شناسهٔ خبر: 23690035 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

قاسمی مطرح کرد؛

رد اعمال تحریم های آلمان علیه ایران

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به خبر اعمال تحریم های جدید آلمان علیه ایران را گمانه زنی رسانه ای دانست و تاکید کرد: چنین سیگنالی از طرف آلمانی دریافت نمی کنیم و نباید در مقطع کنونی این مباحث را جدی گرفت.

صاحب‌خبر -

العالم- ایران/ سیاسی 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود از اجرایی شدن ساختار جدید وزارت خارجه از روز گذشته خبر داد و گفت: این بزرگترین تغییر وزارت خارجه در طول حیات خود و پس از انقلاب بوده و هدف آن همسان سازی با تغییرات جهان و چابک سازی وزارت امورخارجه است.

 

وی افزود: محوریت بخشیدن به بحث کارشناسی مورد توجه وزیر بود که در دولت جدید بتوانیم از ظرفیت کارشناسان خبره در سطوح عالی تر استفاده شود و ۸ اداره هم مسائل منطقه ای را مد نظر خواهند داشت و جایگاه مدیران کل به دستیار وزیر ارتقا یافته است و ادارات دو جانبه اداراتی سیال در خدمت مجموعه وزارت خارجه خواهند بود که با توان بیشتری مسئولیت خود را انجام می دهند.

 

سخنگوی ظریف در مورد اطلاعیه این وزارتخانه در مقابل اظهارات یک کارشناس در برنامه ای تلویزیونی اظهارداشت: مطالب بیان شده در یک برنامه رسانه ای با امنیت ملی و منافع ملی کشور در تقابل بود که به همین دلیل این اطلاعیه صادر شد و نه کارشناس مربوطه و نه برنامه مطرح شده مخاطب این اطلاعیه نبودند.

 

وی در مورد یادداشت ظریف راجع به ایجاد مجمع گفتگوی منطقه ای عنوان کرد: این به معنی این نیست که منطقه کشور خاصی است بلکه مجموعه ای از کشورهایی است که با ایران رابطه مناسبی دارند و گفتگوی منطقه ای موجب امتیت بیشتر منطقه و ایجاد صلح و ثبات در آن شده و باعث پیشرفت کشورها خواهد شد و دشوار بودن این مسیر ما را از اجرای این طرح باز نمی دارد زیرا که امیدواریم در محیط خردمندانه کشورها به این نتیجه برسند که ثبات منطقه ثبات کشورهاست پس به ثبات منطقه کمک داشته باشند.

 

قاسمی در مورد عملیات ترکیه در عفرین و ارتباط ایران با آن تصریح کرد: با توجه به نوع مناسبات، روابط ما با همسایگان و به خصوص ترکیه با آنها در تماس هستیم و رایزنی ها ادامه خواهد داشت و در مورد اقدام ترکیه در عفرین ما موضع گیری داشتیم و مسائل سوریه برای ما مهم بوده و هست و زیر ذره بین جمهوری اسلامی ایران رصد می شود و باید این روند هرچه سریعتر پایان یابد و ادامه آن می تواند به بازگشت تروریست در سوریه کمک کند که به صلاح سوریه نیست و باید تمامیت ارضی این کشور محترم شمرده شود.

 

وی در واکنش به خبر اعمال تحریم های جدید آلمان علیه ایران را گمانه زنی رسانه ای دانست و تاکید کرد: چنین سیگنالی از طرف آلمانی دریافت نمی کنیم و نباید در مقطع کنونی این مباحث را جدی گرفت.

 

قاسمی در مورد سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران گفت که در دستور کار است و انجام خواهد شد و طیف گسترده ای از مسائل دو جانبه و منطقه ای و بین المللی در این سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از این نشست در مورد تحلیل های رسانه ای مبنی بر مشکلات به وجود آمده بر سر راه روابط ایران و کشورهای اروپایی تاکید کرد: این روابط رو به رشد و قدیمی بوده و عده ای در تلاشند به منظور دشمنی، ان را مشکلدار تصویر کنند به خصوص در مورد رابطه ایران و سه کشور اروپایی که از ۱۴ سال گذشته در بحث هسته ای دز ارتباط بوده اند این تلاش ها انجام می شود.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر نیچروان بارزانی به تهران را نشانگر نوع روابط و سطح ان با اقلیم کردستان دانست و افزود: امیدواریم این روابط در حوزه عراق یکپارچه و گذرگاه های مرزی ایران و اقلیم کردستان رونق بیشتری یابد.

 

قاسمی با رد اتهام بحرین به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمایت از گروه های مخالف دولت این کشور تصریح کرد: این ها دروغ پردازی است و نباید به آن توجه کرد و در یک جنگ روانی بی ربط که مبادی آن جاهای دیگری است تلاش می شود مشکلات ایجاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اعلام تاخیر در فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران عنوان کرد: دولت آمریکا موظف است بستر را برای فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران را فراهم کند و در غیر اینصورت دولت آمریکا باید پاسخگو باشد.

 

وی در واکنش به اظهارات وزیرخارجه فرانسه مبنی بر اینکه در سفر به تهران وی با طرف های ایرانی در مورد حمایت ایران از یمن و حزب الله لبنان سوال خواهد داشت، اظهار داشت: روابط دیپلماتیک به معنی پرسش و پاسخ است و ما آماده ایم به سوالاتی که در مورد مسایل دیپلماتیک ماست پاسخ دهیم و هنوز دستور کار سفر لودریان به ایران تنظیم نشده اما قطعا مبارزه ایران با تروریست ها در منطقه و جنوب غرب آسیا یکی از موضوعات مباحث خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اقدامات اتحادیه اروپا در یمن برای پایان دادن به فاجعه انسانی تاکید کرد: سخنان زیادی در این مورد گفته شده اما اقدام عملی خاصی نسبت به آن صورت نگرفته و جنایت های عربستان و تجاوزات همچنان در یمن ادامه دارد و جامعه جهانی باید در یک اقدام جمعی کمک کنند که این فاجعه عظیم که نقطه تاریک جهان امروز ماست پایان یابد.

 

وی یادآور شد: ما با کشورهای زیادی در این خصوص رایزنی داشته ایم و رایزنی ها را ادامه خواهیم داد.

وی مذاکرات با فرانسه در مورد مسائل موشکی را رد کرد و عنوان داشت: این مذاکرات خط قرمز ایران است و با هیچ کشوری در این مورد مذاکره نخواهیم داشت.

 

قاسمی در خصوص مساله سانچی توصیح داد: از ابتدا در جریان قرار گرفته  و ستادی برای رسیدگی به آن در وزارت خارجه تشکیل شد و وزارت خارجه به عنوان دیده بان گشور در آن عمل کرد. هرگونه کمکی که خانواده و بستگان این عزیزان به چین نیاز باشد را انجام خواهیم داد. باید جعبه سیاه خوانش شود و باید صبر داشت و نتیجه را منتطر بود که دریافت کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد خبر بازرسی خانه ایرانیان حاضر در آلمان به عنوان جاسوس تاکید کرد: این ها اقدامات متاثر از نگاه رژیم صهیونیستی و نگرانی او از دوابط اقتصادی ایران و اروپاست و ما در این خصوص با دولت آلمان در ارتباط هستیم و مباحث مطرح شده مسائل حاشیه ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نقش این وزارتخانه در حل مشکل ریزگردها گفت: وزارت خارجه در خدمت تمامی دستگاه ها در حوزه های کاری است و وزارت خارجه با همکاری و هماهنگی دستگاه های زیربط است و به عنوان یک موصوع مهم ما بسترهای لازم برای ایجاد ارتباط بین دستگاه های داخلی و خارجی را فراهم می کنیم.

 

وی ادامه داد: این موضوعی هزینه بر و زمانبر است و امیدواریم به زودی آلام هموطنانمان در این خصوص کاهش یابد.

 

نظر شما