شناسهٔ خبر: 23689874 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

82 درصد ثروت جهان در اختیار جامعه یک در صدی

مدیر عامل آکسفام : اینکه ثروت میلیاردر‌ها افزایش می‌یابد نشان دهنده شکست نظام اقتصادی است که اکنون بر جهان حاکم شده است

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما، آکسفام، یکی از بزرگترین گروه‌ها و سازمان‌های غیردولتی فعال در امور بشردوستانه و یاری رسانی برای ریشه کنی فقر، گرسنگی و بی عدالتی در جهان، روز دوشنبه اعلام کرد حدود ۸۲ درصد از ثروتی که سال گذشته در جهان تولید شد نصیب افراد بسیار ثروتمند شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، سازمان غیر دولتی آکسفام با انتشار گزارشی اعلام کرد ۸۲ درصد از ثروتی که سال گذشته در جهان تولید شد نصیب فقط یک درصد جمعیت بسیار ثروتمند جهان شد. در این میان زنان بیشترین تاوان این نابرابری‌های اقتصادی و مالی را پرداخت کرده اند.
وینی بیانییما (Winnie Byanyima)، مدیر عامل اجرایی آکسفام در همین باره می‌گوید: «اینکه ثروت میلیاردر‌ها این چنین افزایش می‌یابد نشان دهنده اقتصاد رو به رشد و مترقی نیست بلکه نشان دهنده شکست نظام اقتصادی است که اکنون بر جهان حاکم شده است.»
اوج این افزایش ثروت در فاصله مارس ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ بود. در این فاصله زمانی، شماره افرادی که ثروت شان از یک میلیارد دلار فراتر رفته است به طور بی سابقه‌ای افزایش یافته است.
به باور آکسفام کارگران از نظر برخورداری از ثروت در قعر جدول به سر می‌برند. در سراسر جهان، زنان خیلی کمتر از مردان از ثروت تولید شده در جهان برخوردار شده اند. بیشتر زنان در مشاغلی که حقوق کمی دارند و در کار‌های پاره وقت مشغول به کار شده اند. گواه این واقعیت نیز آن است که از ۱۰ نفری که تازه میلیاردر شده اند ۹ نفر آن‌ها مرد هستند.
این سازمان غیر دولتی که معمولا گزارش سالانه خود درباره بی عدالتی و نابرابری‌های اقتصادی و مالی را قبل از برگزاری نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در ‏داووس سوییس منتشر می‌کند به رهبران جهان هشدار می‌دهد از این به بعد باید به گونه‌ای سیاست‌های اقتصادی و مالی را در کشور‌های متبوع‌شان به اجرا گذارند که اگر رونق اقتصادی وجود دارد همه مردم از آن برخوردار شوند و نه یک عده خاص و معدود.
آکسفام در همین خصوص به دولت‌ها و رهبران کشور‌های جهان توصیه کرده است تدابیری به اجرا گذارند که به موجب آن سود سهامداران بزرگ و روسای شرکت‌ها در بازار‌های مالی محدود شود و فاصله حقوق دریافتی زنان و مردان کاهش یابد و در همین راستا، با فرار‌های مالیاتی به طور جدی مبارزه شود.
بر اساس نتایج نظرسنجی که آکسفام از ۷۰ هزار نفر در ۱۰ کشور جهان انجام داده است و همزمان با انتشار این گزارش، منتشر شده است دو سوم مردم از حکومت‌ها و دولت‌های حاکم بر کشورشان به طوری جدی درخواست کرده اند کاری کنند تا فاصله بین فقرا و ثروتمندان کاهش یابد. این نظرسنجی در آمریکا، هند، نیجریه، انگلیس، مکزیک، آفریقای جنوبی، اسپانیا، مغرب، هلند و دانمارک انجام گرفته است.

نظر شما