شناسهٔ خبر: 23692348 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پای بخش خصوصی به گردشگری گلستان باز می شود

گرگان - ایرنا - استان جوان گلستان سرشار از ظرفیت های بکر طبیعی، تاریخی، سرزمینی و صنعتی است اما نبود سرمایه های مناسب برای بهره وری و استفاده بهینه از این فرصت ها روند توسعه مطلوب و مورد نظر مردم و مسئولان را با تاخیر مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اینک گردشگری گلستان با داشتن قابلیت های بسیار از نبود سرمایه های مطمئن با قابلیت اجرای طرح های بزرگ و زیربنایی رنج می برد.
کمبودهای به جا مانده از سال های گذشته و نبود تجهیزات کافی ،مشکلات زیرساختی جذب گردشگر و موارد دیگر؛ گلستان را بیش از دیگر استانها به جذب سرمایه های خارج از استان و کشور نیازمند کرده است.
با وجود نیازهای انکارنشدنی برای جذب سرمایه و تاکید مسئولان ،به نظر می رسد قدم های برداشته شده در این بخش اندک ،کوتاه و کم اثر در روند توسعه بوده که بخش مهمی از آن متاثر از موانع و محدودیت های ایجاد شده مقابل سرمایه گذاران است.
سید مناف هاشمی استاندار گلستان در این پیوند با تاکید بر لزوم کاهش هر چه بیشتر موانع پیش روی سرمایه گذاران گفت: جذب سرمایه و سرمایه گذار از راهکارهای مطلوب توسعه استان و کمک به رونق تولید و اقتصاد است.
وی بیان کرد: در گذشته سرمایه گذاران زیادی برای فعالیت در بخش های گوناگون استان اعلام آمادگی کردند اما به دلایل مختلف و پس از گذشت مدتی از حضور در گلستان منصرف شدند.
به گفته وی؛ موانع غیرمنطقی در مسیر سرمایه گذاری بخش خصوصی یکی از دلایل اجرا نشدن طرح های بزرگ وعامل بی رغبتی سرمایه گذاران برای حضور در گلستان است.
هاشمی اظهار کرد: برخی طرح ها با وجود اصرار فراوان سرمایه گذاران برای اجرای آن، به دلیل مقاومت برخی ادارات و دستگاه ها راکد مانده و فرصت های تاثیرگذار ایجاد اشتغال در حال از بین رفتن است.
وی ادامه داد: با بررسی مشکلات ایجاد شده، شرایط نامناسب و فراهم نبودن امکان سرمایه گذاری راحت برای بخش خصوصی ؛می توان به خوبی و روشنی دلایل عقب ماندگی گلستان از قطار توسعه و پیشرفت و صنعتی شدن را متوجه شد.
نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان هم معتقد است که در جذب سرمایه گذار خارجی باید شرایطی مهیا کنیم که این سرمایه گذاری در جهت بهبود شرایط باشد.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی اظهار کرد: یکی از اهداف بهره مندی از سرمایه گذاری های خارجی وغیربومی رونق بخشیدن بیشتر به تولیدات داخلی است.
از سوی دیگر در شرایطی که بودجه های ملی برای رسیدن به اهداف توسعه ای استان کفایت نمی کند ،جذب سرمایه های بخش خصوصی مسیر تازه ای برای رونق بخشیدن به اقتصاد گلستان ایجاد خواهد کرد.
از جمله اقدامات موثری که تمرکز بر اجرای آن از راه حل های پذیرفته شده توسعه گلستان به شمار می رود ، تلاش برای افزایش زیرساخت های بخش گردشگری است.
امکانات فراوان تاریخی و طبیعی که بسیاری از آنها با وجود جذابیت زیاد هنوز برای گردشگران ناشناخته باقی مانده ، فرصت مناسبی است که با اتکا به آن بتوان حرکت چرخ های توسعه استان را سریعتر و نیز امکان ایجاد فرصت های جدید شغلی برای جویندگان کار و کاهش آمار بیکاران را فراهم کرد.
درمسیر تحقق این اهداف و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی؛ گلستان هنوز با مشکل و موانع پیش روی سرمایه گذاران مواجه است تا حدی که برخی از این فشارها موجب شده طرح هایی با تاثیرگذاری فراوان و امکان گردش مالی زیاد سالها با تاخیر مواجه شده و درآخر به مرحله اجرا نرسیده است.
یکی از این طرح ها که سال ها معطل کسب مجوزها مانده و هنوز تکلیف آن به درستی معلوم نشده اجرای طرح گردشگری در سواحل شهر بندرگز توسط سرمایه گذار خارجی است که به گفته مسئولان استان بهره برداری از آن می تواند فرصت های شغلی فراوانی ایجاد و درآمدهای زیادی را نصیب این شهرستان واقع درغرب گلستان کند.
در این پیوند استاندار گلستان به تلاش ها برای رفع موانع حضور سرمایه گذار خارجی برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: موانع سرمایه گذاران عمانی در طرح گردشگری ساحل بندرگز مرتفع شد و از این پس منتظر حضور آنان و اجرای این پروژه محوری استان هستیم.
به گزارش ایرنا پروژه گردشگری ساحل بندرگز در شهریورماه سال 87 در زمینی به مساحت 95 هکتار با آورد سرمایه 200 میلیون دلار در 3 فاز ساحلی، جنگلی و دریایی آغاز شد و قرار بود طرح های زیربنایی برای جذب هر چه بیشتر گردشگر در آن انجام شود که اجرای آن تاکنون و بنا به اظهار مسئولان بنادر و کشتیرانی وقت، به دلیل پایین بودن آبخور و نداشتن توجیه اقتصادی و مشکل اعتبار متوقف مانده است.
طرح دیگری که به گفته کارشناسان می تواند در رونق اقتصادی گلستان موثر باشد ، اجرای تله کابین شهر علی آبادکتول است که با وجود کسب مجوزهای لازم ،هنوز این طرح اشتغالزا و درآمد آفرین به مرحله اجرا نرسیده است.
استاندار گلستان به موانع بی دلیل بر سر راه سرمایه گذار این طرح اشاره کرد و گفت: به جز مجوز بخش آب و مسایل مرتبط با آن، دیگر مجوزها دریافت و مشکلی برای آغاز طرح وجود ندارد ،اما متاسفانه بازهم برخی دستگاهها بی دلیل از شروع آن جلوگیری می کنند.
تله کابین علی آباد کتول قرار است در محدوده منطقه گردشگری آبشار کبودوال این شهر اجرایی شود، علی آبادکتول در فاصله 35 کیلومتری شرق گرگان (مرکزاستان گلستان) واقع است.
طرح دیگر مرتبط با بخش گردشگری که علاوه بر مهجورماندن، نیازمند جذب سرمایه گذار خصوصی بوده، دیوار دفاعی گرگان است.
قدمت چند هزار ساله این طرح و جاذبه های منحصر بفرد آن، دلیلی برای اصرار و تاکید همیشگی مسئولان استان است تا فرصت سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت های گردشگری در حوالی این دیوار تاریخی فراهم شود.
امام جمعه گرگان در این مورد گفت: دیوار دفاعی گرگان یکی از مجموعه های ارزشمند فرهنگی است که حتی با احیای یک کیلومتر آن می توان گردشگران بسیاری را جذب کرد و این دیوار بدون شک برای دنیا جاذبه بسیاری دارد.
به گفته آیت الله نورمفیدی؛ برای احیاء این دیوار باید اقدامات درست، علمی و دقیق انجام شود و برنامه های مقطعی و گذرا تاثیرگذار نیست.
به گزارش ایرنا دیوار دفاعی گرگان بیش از 200 کیلومتر طول دارد اما اجرای طرح های مرتبط با جذب گردشگر در بخش های اندک آن با توجه به جاذبه های زیاد این اثر تاریخی می تواند پای گردشگران بیشتری را به گلستان باز کند.
دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ نیز مطرح شده، یکی از سه دیوار تاریخی جهان است، این دیوار همچنین با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز درمنابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است.
عرض دیوار تاریخی گرگان در نقاط مختلف بین 2 تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 10×40×40 سانتیمتر ساخته شده است.
این دیوار در طول مسیر دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد و کانال های هدایت آب بوده است.
دیوار از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی به فاصله اندکی از گرگانرود و در امتداد آن (ضلع شمالی رودخانه) واقع است.
امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه های شرقی دریای خزر (گمیشان) تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه در شهرستان کلاله (شرق گلستان) قابل مشاهده است.
پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می دادند ،اما مطالعات پژوهشی سال های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، یکی از اقدامات موثر برای جذب سرمایه گذاران را تلاش در جهت ثبت جهانی این اثر تاریخی بیان کرد و گفت: دیوار دفاعی گرگان برای ثبت در فهرست آثار جهانی به 50 میلیارد ریال بودجه و فراهم آوردن برخی زیرساخت های اولیه نیازمند است.
ابراهیم کریمی بیان کرد: این آثار تاریخی در کنار اماکن گردشگری طبیعی پراکنده در مناطق مختلف استان ظرفیتی مناسب برای جذب گردشگر بوده اما گام اول در رسیدن به این هدف فراهم آوردن امکانات لازم است.
وی گفت: برای کمک به تامین زیرساخت ها از ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال می کنیم و امیدواریم موانع دست و پا گیر موجب خروج سرمایه ها از استان نشده و پروژه های مرتبط با جذب گردشگران به طور کامل اجرایی شود.
کریمی؛ موانع در اجرای طرح های گردشگری در جنگل های استان را نیز یادآور شد و گفت: در کشورهای اروپایی و آسیایی نمونه های فراوانی از ایجاد زیرساخت های گردشگری در جنگل و طبیعت وجود دارد که بدون وارد کردن آسیب به محیط زیست در حال بهره برداری و کسب درآمد هستند.
وی تاکید کرد که بی تردید همه طرح های ارائه شده برای فراهم آوردن امکانات زیرساختی گردشگری با ملاحظات کامل زیست محیطی و در نظر گرفتن قوانین انجام می شود،اما هنوز دشواری های زیادی برای جلب نظر مساعد دستگاهها به منظور صدور مجوز وجود دارد.
طرح دیگر روی زمین مانده گردشگری گلستان، راه اندازی کشتی تفریحی در آبهای خزر است، هر چند با توجه به عمق کم آبهای ساحلی استان باید برای اجرایی شدن این طرح مطالعات لازم انجام گیرد.
استاندار گلستان در این پیوند گفت: با وجود مراجعات مکرر سرمایه گذار بخش خصوصی هنوز اداره کل بنادر و کشتیرانی گلستان پاسخ روشنی به این درخواست نداده و مشخص نکرده است که آیا امکان این گونه سرمایه گذاری ها در استان وجود دارد.
هاشمی بیان کرد: اینگونه مقاومت ها در فرایند توسعه و پیشرفت گلستان بیهوده است و نمی توان با سهل انگاری در پاسخ به نامه های اداری موجب خلل و کندی در روند رو به رشد استان شد.
وی ادامه داد: تردیدی وجود ندارد که اگر این طرح در گلستان به ثمر ننشیند، استانهای مجاور و برخوردار از آب از سرمایه گذاری که کشتی تفریحی اجرای این طرح را خریداری کرده است به گرمی استقبال خواهند کرد.
به گزارش ایرنا این موارد شاید نمونه ای از طرح های روی زمین مانده بخش گردشگری گلستان باشد که اجرای هر کدام از آنها به واسطه جاذبه های بالا می تواند در تقویت پایه های اقتصادی استان نقش آفرین باشد.
در مسیر توسعه سرمایه گذاری حذف کاغذبازی های دست و پاگیر و ناامید کننده یکی از جدی ترین اصول و راهکارهای ایجاد انگیزه برای حضور بلند مدت سرمایه گذاران در گلستان است.
مدتها است از جاذبه های طبیعی و تاریخی گلستان سخن گفته می شود اما تا زمانی که این ایده ها اجرا نشده و به مرحله عمل نرسد ، نمی توان به آینده روشن و افزایش سهم استان از بخش گردشگری و جذب مسافر امیدوار بود.
گلستان بیش از 20 هزار کیلومترمربع وسعت دارد و علاوه بر عبور جاده بین المللی تهران – گرگان - مشهد از داخل استان و ساحلی بودن آن، ویژگی های منحصر بفرد گردشگری در بخش اقوام، آداب و رسوم و صنایع دستی آنها و حوزه های تاریخی، زیارتی، طبیعی، فرهنگی و آبی دارد که برخی از آنها در بزرگترین برج آجری جهان 'میل گنبد'، پارک ملی گلستان، خالدنبی، بازارچه مرزی اینچه برون، بازارچه ساحلی بندرترکمن، جزیره آشوراده، سواحل بندرگز، پارک های جنگلی النگدره، قرق، دلند، شهرتاریخی جرجان و دریای خزر جلوه گر است.
براساس آمار اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گلستان هر ساله حدود 18 میلیون مسافر به این استان سفر کرده و یا از آن عبور می کنند که بخشی از آنان گردشگران کشورهای همسایه و به خصوص ترکمنستان و قزاقستان هستند.
در نوروز امسال یک میلیون و 30 هزار و 935 نفر به گلستان سفر کردند، علاوه بر این درتعطیلات مختلف و ایام تابستان نیز این استان پذیرای مسافرانی از مناطق مختلف کشور و خارج است.
استان مرزی گلستان با 30 شهر و 1075 روستا با کشور ترکمنستان ، دریای خزر و استانهای مازندران ، سمنان وخراسان شمالی همسایه است.
/1648/3091
گزارش: میثم محسنی ** انتشاردهنده: پری سالارنیا

انتهای پیام /*

نظر شما