شناسهٔ خبر: 23689804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

توهم اشتغالزایی دولتی برای زنان

R1359/P1359/S9,1299/CT12

در حالی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان از بهبود چشمگیر اوضاع اشتغال زنان در پنج سال گذشته خبر می‌دهد که آمارهای رسمی خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، در حالی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان از بهبود چشمگیر اوضاع اشتغال زنان در پنج سال گذشته خبر می‌دهد که آمارهای رسمی خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

معصومه ابتکار در شش ماه مدیریتش در معاونت زنان بیش از 10 سفر استانی داشته است. وی در سفر به بوشهر سخنانی بیان کرده که یک بررسی اجمالی هم نشان می‌دهد منطبق با واقعیت نیست. وی با بیان اینکه دولت‌های یازدهم و دوازدهم طرح‌های مهم فرابخشی در حوزه‌های مختلف اجرا کرده‌اند، گفت: سیاست کلان دولت در حوزه اقتصادی، اشتغالزایی، کارآفرینی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و دیگر بخش‌ها حائز اهمیت است که در سطح ملی، استانی و محلی اجرا شده است. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در دولت دوازدهم در حوزه زنان طرح‌های مهمی تدوین شده است، خاطر نشان کرد: این پروژه‌ها بر اساس شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و ظرفیت مناطق مورد توجه قرار گرفته است تا همه آحاد جامعه از فرصت‌های ایجاد شده برای تعالی فردی و جامعه از آن بهره‌مند ‌شوند.
ابتکار با بیان اینکه در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی نگاه ویژه‌ای به حوزه زنان سرپرست خانوار شده است، بیان کرد: در حوزه بهداشت نیز زنان با مشکلات بهداشت باروری مواجه می‌شوند که توجه خاصی به حل مشکلات این بخش شده است.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اجرای فاز دوم توانمندسازی زنان افزود: طرح توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوارها و ارتقای توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد از دیگر مواردی است که اجرای آن در اولویت قرار دارد.
  شغل نامناسب 70درصد زنان سرپرست خانوار
اظهارات ابتکار در حالی است که اخیراً رئیس سازمان بهزیستی کشور به خبرگزاری دولت گفت: «در حال حاضر بیش از ٧ درصد زنان سرپرست خانوار در کشور شغل مناسبی ندارند. »
انوشیروان محسنی بندپی افزود:« 21میلیون خانوار در کشور وجود دارد که ٨٨درصد مردها و ١٢ درصد زنان سرپرست خانوار هستند. وضعیت زنان سرپرست خانوار به دلیل شکننده بودن اقتصاد و شرایط خاص وضعیت اقتصادی با مشکلات بیشتری مواجه است. البته روز به روز شاهد افزایش زنان سرپرست خانوار هستیم. در واقع حلقه مفقوده ما ضعف در آموزش و توانمندسازی است. »
همچنین مطابق آمارهای رسمی، 55 درصد زنان سرپرست خانوار، بی‌سواد و 19درصد از آنها کم‌سواد (تحصیلات ابتدایی) هستند که به خوبی معلوم می‌شود 74‌درصد از زنان سرپرست خانوار کل کشور تا چه اندازه به علت بی‌سوادی، ‌شکننده‌اند.

 

  اشتغالزایی گسترده برای زنان

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از افزایش طرح‌های اشتغالزایی در حوزه زنان خبر داد و تصریح کرد: در دو سال گذشته 67درصد طرح‌های اشتغالزایی ایجاد شده در حوزه بانوان و دختران بوده که تحقق این مهم به سبب اجرای طرح‌های مشاغل خانگی است.
ابتکار با اشاره به اینکه 30درصد پست‌های مدیریتی تا پایان دولت دوازدهم در اختیار بانوان شایسته و کارآمد قرار می‌گیرد، گفت: بر اساس برنامه تدوین شده، 30درصد پست‌ها در سطوح عالی، میانی، استانی و محلی بر اساس شایستگی و توانمندی تا پایان دولت دوازدهم باید در اختیار بانوان قرار بگیرد.
ابتکار توسعه اشتغالزایی، کارآفرینی و مشاغل سبز را از دیگر طرح‌ها دانست و گفت: توسعه مشاغل مرتبط و سازگار با محیط‌زیست از برنامه‌های کارآفرینی و مشاغل سبز است که ویژه جوانان تحصیلکرده از جمله دختران است.

 

  دغدغه‌ای که اولویت زنان نیست

این در حالی است که زهرا شجاعی، فعال حقوق زنان و استاد دانشگاه با بیان اینکه اختصاص سهمیه 30 درصدی برای مدیریت زنان عملاً امکان اجرایی ندارد و بر اساس یافته‌های علمی مطرح نشده است، گفت: این سهمیه 30 درصدی قرار نیست تا بر تعداد پست‌های مدیریتی موجود در کشور اضافه کند، بنابراین باید مردان را از مناصب خود کنار بگذارند تا این سهمیه محقق شود. این در حالی است که این امکان به شکل عملی وجود ندارد. معاون امور زنان دولت اصلاحات در ادامه با بیان اینکه در مجموع پرسش‌های این پژوهش اشاره مستقیمی به مسئله مدیریت زنان نشده است، افزود: در بهترین حالت می‌توان موضوع رفع تبعیض و باور به توانایی‌ها را به دغدغه‌های حضور زنان در پست‌های مدیریتی مرتبط دانست. این مسئله نشان می‌دهد دغدغه مدیریت زنان موضوع اصلی اکثریت زنان جامعه نیست و اگر چیزی از تریبون‌های رسمی کشور زیاد شنیده می‌شود، الزاماً اولویت زنان نخواهد بود.

 

  45درصد زنان درآمد ندارند

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده هم به تازگی از افزایش روند نرخ بیکاری زنان خبر داده است. به گفته فهیمه فرهمندپور، نرخ بیکاری زنان با تحصیلات عالی ٢٣ درصد است، ضمن اینکه بیش از ٨ درصد زنان سرپرست خانوار بالای 5 سال سن دارند که این مسئله ضرورت توجه به ارائه خدمات به این جمعیت را پررنگ‌تر می‌کند. فرهمندپور همچنین گفته 45درصد زنان فاقد درآمدند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد هم با بیان اینکه طبق سرشماری‌ها سال 95 بیش از 44 هزار نفر در استان یزد بیکار بودند، گفت:«10هزار نفر از زنان تحصیلکرده در استان یزد بیکار هستند.» یعنی تنها در این استان یک‌چهارم بیکاران خانم‌های تحصیلکرده‌اند. در حالی که خانم ابتکار با صراحت از اجرایی شدن سیاست‌های کارآفرینی و اشتغالزایی خبر داده است.
منبع: جوان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما