شناسهٔ خبر: 23690026 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پروژه‌های اولویت‌دار اردبیل برای واگذاری به بخش خصوصی مشخص شد

R41374/P1494/S6,49/CT7

جلسه واگذاری پروژه‌های ماده ۲۷ برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی استان اردبیل با حضور تعداد زیادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار و پروژه‌های اولویت‌دار اردبیل برای واگذاری مشخص شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، جلسه واگذاری پروژه‌های ماده 27 برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی با حضور تعداد زیادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی اعم از جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، فنی و حرفه‌ای، شرکت توزیع برق و اقتصاد و دارایی برگزار و گزارشی از آخرین وضعیت واگذاری پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های مختلف به بخش خصوصی و مشکلات پیش رو در این زمینه ارائه شد.

با ابلاغ ماده 27 قانون بودجه واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام توسط نهادها و سازمان‌ها از خانه‌های تاریخی گرفته تا سالن‌های ورزشی، هتل‌ها و ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در اولویت جدی برای واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است.

در جلسه واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل برنامه‌هایی از تدارک 30 پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف شامل سدهای معیشتی، پروژه‌های گلخانه‌ای، خانه‌ها و بناهای تاریخی، چندین سالن ورزشی، تکمیل پروژه‌های آموزشی و استخرهای دانش‌آموزی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بهداشتی و درمانی، مجتمع‌ها و سالن‌های فرهنگی و هنری، مراکز آموزشی و فنی و حرفه‌ای، توسعه طرح‌های آبرسانی و فاضلاب، نصب چراغ‌های ال.ای.دی در مناطق مختلف شهری و غیره ارائه شد.

واگذاری پروژه‌های دولتی اردبیل به بخش خصوصی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل در این جلسه اظهار داشت: امسال بر اساس تمامی ظرفیت‌های قانونی برای تحقق اقتصاد مقاومتی 30 پروژه نیمه‌تمام یا تکمیل شده نیازمند بازسازی عمرانی قرار است با همکاری دستگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود که سال گذشته سهمیه استان اردبیل در این زمینه 53 پروژه بود که موفق شدیم با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

داود شایقی با بیان اینکه در جلسه آینده ستاد اقتصاد مقاومتی قرار است گزارش کاملی از واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی ارائه شود، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها مکلف هستند بعد از گذر از مرحله شناسایی پروژه‌ها آن را به مرحله انتشار آگهی برسانند تا سرمایه‌گذاری برای اجرای آنها انجام شده و یا تعیین تکلیف پروژه‌ها در این مرحله انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با اشاره به پیگیری احداث بیمارستان یک هزار تختخوابی در اردبیل با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت: ما از طریق سازمان برنامه و بودجه اخذ ردیف اعتباری برای این پروژه را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و امیدواریم شرایط مطلوبی را در این حوزه شاهد باشیم تا این بیمارستان هر چه سریع‌تر شکل عملیاتی به خود بگیرد.

شایقی با قدردانی از همراهی مدیران دستگاه‌های مختلف در اجرای ماده 27 و واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی به بخش خصوصی بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال نیز با یک عملکرد مناسب گزارش کاملی را از روند مطلوب واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی به مسئولان کشوری و استانی و مردم ارائه کنیم.

وی افزود: هرچند کار در گام‌های نخست سخت و دشوار است اما با صبر و حوصله می‌توانیم با واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی و تسهیل یک فرآیند مطلوب به اجرای سریع آنها به دلیل کمبود منابع اعتباری دولت و استفاده از توان بخش خصوصی کمک کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل اظهار کرد: ما تلاش کردیم پروژه‌های مهم و قابل واگذاری در لیست واگذاری قرار گیرد چراکه  در برخی از استان‌های محروم و کمتر توسعه یافته نظیر اردبیل نمی‌توان پروژه‌ها را به شکل وسیع به بخش خصوصی واگذار کرد.

شایقی تصریح کرد: بالاتر از اقدام وزارتخانه‌ها ما در استان آرام آرام اجرای ماده 27 را در دستور کار قرار دادیم همان‌طوری که به تدریج موضوع واگذاری اسناد به جای پول نقد به سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی در استان جای خود را پیدا کرده است.

وی با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های دولت در تامین منابع مالی مورد نیاز به ویژه فعال کردن پروژه‌ها با رویکرد اشتغال و کارآفرینی گفت: ما امروز در کشور با مشکلات جدی در حوزه بیکاری و عدم اشتغال فارغ التحصیلان روبه‌رو هستیم که باید بخش عظیمی از این دغدغه‌ها را با مشارکت بخش خصوصی در رونق تولید و واحدهای صنعتی برطرف کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با اشاره به اصلاح آئین‌نامه‌های ماده 27 در سال 96 ظهار کرد: با اصلاحیه انجام شده کار واگذاری‌ها روان‌تر و با سهولت بیشتر در حال انجام است و امیدواریم شرایط بهتر و مطلوب‌تری را در آینده نزدیک در عملیاتی کردن این ماده قانونی در استان اردبیل شاهد و ناظر باشیم.

20 میلیارد ریال پروژه بخش ورزش اردبیل واگذار می‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل نیز در این جلسه اظهار کرد: دو پروژه در سال گذشته در قالب ماده 27 در بخش سالن و استخرهای ورزشی برای تکمیل و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شد و امسال نیز سه پروژه را در اولویت واگذاری قرار دادیم تا به ارزش 20 میلیارد ریال این کار به نتیجه برسد.

ایوب بهتاج با اشاره به مدل بازسازی و اخذ اجاره بها از این سالن‌ها بیان کرد: 10 پروژه نیز به صورت استانی و ملی در دست اجراست که ما تلاش می‌کنیم با انتشار فراخوان نسبت به جذب متقاضیان با هدف تکمیل این پروژه اقدامی جدی و عملیاتی انجام شود.

وی واگذاری تکمیل و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در حوزه ورزش و جوانان را زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌ها در این حوزه دانست و افزود: تلاش و جدیت بر این است تا با جذب سرمایه‌گذاران در بخش ورزش زمینه واگذاری هر چه زودتر این پروژه‌ها را فراهم آوریم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های ورزشی در هر منطقه می‌تواند نتایج و ثمرات بسیاری را به دنبال داشته و زمینه‌ساز کاهش بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات در استان شود که برای تسریع در این امر تلاش می‌کنیم تا با واگذری پروژه‌ها و طرح‌های ورزشی زمینه بهره‌برداری از آنها را فراهم آوریم.

عدم استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از اجرای پروژه‌های آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: آموزش و پرورش استان از 30 پروژه‌ای که آماده واگذاری کرده اقدام به انتشار آگهی مناقصه برای واگذاری سه پروژه شامل سالن و استخر پارس‌آباد، مشگین‌شهر و اردبیل کرده است.

احمد ناصری افزود: به نظر می‌رسد این پروژه‌ها با اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو نشده است در حالی که آموزش و پرورش آماده واگذاری پروژه‌های آموزشی خود برای صاحبان مدارس غیرانتفاعی است تا بتواند این مدارس نیمه‌تمام را با پیشرفت 70 درصد تکمیل و به بهره‌برداری برساند.

اما در حوزه میراث فرهنگی مرمت و واگذاری ابنیه‌های تاریخی نظیر خانه مباشری،عاصف، مسجد جعفر اسلامی، کاروانسرای قانلی بلاغ، کاروانسرای شاه عباسی و 11 بنای مشابه در اولویت جدی قرار گرفته که مراحل نهایی واگذاری هتل شهریار و خادم‌باشی برای بهره‌برداری بخش خصوصی آماده شده است.

تخصیص 412 میلیون دلار خط اعتباری به بیمارستان هزار تختخوابی اردبیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز گفت: با تعریف سه پروژه قابل واگذاری شامل بخش ام.آر.آی بیمارستان پارس‌آباد، آشپزخانه صنعتی در بیمارستان‌ امام خمینی(ره) اردبیل و احداث بیمارستان هزار تختخوابی در اردبیل تلاش می‌کنیم تا زمینه اجرایی شدن این پروژه‌ها را به همت بخش خصوصی فراهم کند اما چندان استقبالی از سوی بخش خصوصی اتفاق نیفتاده است.

قدرت اخوان اکبری افزود: بیمارستان هزار تختخوابی اردبیل که در 15 هکتار در سایت دانشگاه علوم پزشکی قرار است اجرایی شود با رایزنی‌های انجام شده و دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر تخصیص 412 میلیون دلار خط اعتباری از بانک توسعه آسیا گشایش اعتبار یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به نداشتن ردیف اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و طرح نشدن در شورای اقتصاد اجرای این پروژه نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و انتظار می‌رود در زمینه راه‌اندازی این پروژه اقدامات لازم انجام شود.

13 مرکز فرهنگی در اردبیل آماده واگذری به بخش خصوصی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز اظهار کرد:‌ در حوزه این اداره کل 13 مرکز فرهنگی در سال 96 آماده واگذاری به بخش خصوصی است که هفت مجتمع فرهنگی و هنری تاکنون واگذار شده و مجتمع فدک نیز به صورت اجاره‌ای و مابقی مجتمع‌ها نیز با واگذاری مدیریت به انجام رسیده است.

سیدناصر اسحاقی افزود: از این پروژه‌های حوزه فرهنگی و هنری چهار مورد نیمه‌تمام و اغلب با پیشرفت 30 درصد است و تالار اردبیل نیز با 40 درصد پیشرفت در حال اجراست که سرمایه‌گذاری برای تکمیل آن اعلام آمادگی نکرده است.

اداره کل راه و شهرسازی استان نیز از آمادگی خود برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام در احداث ساختمان‌های دولتی، بیمارستان و تکمیل و تجهیز ورزشگاه علی دایی و مجتمع فرهنگی و هنری گرمی خبر داد و خواستار تعیین شناسنامه ساختمان‌های دولتی برای واگذاری براساس ماده 27 و 56 شد.

 شناسایی سه پروژه نیمه‌تمام در حوزه فنی و حرفه‌ای برای واگذاری به بخش خصوصی و عدم استقبال و تکمیل این پروژه‌های نیمه‌تمام نظیر مرکز سنجش اردبیل با هفت درصد پیشرفت و تکمیل مرکز آموزش کشاورزی پارس‌آباد و مرکز آموزش و مهارت‌آموزی در شهرهای مرزی انجام شده که نتایج مشخصی را به همراه نداشته است.

در این جلسه از واگذاری اجرای تاسیسات فاضلاب شهری نمین، طرح‌های کلان شرکت آب منطقه‌ای براساس ماده 27 و 56 به ویژه در بخش آبرسانی و عدم استقبال سرمایه‌گذاران در عهده‌داری اجرای این پروژه‌ها سخن به میان آمد تا به دنبال راهکار و چاره‌اندیشی برای به سرانجام رساندن این پروژه‌ها باشند.

انتهای پیام/ ع

نظر شما