شناسهٔ خبر: 23689489 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار آکسفام در آستانه اجلاس داووس؛

یک درصد جمعیت جهان صاحب ۸۲ درصد ثروت تولیدی سال ۲۰۱۷ شدند

گروه بین‌المللی آکسفام امروز (دوشنبه) در گزارشی نسبت به جهت‌گیری بیشتر اقتصاد جهان به نفع میلیاردرها و سرمایه‌دارها هشدار داده و اعلام کرد، مدیرعامل یکی از پنج شرکت برتر صنعت مد جهان طی چهار روز می‌تواند درآمدی به اندازه درآمد کل عمر یک کارگر کارخانه‌های پوشاک در بنگلادش به دست آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه کمپین بین‌المللی آکسفام در آستانه برگزاری اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس در گزارشی تلاش کرد تا توجه جهان را به مساله نابرابری اقتصادی جلب کند.

وینی بیانییما، مدیر اجرایی گروه بین‌المللی آکسفام گفت: افزایش عظیم سرمایه میلیاردرها نشان دهنده یک اقتصاد پویا نیست بلکه نشانه یک نظام اقتصادی ناکارآمد است.

او خاطرنشان کرد: مردمی که لباس‌های ما را درست می‌کنند، تلفن‌های همراه ما را مونتاژ می‌کنند و غذای ما را درست می‌کنند مورد استثمار قرار می‌گیرند تا از طریق آنها جریان کالاهای ارزان قیمت به طور مداوم تضمین شود اما از طرف دیگر سودهای کلان شرکت‌ها و سرمایه‌داران میلیاردر بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

آکسفام در این گزارش خود با تیتر "به کار پاداش دهید نه به ثروت" عنوان کرد: سال گذشته میلادی ۸۲ درصد ثروتی که تولید شد نصیب گروه یک درصدی ثروتمندترین مردم جهان شد در حالی که جمعیت ۵۰ درصدی فقیرترین مردم جهان معادل ۳.۷ میلیارد نفر شاهد هیچگونه افزایشی در ثروت‌شان نبودند.

در این گزارش اضافه شد: از سال ۲۰۱۰ تاکنون ثروت میلیاردرها با میانگین سالانه ۱۳ درصد افزایش یافته است در حالی که شش برابر بیشتر از افزایش دستمزد کارگران متوسط بوده و تا ماه مارس ۲۰۱۷ تعداد میلیاردرها با نرخ شگفت انگیز یک در هر دو روز افزایش پیدا کرده است.

آکسفام در همین راستا فهرستی از اقداماتی را ذکر کرد که دولت‌ها از طریق آنها می‌توانند از طبقه کارگر و فقرا حمایت بیشتری به عمل آورند.

این فهرست شامل محدود کردن درآمدهای سهام داران، مدیران ارشد، تضمین دریافت یک "دستمزد حداقلی گذران زندگی" برای کارگران و اجرای سیاست‌هایی به منظور از بین بردن شکاف درآمد در حوزه جنسیتی و حمایت از حقوق زنان کارگر می‌شود.

همچنین آکسفام خواهان مقابله با هرگونه فرار از پرداخت مالیات و دیگر اقداماتی از این دست که در جریان رسوایی مربوط به "اوراق پاناما" بیش از پیش نمود پیدا کرد، شد.

آکسفام که چندین سال است در آستانه برگزاری اجلاس داووس تلاش کرده تا بر مشکل نابرابری و بی عدالتی تاکید کند، گفت: جریان‌های پوپولیستی و ملی گران در جهان بدون اقدام مقتضی تنها به روند تشدید شدن ادامه خواهند داد.

نیک برایر، مدیر کمپین داووس در آکسفام گفت: ما شاهد تغییر لحن در نزد مقامات درباره مردم بوده‌ایم اما ندیدیم که هیچگونه عملی در قبال این صحبت‌ها وجود داشته باشد.

او گفت که دولت‌ها باید دوباره "به صندلی راننده برگردند" و میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ را به چالش بکشند.

مدیر کمپین داووس در آکسفام خاطرنشان کرد: کارهای زیادی است که آنها می‌توانند انجام دهند.

او با اذعان به اینکه تلاش‌های آکسفام و دیگر گروه‌های جامعه مدنی هنوز نتوانسته تغییرات اساسی در میان دولت‌ها به وجود بیاورد، گفت: این مهم است که آنها همچنان به رساندن پیام‌هایشان به ثروتمندان و قدرتمندان آن هم در رخدادهایی نظیر اجلاس داووس که عمدتا خدمت رسان نیازهای نخبگان جهانی است، ادامه دهند.

وی گفت: مردم دریافتند که شوک‌ها تنها ناشی از نابرابری‌ها هستند.

آکسفام گفته که یافته‌های این گزارش خود را بر پایه کتاب داده سالانه جهانی متعلق به بانک کردیت سوئیس و فهرست‌های رده‌بندی مجله فوربس تهیه کرده است.

آکسفام در این گزارش خود گفته که میزان افزایش ثروت یک درصد جمعیت ثروتمندان جهان در سال ۲۰۱۷ معادل ۷۶۲ میلیارد دلار بوده است.

این گروه تاکید کرد که تنها همین مبلغ هفت برابر بیشتر از آن چیزی است که برای پایان دادن به فقر در جهان کافی است.

آکسفام تاکید کرد که شکوفایی اقتصاد جهان تنها اجازه داده که یک گروه محدود از خاندان‌های نخبه و ثروتمند بتوانند ۸۲ درصد ثروت تولید شده در سال گذشته میلادی را به دست آورد.

در گزارش "به کار پاداش دهید نه به ثروت" آمده است: سال ۲۰۱۷ شاهد بزرگترین میزان افزایش تعداد میلیاردرها در تاریخ بود که معادل ۲۰۴۳ نفر است و در عین حال این ادعا را که میلیاردرها از طریق استعداد، کار سخت و نوآوری عمدتا به وجود می‌آیند و این چیزی است که به نفع کل بشریت است، به چالش کشید.

آکسفام در عین حال تصریح کرد که هرچه بیشتر شواهد و مدارک به دست می‌آیند که ثروتمندترین‌های جهان اغلب ثروتشان از طریق ارث و میراث، انحصارگری و یا ارتباطات مفسدانه با دولت‌ها کسب شده‌ است.

آکسفام همچنین گفت که ۴۲ نفر در جهان در حال حاضر صاحب همان میزان ثروتی هستند که در اختیار ۳.۷ میلیارد نفر طبقه فقیر جهان قرار دارد.

این سازمان برآورد کرد که در ۲۰ سال آینده میزان ثروت ۲.۴ تریلیون دلاری به وارثان میلیاردرها خواهد رسید و این مبلغ حتی از تولید ناخالص داخلی کشور ۱.۳ میلیارد نفری هند بیشتر است.

این گزارش هشدار داد: در آن سو ما می‌بینیم که میلیاردها نفر مجبور می‌شوند برای ساعاتی طولانی در شرایطی خطرناک و بدون برخورداری از حقوق مقتضی کار سخت انجام دهند اما باز هم از تامین نیازهای اساسی زندگی خود شامل غذا و خدمات دارویی و پزشکی عاجز باشند.

همچنین آکسفام گفت: در سطح جهان زنان معمولا جزو کم درآمدترین بوده و ناایمن‌ترین اشکال کار را انجام می‌دهند.

انتهای پیام

نظر شما