شناسهٔ خبر: 23690000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

در نشست خبری قاسمی مطرح شد

تکذیب اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره «انجام مذاکره موشکی با ایران»/ گشایشی برای حساب‌های مسدودشده دانشجویان ایرانی در چین

خبرگزاری میزان- سخنگوى وزارت امور خارجه درباره ادعاى وزير خارجه فرانسه مبنى بر انجام مذاكرات موشكى با ايران، گفت: من اين موضوع را تكذيب مى‌كنم؛ مباحث دفاعى و موشكى ما خط قرمز است و اين موضع ما تغييرناپذير است.

صاحب‌خبر -
درباره «انسداد حساب دانشجویان و برخی تجار در چین» گشایش‌های حاصل شده است
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، بهرام قاسمی  امروز دوشنبه در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال که چرا بیانیه وزارت خارجه در مورد یک برنامه مناظره تلویزیونی پیرامون برجام تا این حد تند بود، اظهار کرد: در آن بیانیه بحث پاسخگویی به انتقاد یک برنامه تلویزیونی از برجام مطرح نبود بلکه از آن جهت که موارد طرح شده در آن برنامه تلویزیونی با منافع و مصالح ملی ناسازگار بود، وزارت خارجه با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی تصمیم گرفت در این رابطه شفاف سازی کند. بنابر این هدف آن بیانیه نه گوینده مطالب آن برنامه تلویزیونی و نه خود آن برنامه بود.

قاسمی ادامه داد: وزارت خارجه به اندازه کافی از سعه صدر برخوردار است و ما از اینگونه موارد به محاکم قضایی شکایت نمی‌کنیم؛ ما هیچ ابایی از نقد شدن نداریم و من نیز از سوالات انتقادی استقبال می‌کنم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که الفاظ به کار رفته در بیانیه وزارت امور خارجه را بازگویی کرد، گفت: نکات خاصی را مطرح کردید و قابل تأمل است و در مورد واژگان به کار رفته در آن بیانیه می‌توان بحث کرد و شاید هم بتوان انشاء آن بیانیه را مورد انتقاد قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات ساختاری صورت گرفته دروزارت امور خارجه اظهار کرد: برنامه وساختار جدید وزارت امور خارجه مهمترین و بزرگترین تغییرات ساختاری در طول تاریخ تأسیس دستگاه دیپلماسی است و هدف ازانجام آن تطبیق وضعیت وزارت خارجه با شرایط جدید جهانی و شرایط داخل کشور بود؛ همچنین در این رابطه چابک سازی و کاستن از لایه‌های مدیریتی در سطح وزارت خارجه نیز مورد نظر بود؛ به گونه‌ای که در ساختار جدید ما از سطح کارشناس تا وزیر ۴ لایه بیشتر نداریم و مطابق با ساختار جدید دو لایحه حذف شده است.

قاسمی در ادامه با اشاره به محوریت یافتن بحث کارشناسی در چارچوب ساختار جدید وزارت خارجه بیان داشت: در ساختار جدید وزارت امور خارجه ۸ اداره دو جانبه خواهد داشت که این ادارات با اختیارات وسیع تری کار خود را دنبال می‌کنند و مسئولان آن‌ها به عنوان مدیر کل و دستیار وزیر انجام وظیفه می‌کنند و در ساختار جدید جایگاه آن‌ها ارتقاء یافته است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ارتقاء جایگاه آقای عراقچی در ساختار جدید وزارت خارجه مرتبط با مسائل پیرامون برجام است یا خیر؟ اظهار کرد: در وزارت امور خارجه تصمیمات در سطح کلان اتخاذ می‌شود و همه شخصیت‌ها در دستگاه دیپلماسی صاحب نظر هستند؛ اما اینکه بخواهیم با اغراض خاص پیرامون تحولات نتیجه گیری خاصی انجام دهیم در چارچوب کارکرد و مسئولیت‌های وزارت امور خارجه به عنوان یک دستگاه حاکمیتی نمی‌گنجد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون عملیات ارتش ترکیه در منطقه عفرین واقع در شمال سوریه تصریح کرد: باید هر چه زودتر این وضعیت متوقف شود تا سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بتوانند در مسیر مذاکرات آستانه به تلاش‌های سازنده خود جهت استقرار صلح و ثبات در سوریه ادامه دهند.

قاسمی تأکید کرد: ادامه این وضعیت می‌تواند به بازگشت تروریست‌ها و افراط گرایی در سوریه منجر شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر مسدود شدن حساب‌های دانشجویان و برخی تجار ایرانی در چین، گفت: در یک الی دو هفته اخیر پیرامون این موضوع گشایش‌هایی صورت گرفته است و بخشی از آن مشکل نیز باقی مانده که با رایزنی‌هایی که در حال انجام است امیدواریم هر چه زودتر پایان یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای اشپیگل و رویترز دو رسانه غربی پیرامون انجام مذاکرات موشکی و منطقه‌ای میان ایران و اروپا، بیان داشت: اینگونه موارد در زمره مباحث رسانه‌ای است و در مقطع کنونی نباید جدی گرفته شود.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سفر نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به ایران و اینکه آیا وی حامل پیام خاصی برای مقامات کشورمان بوده است یا خیر؟ گفت: نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در جریان سفر به ایران رایزنی‌های مفیدی را با رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان انجام داد و در حد لازم نیز پیرامون این دیدار‌ها اخبار منتشر شد و ما با توجه به مرز و گذرگاه‌های مشترکی که با اقلیم کردستان عراق داریم امیدواریم شاهد تعمیق روابط تهران و اربیل باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای اخیر وزارت کشور بحرین در خصوص دستگیری اعضای ۱۹ گروه تروریستی که با ایران مرتبط بودند، اظهار کرد: این موضوع یک اتهام بی جا است که آن را تکذیب می‌کنیم؛ بد نیست که مجموع اتهاماتی که مقامات بحرینی در چند سال اخیر به ایران وارد کرده‌اند را جمع بزنیم و متوجه شویم که این اتهامات تا چه اندازه غیر واقعی وخلاف حقیقت است؛ به هر ترتیب اینگونه اتهامات یک نوع جنگ روانی است که دستور آن از مبادی دیگری برای مقامات بحرینی صادر شده و قابل اعتنا نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تلاش دولت آمریکا برای ایجاد اخلال در فروش ایرباس و بوئینگ به ایران نقض برجام محسوب نمی‌شود، گفت: دولت آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام متعهد به اجرای کامل بند‌های آن شده است و طبق ماده ۲۲ برجام موظف است فروش هواپیما‌های غیر نظامی به ایران را تسهیل کند و قطعا تخطی از این امر خلاف تعهدات دولت آمریکا است که باید پاسخگوی آن باشد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای اخیر وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با لوفیگارو مبنی بر انجام شدن مذاکرات موشکی و منطقه‌ای با ایران، تصریح کرد: من این موضوع را تکذیب می‌کنم؛ موضوعات مرتبط با مباحث موشکی و دفاعی ما در زمره خطوط قرمز محسوب می‌شود و این موضع ما تغییر ناپذیر است.

وی ادامه داد: البته پیرامون موضوعات منطقه‌ای نیز ما می‌توانیم با کشور‌ها تبادل نظر داشته باشیم؛ البته در این رابطه نیز ما خطوط قرمز خود را داریم و در مباحثی که لازم بدانیم بادیگران صحبت می‌کنیم و حق ورود به خطوط قرمز خود را به دیگران نمی‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: به طور کلی طیف وسیعی از موضوعات وجود دارد که در جریان وزیر امور خارجه فرانسه به ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار خوهد گرفت و ضروری است که ما مواضع خود را به مقامات فرانسوی تفهیم کنیم.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات لاورف وزیر خارجه روسیه در خصوص آمادگی مسکو برای میانجیگری میان ایران و عربستان گفت: من از این اظهارات وزیر خارجه روسیه اطلاعی ندارم، اما پیرامون عربستان سعودی باید بگویم که ریاض کما فی سابق بر طبق خصومت می‌کوبد و نشان می‌دهد که هنوز آمادگی بروز یک رفتار خردمندانه را در رابطه با کشور‌های منطقه ندارد؛ موضع ما احترام متقابل با کشور‌های منطقه است، اما عربستان نشان می‌دهد که علاقمند به این امر نیست و در اوهام خود دست و پا می‌زند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که مقامات اروپایی مدعی آمادگی برای انجام مذاکرات با ایران پیرامون بحران یمن شده اند، بیان کرد: متاسفانه آنچه بیان می‌شود با آنچه در عمل اتفاق می‌افتد متفاوت است و ما هنوز شاهد جنایت‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن هستیم و انتظار این است که مجامع جهانی متجاوز را مجبور کنند که به بمباران یمن خاتمه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر خارجه فرانسه اخیراً طی مصاحبه‌ای مدعی شده باید با اعمال سختگیری در مورد ایران این کشور را به تغییر مواضع خود واداریم، افزود: جمهوری اسلامی ایران فشارپذیر نیست و کشوری نیست که تحت اعمال سیاست‌های سختگیرانه، مواضع خود را تغییر دهد؛ اگر وزیر خارجه فرانسه چنین اظهاراتی را مطرح کرده بهتر است تاریخ جمهوری اسلامی ایران و مواضع و اقدامات ما در قبال تحریم‌ها را مرور کند؛ وزیر خارجه فرانسه در اشتباه کامل است و هنوز با جامعه و کشور ایران آشنایی لازم پیدا نکرده است.

قاسمی در ادامه در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه فرانسه مدعی شده باید در مقابل نفوذ ایران ایستاد، گفت: حتما باید با وزیر خارجه فرانسه صحبت کنیم؛ مواضع زیادی داریم که باید به مسئولان و مقامات فرانسوی تفهیم کنیم؛ نخست آنکه معنای نفوذ را تبیین کنیم؛ بله ما نفوذ در کشور‌های منطقه داریم، اما نفوذ ما از نوع مثبت است و امروز حتی کشور‌های اروپایی نیز از ثمرات آن بهره مند می‌شوند؛ اگر این نفوذ و اقتدار نبود اکنون در سوریه گروه خونخوار داعش حکومت می‌کرد و تا قلب اروپا دست به ترور و کشتار می‌زد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبنی بر آخرین وضعیت پیگیری پیرامون سرباز ربوده شده حادثه مرزی میرجاوه گفت: این پرونده مفتوح است و تماس‌ها میان مسئولان نظامی و انتظامی ایران و پاکستان در رابطه با آن ادامه دارد؛ همچنین طرف پاکستانی قول‌هایی مبنی بر به کارگیری مکانیزم موثرتری جهت نظارت بر مرز‌های مشترک خود با ایران ارائه داده که امیدواریم با عملیاتی شدن این مکانیزم شاهد وضعیت مطلوب تری در نقاط مرزی خود با پاکستان باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه خدمات از جانب وزارت خارجه به خانواده جانباختگان حادثه سانچی جهت سفر به چین گفت: وزارت امور خارجه از هیچ گونه کمکی به بستگان جانباختگان حادثه سانچی جهت سفر به چین دریغ نخواهد کرد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای رسانه‌های آلمانی در خصوص دستگیری ده شهروند ایرانی در آلمان با شکایت یک مرکز صهیونیستی، افزود: این موضوع در ادامه همان جنگ روانی است که محافل صهیونیستی به واسطه شکست‌های متعدد رژیم صهیونیستی در منطقه به کار می‌بندند؛ رژیم صهیونیستی نگران گسترش روابط میان ایران و اروپا است و به همین دلیل سعی می‌کند با ابزار‌های مختلف در این روابط خدشه وارد کند.

وی ادامه داد: ما در رابطه با ادعای اخیری که از جانب محافل صهیونیستی مطرح شده با دولت آلمان در تماس هستیم و تاکید داریم که این موضوع یک جنگ روانی هدایت شده از سوی صهیونیست‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای اخیر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و اتهام زنی او علیه ایران خاطر نشان کرد: عادل الجبیر برای این صحبت‌ها زنده است و اگر این صحبت‌ها را از او بگیریم هویتی برایش باقی نمی‌ماند من تصور می‌کنم که جهان نیز با کاراکتر او آشنا شده است و علی رغم همه این بیانات سخیف و نامربوط، عربشستان سعودی همچنان در بحران‌های خود غوطه ور است.
 
انتهای پیام/

نظر شما