شناسهٔ خبر: 23687279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بازي کثيف در خیابان «استانبول»

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، گاه زین به پشت شده است وگاه پشت به زین، اما هرآنچه که هست بازی با اعصاب و روان توده‌های مردم وبازارکالا‌های اساسی است. چه کسی است که نداند دراین سرزمین شاخص‌های اقتصادی درتعیین نهایی قیمت کالا خود را به بازارارزوسکه وطلا سنجاق کرده اند. هرتلاطمی‌که دراین بازار‌ها روی می‌دهد به ناگاه تاثیرروانی وعینی خود را درجامعه می‌گذارد.

جالب آنکه درهمه این سال‌ها ودرماه‌های پایانی آن سناریو افزایش افسارگسیخته دلارکلید می‌خورد ودرچشم به هم زدنی اجرایی می‌شود. منتقدان دولت مستقروامصیبتا سرمی‌دهند واعضای دولت موجود به توجیه می‌پردازند. همیشه هم توجیهات شبیه هم است. همین اعضای دولت فعلی وحامیانش درسال‌های ۹۱ تا ۹۲ دولت دهم را به باد انتقاد گرفته بودند که چه نشسته‌اید که خان ومان ایران واقتصاد آن دارد به باد می‌رود. دلاروطلا سربه فلک گذاشته ودولت توان اداره بازارپرتلاطم را ندارد.

ماحصل آن چه شد؟ دلار ۱۰۰۰ تومانی به ۴۰۰۰ تومان رسید ودرحقیقت جاپای خود را برای ۳۵۰۰ محکم کرد. ازسوی دیگرموجب کاهش شکاف وکسری بودجه شد. این واقعیتی انکارناپذیر بود.

چنانچه همین مدافعان امروزی دولت مستقرمعتقد بودند دولت عامدانه دارد بازارارزرا متلاطم می‌کند تا کلاهی ازاین نمد برای خود ببافد.

البته گفتنی است اعضای دولت دهم ومدافعان کثیراودربیرون ازبدنه دولت به شدت به این نوع تحلیل‌ها حمله می‌کردندومعتقد بودند این نوع نگاه وتحلیل برگرفته ازرقابت‌های سیاسی است ومخالفان دولت سعی دارند تا بازاررا ملتهب کنند ودولت را ناکارآمد نشان دهند. اما واقعیت غیرازاین بود. واقعیتی تلخ که این روز‌ها دوباره درحال تکرارشدن است. ظاهرا جمشیدبسم ا...‌ها دوباره پایشان به استانبول بازشده، اما اینباردرشمایل بازی درزمین دولت تدبیروامید. مگرمی‌شود بازارارزطی یک هفته ۲۵ درصد دچارتلاطم سفته بازی شود؟ مگربانک مرکزی تعطیل شده است؟ مگردولت به تعطیلات زمستانی رفته است ویا مانند دولت آمریکا تعطیل شده که اینگونه یک خیابان درتهران تعیین کننده نظام اقتصادی شده است؟ واقعا برای دولت باید گریست که به رغم ادعای ذخایرارزی فراوان نمی‌تواند بازارقابل پیش بینی درنیمه دوم هرسال را اداره کند.

درخوشبینانه‌ترین حالت هم باید گفت: دولت به همراه دلالان و بازار ارز و طلا در حال منفعت بردن ازاین آشفته بازارهستند. همه می‌برندوپیروزازاین میدان بیرون می‌آیند جزمردم که ازکارگران تا کشاورزان وازمعلمان تا کارمندان دولت را شامل می‌شوند.

بازنده این جدال تمسخرآمیزریال با دلارهمیشه یک طبقه بوده آن هم طبقه غیربرخورداروکم درآمد جامعه. تبعات افزایش قیمت کالا‌ها دراین این بازی کثیف را بازهم بایدهمان طبقه به دوش بکشد ودرحسرت یک سال نو بی دغدغه مانند سال‌های پیشین روزگارسپری شده خود را بگذراند.

منبع:خبرگزاری دانشجو

نظر شما