شناسهٔ خبر: 23688266 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۸۰ درصد تراکنش اپراتور‌ها به روش الکترونیک

وزیر ارتباطات: هم اکنون ۸۰ درصد تراکنش اپراتور‌ها به روش الکترونیک انجام می‌شود و در حال حاضر یک میلیون پوز در فروشگاه‌ها داریم که غیر فعال هستند.

صاحب‌خبر -
۸۰ درصد تراکنش اپراتور‌ها به روش الکترونیکبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمد جواد آذری جهرمی در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با تاکید بر اینکه با برگزاری چنین همایش‌هایی فرصت را برای بهره گیری از دیدگاه‌های مختلف در راستای بهبود نظام نوین بانکداری فراهم می‌کند، گفت: باید از زحماتی که فعالان عرصه بانکداری برای ایجاد شبکه پایدار با توجه موضوع تحریم‌ها با استفاده از دانش بومی کشیده اند، تشکر کنیم.
وزیر ارتباطات با تاکید بر ضرورت توسعه شبکه بانکی گفت: شبکه نوین بانکداری در ایران زمانی ایجاد شده که جامعه بین المللی دسترسی‌های ما را محدود کرده بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه نوین بانکداری زمانی در کشور ایجاد شده که جامعه بین المللی دسترسی‌های ما را محدود کرده بود، افزود: دانشمندان و کارشناسان ایرانی با تکیه بر توان داخلی توانستند در عرصه نظام بانکی موفقیت‌های بسیاری را ایجاد کنند که نمونه آن در منطقه وجود ندارد.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه نظام بانکداری ما در سالیانه نه چندان دور وضعیت مطلوبی نداشته است، تصریح کرد: در گذشته، نظام بانکداری ما مبتنی بر چارچوب‌هایی بود که اطمینانی به آن نبوده و بسیاری از فرایند‌ها در درون آن‌ها غیرممکن بوده است.
وی ادامه داد: برخی مشکلات پیش روی نظام بانکی در گذشته باعث ایجاد موانع و رونق کسب و کار در کشور شده بود از این رو توسعه شبکه بانکی در حال حاضر توانسته بسیاری از دغدغه‌ها در این زمینه را مرتفع کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در گذشته در شبکه مخابراتی کشور توزیع شارژ کارت‌های اپراتور‌های موبایل با شبکه‌های فیزیکی انجام می‌شد، گفت: امروز با استفاده از فناوری‌های نوین بیش از ۸۰ درصد تراکنش‌های بانکی اپراتور‌ها با شبکه بانکی صورت می‌گیرد.
آذری جهرمی با بیان اینکه نباید به توفیقات حاصل شده در شبکه بانکی اکتفا کنیم، ادامه داد: وقتی فرمولی را برای حل مساله یاد می‌گیریم پس از مدتی به اشباع می‌رسیم، اما باید بدانیم برای توسعه بستر‌ها و شبکه باید دست به نوآوری زده و از یکنواختی به دور باشیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر یک میلیون دستگاه پوز غیرفعال در کشور وجود دارد، گفت: عمر این مدل از فناوری‌ها به سر رسیده از این رو ما باید طرح نویی دراندازیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر کسانی که فناوری نوین بانکی فعلی را ایجاد کرده اند بر پایداری آن بدون پیشرفت پا فشاری کنند کشور را با وقفه مواجه خواهند کرد، افزود: مدل اقتصادی کشور‌های مختلف در زمینه اقتصاد دیجیتال باید مد نظر ما نیز قرار بگیرد تا از توسعه دور نمانیم.
وی با اشاره به اینکه حرکت به سمت تغییر و تحول برای مجموعه‌ها به ویژه شبکه بانکی مفید است، افزود: شبکه بانکی ما باید از یک نقطه پایدار برای تحولات خود استفاده کند و در این راه، طراحی مسیر بسیار اهمیت دارد.
آذری جهرمی ادامه داد: یکی از مسئولیت‌های جمع حاضر این است که نقشه راه توسعه شبکه بانکی را به سمت بلاک چین طراحی کند.
وزیر ارتباطات با اشاره به وضعیت بانکداری الکترونیک و همچنین تبادلات ارزی مبتنی بر رمز و بیت کوین گفت: متاسفانه این موضوع و عدم آینده نگری در آن ضرر‌های بسیاری را متوجه مردم کرده و باعث خروج ارز از کشور شد.
وی اظهار داشت: لازم است در حوزه پول‌های رمزی به مردم آگاهی بدهیم، حتی بسیاری از مسوولان نیز با این مفهوم آشنا نیستند که باید مسوولان مربوط به مطالعه در این حوزه بپردازند.
وی با اشاره به حضور بازیگران جدید در کسب و کار‌های نوین، افزود: این کسب و کار‌ها مانع بزرگی در نظام پرداخت دارند، به این دلیل که انحصارات این بخش، مانعی برای کسب و کار‌های نوپاست.
وزیر ارتباطات در همین ارتباط به جلسه یکی دو روز قبل خود با کسب و کار‌های نوظهور در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در این جلسه، کسب و کار‌ها گفتند سهمی که به ما از این حوزه می‌رسد بیش از ۱۵ درصد نیست. البته ما منتظر نظام بانکی نماندیم و شیوه نامه‌ای برای پرداخت از طریق اپراتور‌ها تدوین و ابلاغ کردیم تا هم راستا با نظام بانکی کار پیش رود ولی هیچ چیزی به اندازه نظام بانکی در این مهم اثرگذار نیست.
وی با بیان اینکه درآمدزایی از این محل باعث افزایش تراکنش‌های بانکی می‌شود تصریح کرد: تبدیل هزینه‌های دیجتال هنر نیست بلکه افزایش بهره وری هنر است.
آذری جهرمی گفت: انحصار در این بخش باعث بزرگ نشدن بازار می‌شود که ضرر بزرگی است که بر پیکره و رشد اقتصادی کشور وارد می‌شود. همه باید یاد بگیریم وقتی یک فناوری را ایجاد کردیم که زمانش رو به اتمام است در حوزه‌های جدید سرمایه گذاری کنیم.
وی با بیان اینکه کلاهبرداری از طریق کلاهبرداری از حساب‌های بانکی تنها مربوط به مردم عادی نیست خاطر نشان کرد: پزشکی بوده که ۷۰ میلیون تومان کلاهبرداری از حساب وی انجام شده است بنابراین حجم بالای شکایات در این زمینه در نیروی انتظامی بالا بوده و باید برای حل آن اقدامات اساسی انجام شود.
جهرمی با بیان اینکه اگر این موضوع حل نشود و زور نیروی انتظامی به آن نرسد دچار موضوع فناوری ستیزی می‌شویم. گفت: در غیر این صورت پیشرفت کشور در تجارت الکترونیک دچار مشکل خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در برنامه‌های اقتصادی کشور برای سال آینده در بودجه کشور به این موضوع اختصاص خواهد داشت و سند استراتژی این زمینه، با کمک وزارت اقتصاد و وزارت صنعت و همچنین حمایت بانک مرکزی در حال تدوین بوده که پیش نویس این سند آماده شده و تا یک ماه آینده به مجلس ارایه خواهد شد.
وی با بیان اینکه کمسیون‌های تخصصی این سند در حال تشکیل بوده، ادامه داد: آمادگی لازم را برای نشست با اقتصاددانان فعال کشور برای دریافت نظرات آن‌ها قبل از ارایه سند به دولت و لحاظ آن را نیز داریم.
جهرمی در پایان گفت: ضرورت پرداختن به این موضوع برای همه روشن شده و و این کار نیازمند خلاقیت بیشتر بوده و امیدواریم بتوانیم کشور و مردم را از دستاورد‌های این حوزه بهره‌مند کنیم.
 
چالش کسب و کارهاي نوين در ايران حل مي‌شود
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: جايگاه فين تک ها در اقتصاد ايران در حال گسترش است.
همچنین محمد جواد جهرمي در کارگروه نخست هفتمين همايش نظام‌هاي پرداخت و بانکداري الکترونيکي «نوآوري، بازيگران جديد و کارايي در کسب و کار مالي» درباره اينکه برنامه دولت درباره فين تک ها در چه مسيري قرار دارد گفت: کسب و کارهاي نوين در شرايط فعلي روز به روز در حال گسترش است و دولت براي اين که بتواند موانع توسعه و آسيب هاي جاري آن را کاهش دهد در حال برنامه ريزي است.
وي گفت: کسب و کارهاي نوين در گام نخست با تقابل هاي کسب و کارهاي سنتي مواجه است و براي نمونه مي توان به راه اندازي استارت آپ حمل و نقل شهري اشاره کنيم که در ابتدا آژانس ها و تاکسيراني به تقابل با آن پرداخت اما در ادامه با پذيرش شرايط و درک شرايط نوين کسب و کارها اين مساله حل و عادي شد.
جهرمي در ادامه به نقش فين تک ها در کشور اشاره کرد و گفت: فين تک ها روز به روز در اقتصاد کشور در حال گسترش و پيدا کردن جايگاه هستند و به موازات آن بخشي از شکايات در دستگاه قضا نيز مرتبط به اين مجموعه نوين در کشور است که بخش عمده اي از آن به خاطر شناخت ناکافي از اين پديده است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهارداشت: وجود کسب و کارهاي نوين علاوه بر اين که باعث بزرگ تر شدن بازارها مي شوند به رشد بهره وري در اقتصاد هم کمک مي کنند.
جهرمي درباره راه حل برطرف شدن يا کمرنگ شدن اينگونه چالش ها گفت: بايد با تعامل و گفتگو براي حل چالش هاي موجود اقدام کرد و در ادامه بايد با تدوين و به روز رساني قوانين در همه بسترهاي اقتصادي و مالي زمينه هاي حل تعارض هاي موجود را ايجاد کرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات براي اجرايي شدن اين اتفاق مهم نيز گفت: دولت براي هماهنگ سازي اين موضوع که در بسياري از مواقع به تعارض با دستگاه قضا نيز منجر شده است درصد ارائه يک لايحه در زمينه کسب و کارهاي نوين و حريم خصوصي است تا بتواند تا حدود زيادي اين مشکل را حل کند.
جهرمي به مسئله شناخته نشدن دقيق کسب و کارهاي نوين در دستگاه قضايي نيز اشاره کرد و گفت: بعضا احکامي براي اين نوع کسب و کارها از سوي اين دستگاه در کشور صادر مي شود که سرمنشا آن نداشتن شناخت اين نوع کسب و کارها در فضاي فعلي است.
وي البته دغدغه هاي دستگاه قضا را نيز دغدغه هاي مهم و قابل اعتنايي اعلام کرد که بايد به آن نيز توجه ويژه شود تا در يک مسير تعاملي و با گفتگو بالاخره براي اين مسئله مهم راه حل هاي پايداري ايجاد کنيم.
وزير ارتباطات و فناوري به مطالبه گري و پيگير بودن در اين زمينه اشاره کرد و اظهارداشت: با اطلاع رساني و تدوين قوانين و مقرارات مناسب مي بايست چالش و تعارض هاي کسب و کارهاي نوين در ايران را بر طرف کرد چرا که اين بخش نقش مهمي در اقتصاد و توسعه آن در ايران بازي مي کنند و روز به روز در اقتصاد جايگاه ويژه تري پيدا مي کند.
­

نظر شما