومان است که طی یک تردستی رسانه‌ای با رقم مصوب شهرداری جمع زده شده و رقم یک و نیم میلیارد عنوان شده است!!
۳- مجتمع فرهنگی ریحانه الحسین از اوایل سال‌جاری به علت مشکلات عدیده‌ای که در سیستم برق و سازه ناایمن سقف هشتصد متری آن و احتمال آتش‌سوزی یا فروریختن سقف، مجبور به تعطیلی فعالیت‌ها و تعمیرات و بازسازی وسیع و احداث سقف جدید و سیستم برق‌رسانی ایمن شد. این امر در کنار سایر هزینه‌های عمرانی نیازمند اعتباری مشخص بود که بخشی از آن با مصوبه شورای شهر و مابقی با اعانات خیرین و محبان اباعبدالله (ع) تامین شد.
۴- بدیهی و مبرهن است که مجتمع فرهنگی ریحانه الحسین صاحب هیئت امنا و کادر اجرایی است و جناب آقای بنی فاطمه صرفا به‌عنوان ذاکر و مداح اهل‌بیت در این مجتمع فعالیت می‌کنند و مطلقا ورودی به مسائل خاص و اجرایی و عمرانی مجتمع ندارند، بنابراین انتساب این خبر وارونه و رقم مجعول به‌عنوان کمک به ایشان، کذب محض و دروغی کثیف و یک بهتان و تهمت آشکار است که فارغ از مسئولیت عقیدتی و فقهی که برای ناشر این جعلیات پدید می‌آورد، یقینا مورد پیگیری قضایی واقع خواهد شد.
جناب آقای بنی فاطمه طی قریب به یک دهه فعالیت در این مجتمع خالصانه و بدون هیچ چشمداشت یا توقع مالی، برای نشر معارف حسینی و بهره‌گیری از معارف حقه تشیع کوشش کرده است و خیل عظیم جوانان مشتاقی که در این مجتمع به ذکر حسین و بهره‌گیری از معارف حقه تشیع می‌پردازند گواهی بر این جهد خالصانه است و گویا همین رونق و شوق است که کینه‌ها و حقدهای خاص را در بیماردلان برانگیخته... بنابراین این سنخ جعلیات و کذب‌گویی‌ها چیزی جز تلاش برای کمرنگ‌کردن اعتقادات مردم نیست.
۵- بدیهی است که لطمات نشر این جعلیات و شاذگویی‌های بی‌مبنا وفق سنت الهی به نشردهنده و گوینده باز خواهد گشت. از این حیث مشفقانه به این افراد هشدار می‌دهیم که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و از هجمه به آبرو و تهمت به افراد پرهیز کنید.
ان‌شاءالله این بلیه عظیم دروغگویی و شایعه‌پراکنی از جامعه اسلامی ما رخت بربندد.
ما می‌رویم اوست هوالباقی السلام
دنیا به نام آل حسین است والسلام

شورا گفت پول بدهید 
از همه جالب‌تر، اما بیانیه‌ روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۵ است که نه تنها مسئله را تکذیب نکرده است، بلکه ضمن پذیرش مسئله اعلام کرده که ۸۰۰ میلیون تومان بنا بر مصوبه شورا پول داده‌ایم، این رقم البته ۱۰۰ میلیون تومان از بیانیه حسینیه‌ ریحانه النبی بیشتر است!
به‌گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط‌عمومی منطقه ۵ شهرداری تهران، آمده است: «شورای اسلامی شهر تهران در راستای حمایت از فعالیت‌های دینی در برنامه و بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران ذیل سرفصل تملک دارایی سرمایه‌ای و تحت ماموریت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، بندهایی را برای توسعه مساجد، حسینیه‌ها و تکایا تعریف و اعتبار مشخصی را تخصیص داده بود. بر اساس مصوبه مذکور اعتباری معادل ۱۰ میلیارد ریال در ردیف شماره ۱۰۷۰۲۲۴۰۵ برای تجهیز و توسعه هیئت ریحانه‌الحسین(ع) در نظر گرفته شده بود که مبلغ ۸ میلیارد ریال از اعتبار مذکور در ۶ ماه نخست سال‌جاری به شهرداری منطقه ۵ تخصیص داده شده بود. از محل این اعتبار، مبلغ ۵/۵ میلیارد ریال به‌صورت غیرنقد در تاریخ ۳۱خرداد سال‌جاری و در دوره تصدی مدیریت پیشین شهرداری تهران برای حسینیه مذکور درخواست تعهد اعتبار شده و پس از آن بخشی دیگر از اعتبار در دو فقره چک در شهریور ماه و در آغازین روزهای تصدی شهردار محترم تهران، در منطقه ۵ در وجه حسینیه مذکور پرداخت شده است.
برخلاف ادعای صورت‌گرفته این اعتبار به هیچ مداح خاصی پرداخت نشده است و صرفا برای تجهیز و توسعه حسینیه مذکور آن هم بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تخصیص یافته است. یادآور می‌شود؛ شهرداری تهران موظف به اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران است و این منطقه در چارچوب ضوابط ابلاغی کمک‌های مصوب را انجام داده است.»

وظیفه‌شان است 
در همین حال، سیدمحسن بنی فاطمه، مداح اهل‌بیت در گفت‌وگو با آفتاب‌یزد در پاسخ به پرسشی در مورد مشروعیت یا عدم‌مشروعیت دریافت کمک توسط یک مداح از نهادهای فرهنگی و شهرداری‌ها، گفت: به‌طور کلی کار درستی نیست و تا آنجا که من اطلاع دارم هیچ کدام از دوستان ما چنین کاری نمی‌کنند و بیشتر بیان این مسائل در رسانه‌ها، برنامه‌ریزی سیاسی و تخریب آقایان ذاکر است. من فکر می‌کنم در سال‌های اخیر آقایان ذاکر مقابل حرکت‌های ناجور برخی جریانات سیاسی ایستادگی کرده‌اند هر جا خطایی دیده‌اند، گفته‌اند، برای همین فکر می‌کنم دوستانی که در مقابل این حرکت‌ها ناراحت هستند تمایل دارند جبه‌های در مقابل ذاکرین ایجاد کنند. اما! برخی نهادهای فرهنگی جزء کارشان هست که باید به مجموعه‌های مذهبی کمک کنند. سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات اسلامی، مجموعه‌های ‌فرهنگی شهرداری باید کمک کنند، البته اینها تاکنون به ما کمکی نکرده‌اند، اما باید کمک کنند نه تنها به ما، بلکه به بقیه نهادهای فرهنگی نیز باید کمک کنند. حالا اخیراً داستان هیئت ریحانه الحسین(ع) را علم کرده‌اند، اما قطعاً آنها در این مسیر هم شکست خواهند خورد. وی در ادامه افزود: بنده ۲۰ سال است که در این مسیر هستم و می‌گویم بسیاری از نهادها کمک نکردند هیچ در راه ما سنگ هم انداختند، همچنین این موضوع را بگویم که هر وقت حس کرده‌ایم نهادهایی می‌خواهد به ما کمک کند ما خودمان متوجه هستیم، خداوند به برکت اهل بیت به ما حکمت داده است تا تشخیص بدهیم که نقشه‌ای هست یا نیست. گهگاه با تغییر دولت‌ها سروکله‌ این نهادها پیدا می‌شود که از دستشان فرار می‌کنیم. البته سازمان‌های فرهنگی شهرداری وظیفه‌شان است که کمک کنند، هر چند غالباً کمکی هم نمی‌کنند.

به ما پیشنهاد جواز مرکز تجاری دادند!
جواد براتی دیگر مداح اهل بیت و ذاکر حسینیه زینبیه در اینباره به آفتاب‌یزد، می‌گوید: این کمک‌ها به خود مداح نیست، بلکه به هیئت و حسینیه تعلق می‌گیرد. بسیاری اوقات نیز این کمک‌ها از سوی جناح‌های سیاسی به قصد بهره‌برداری سیاسی انجام می‌گیرد که ما تاکنون از دریافت آنها امتناع کرده‌ایم، در یک مورد به ما پیشنهاد و مجوز ساخت برای مسجد به همراه یک مرکز تجاری را دادند که البته ما نپذیرفتیم دلیلش هم ساده بود، این دوستان به نظر ما چندان علیه‌السلام نیامدند و بی‌شک درخواست‌های سیاسی در پشت این مسئله بود. هم‌اکنون هیئت و حسینیه ما در یک مکان اجاره‌ای قرار دارد و اجاره‌اش را هم پرداخت می‌کنیم و فقط و فقط به کمک‌‌های مردمی متکی هستیم.

نظر شما