شناسهٔ خبر: 23689492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تظاهرات زنان آمریکا علیه رسوایی‌های جنسی دولت

R1359/P1359/S9,1299/CT12

در حالی که به دلیل اختلاف بر سر تصویب بودجه دولت امریکا تعطیل شده و دورنمای حل این اختلاف روشن نیست...

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تنسیم، در حالی که به دلیل اختلاف بر سر تصویب بودجه دولت امریکا تعطیل شده و دورنمای حل این اختلاف روشن نیست، در اولین سالگرد آغاز به کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری امریکا صد‌‌‌‌ها هزار نفر از مردم این کشور به خصوص زنان علیه او به خیابان‌‌‌‌‌ها آمدند و فریاد «مرگ بر دیکتاتور» و «خفه شو ترامپ» سر دادند. صد‌‌‌‌ها هزار امریکایی عمدتاً با محوریت زنان در 250 شهر امریکا در اعتراض به سیاست‌های ترامپ به خیابان‌‌‌‌‌ها آمد‌ند و موضوع عمده سخنرانی‌‌‌‌ها هم انتقاد از سیاست‌های زن‌ستیزانه ترامپ بود.  یک تظاهرات‌کننده 39 ساله به رویترز گفت: «فکر نمی‌کنم این دولت کاری انجام بدهد که به نفع زنان باشد.»  روزنامه گاردین تعداد شرکت‌کنندگان در این رشته از تظاهرات را بیش از 120 هزار نفر خواند که با توجه به افشای فسادهای جنسی ترامپ، خواستار ادامه افشاگری‌‌‌‌‌ها درباره آزار‌‌‌‌ها و حملات جنسی وی شدند.  همه شهرهای بزرگ مثل نیویورک، لس‌آنجلس، بوستون، دنوِر، فیلادلفیا و واشنگتن و نیز شهرهای کوچک محل تظاهرات اعتراضی مردم علیه ترامپ بودند. برخی تظاهرکنندگان به یاد مارش زنان علیه ترامپ در سال گذشته، کلاه‌های صورتی بر سر گذاشته بودند.  شهردار نیویورک، بل‌دبلاسیو، در سخنرانی خود انتقادات شدیدی را علیه ترامپ مطرح کرد. او گفت: «نمی‌شود بر کشوری حکومت کرد که آن را دوپاره کرده‌ایم.»‌ در مارشی که در منطقه منهتن نیویورک برگزار شد، بسیاری پلاکارد‌‌‌‌هایی با این مضمون در دست گرفته بودند: «آنقدر مشکلات زیاد است که جایی برای پلاکارد من نیست.» برخی دیگر در پلاکاردهای‌شان خواهان حقوق برابر برای زنان و مردان شده بودند و برخی دیگر علیه نژادپرستی شعار نوشته بودند. در لس‌آنجلس برخی چهره‌های مشهور هالیوود نیز در این تظاهرات شرکت داشتند از جمله اسکارلت جوهانسون و وایولا دیویس. 

خبرنگار الجزیره از محل یکی از تظاهرات‌‌‌‌‌ها در واشنگتن گزارش داد: «هدف بسیاری از این معترضان این است که زنان، به ویژه زنان رنگین‌پوست را وارد سیاست کنند. منظور از این، فقط ثبت‌نام برای شرکت در رأی‌گیری نیست بلکه فعالیت بیشتر در سیاست است، مثل نامزد شدن برای انتخاب رؤسای مدارس یا حتی برای راهیابی به کنگره.»  تظاهرات علیه ترامپ تنها به داخل مرزهای امریکا منحصر نبود بلکه در آن سوی اقیانوس اطلس مخالفان ترامپ در انگلیس مقابل ساختمان جدید سفارت امریکا در لندن با برپا کردن دیوار استهزا، سیاست‌های رئیس‌جمهوری امریکا را به سخره گرفتند و علیه وی شعار سر دادند.  به نوشته روزنامه دیلی‌میل، تظاهرات‌کنندگان که با وجود بارش شدید باران به اعتراض خود ادامه می‌دادند، ترامپ را یک متعصب نژادپرست خواندند و فریاد ‌زدند: «ترامپ برو گم ‌شو.» ترامپ در ابتدای روی کار آمدنش گفته بود برای جلوگیری از ورود مهاجران به امریکا دیواری در مرز با مکزیک ایجاد می‌کند. وی همچنین سیاست‌های بسیاری علیه مسلمانان و مهاجران اتخاذ کرده است.  تظاهرکنندگان همچنین خواستار لغو دیدار احتمالی ترامپ با نخست‌وزیر انگلیس شدند که قرار است هفته بعد در حاشیه اجلاس داووس اتفاق بیفتد.  لوئیس نیلسون، یکی از فعالان جنبش قیام علیه نژادپرستی تأکید کرد در صورتی که ترامپ به انگلیس سفر کند با بزرگ‌ترین اعتراضات تاریخ این کشور مواجه خواهد شد.  نیلسون گفت: 20 ژانویه اولین سال ورود ترامپ به کاخ سفید است و او در این یک سال خودش را به عنوان یک نژادپرست و جنسیت‌گرای متعصب ثابت کرده است.  این فعال تأکید کرد: ترامپ تلاش کرد مسلمانان را منع کند، او کل آفریقا را «‌چاه مستراح‌» توصیف کرد و می‌خواهد در مرز مکزیک دیوار بسازد. این واقعاً مهم است که ما با نژادپرستی او مخالفت کنیم. اگر لندن برای سفر رسمی او برنامه‌ریزی کند، بزرگ‌ترین اشتباه دولت خواهد بود زیرا این شهر و کل کشور با اعتراضات کم‌نظیر تعطیل خواهد شد.   

واکنش ترامپ و پسران 

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در سالگرد آغاز به کارش در توئیتی نوشت: از زمان انتخابات، کشور ما با موفقیت‌های بی‌سابقه در جوانب مختلف روبه‌رو شده است. شامل بازار بورس، قدرت نظامی، آمار جرم و جنایت، امنیت مرزها، مبارز با داعش، قوه قضائیه، کم‌‌‌‌ترین میزان بیکاری زنان، کاهش مالیات‌های وسیع و...  سال 2018 بزرگ خواهد بود!  ترامپ، در واکنش به تظاهرات‌ سراسری زنان در توئیت دیگری نوشت: «هوای سراسر کشورمان مطبوع است و روز فوق‌العاده‌ای است تا زن‌‌‌‌‌ها راهپیمایی کنند. برای جشن گرفتن رویدادهای مهم تاریخی، موفقیت‌های اقتصادی و ثروت‌‌های ایجاد شده ظرف 12 ماه گذشته به بیرون بیایید. شاهد پایین‌‌‌‌‌ترین نرخ بیکاری زنان در 18 سال گذشته بوده‌ایم!» ترامپ همچنین روز ‌‌‌‌‌شنبه در مقاله‌ای در نشریه واشنگتن اگزماینر دستاوردهای دولتش را به ویژه در حوزه‌های اقتصاد و نظامی تحسین کرد.  

 

رئیس‌جمهور امریکا در توئیتی دیگر با اشاره به بن‌بست ایجاد شده در تصویب بودجه در سنا که به تعطیلی دولت منجر شده است، نوشت: شاهدیم چطور جمهوریخواهان سخت در حال مبارزه برای ارتش و امنیت مرزهایمان هستند. دموکرات‌‌ها فقط می‌خواهند مهاجران غیرقانونی بدون کنترل و بازرسی به کشورمان وارد شوند. اگر این بن‌بست ادامه یابد جمهوریخواهان باید به رأی 51 درصد (گزینه هسته‌ای) روی آورند و به بودجه واقعی و بلندمدت رأی دهند.  گزینه هسته‌ای یکی از ترفندهای کنگره است که درصورتی که 60 رأی لازم در سنا برای طرحی مهم به دست نیاید دولت از 51 رأی موسوم به گزینه هسته‌ای برای پیشبرد طرح‌هایش استفاده می‌کند.   در همین باره اریک ترامپ، پسر دونالد ترامپ، هم در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت: پدر من تنها به یک دلیل در انتخابات، انتخاب شد و آن هم این بود که او عملاً معتقد به رویکرد «‌اول امریکا‌» است؛ چیزی که در میان شهروندان این کشور بسیار بارز است.  اریک ترامپ تأکید کرد: من صادقانه فکر می‌کنم که این اتفاق (تعطیل شدن دولت) برای ما اتفاق خوبی است.  او ادامه داد: مردم حقایق را می‌بینند. منظور من این است که مردم شاهد بودند که یک سال باورنکردنی را سپری کردند. سالی که در آن همه چیز برای کشور ما بهترین بود. از جمله سیاست‌های «‌اول امریکا‌» و آنها از نقطه‌ای که کشور ما به آن رسیده، خرسند هستند.  اریک ترامپ اظهار داشت: دموکرات‌‌ها می‌خواستند دولت ترامپ تعطیل شود زیرا هدف‌شان متوقف کردن حرکت رو به جلوی رئیس‌جمهور بود.  او ادامه داد: منظور من این است که پدر من پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای داشته است. او بیشتر از هر رئیس‌جمهوری در تاریخ ما در عرض یک سال دستاورد کسب کرده است.

 

چطور آنها (دموکرات‌ها) می‌خواهند این پیام را به انحراف بکشانند؟ چطور آنها در حالی که هیچ رهبری ندارند و هیچ کاندیدای خوبی در اختیار ندارند و پیامی از جانب خودشان برای گفتن ندارند، حزبشان را نجات می‌دهند؟ آنها برای این کار مانع‌تراشی می‌کنند، حواس همه را پرت می‌کنند و برای اتهام‌زنی تلاش می‌کنند.  روز جمعه گزارش شد که جمهوریخواهان و دموکرات‌های سنای امریکا نتوانستند تا پیش از ضرب‌الاجل نیمه شب جمعه بر سر بودجه توافق کنند و این منجر به تعطیل شدن دولت امریکا شد.  کاخ سفید روز‌‌‌‌‌شنبه اعلام کرد: ترامپ تا زمانی که تعطیل شدن دولت پایان نیابد وارد مذاکرات بر سر مناقشه مربوط به مهاجرت نخواهد شد.  این در شرایطی است که در ادامه تعلیق کار دولت فدرال امریکا، دسترسی گردشگران به مجسمه آزادی که مهم‌‌ترین نماد این کشور به شمار می‌رود، متوقف شد.  روزنامه گاردین در تحلیلی درباره تعطیلی دولت امریکا نوشت: ترامپ در تلاش برای مقصر جلوه دادن دموکرات‌‌ها در ارتباط با تعطیلی دولت امریکاست و ادعا می‌کند آنها به موضوع مهاجرت در مقابل دیگر امریکایی‌‌‌‌‌ها اولویت داده‌اند. این در حالی است که دموکرات‌‌ها ترامپ را به سبب کنار کشیدن از مصالحه بر سر آینده مهاجران جوان بدون اوراق شناسایی موسوم به رؤیاپردازان مقصر می‌دانند. این نخستین تعطیلی دولت امریکا در زمانی است که یک حزب بر هر سه بخش حکومت (مجلس، سنا و دولت) استیلا دارد. آخرین تعطیلی دولت امریکا در اکتبر سال 2013 رخ داد.

منبع: جوان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما