شناسهٔ خبر: 23687193 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امیر اسمی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

تعویق در برپایی نمایشگاه عکس جشنواره تئاتر فجر/ دلیل سکوت خبری دبیر بخش عکس

در حالی که بخش پوستر، هویت بصری و مسابقه عکس جشنواره تئاتر فجر تا این تاریخ باید نمایشگاه عکس و اختتامیه خود را برگزار می‌کرد، برپایی این بخش در سکوت خبری به تعویق افتاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، بخش پوستر و هویت بصری و مسابقه عکس جشنواره تئاتر فجر امسال برخلاف برخی دیگر از بخش‌ها که دچار حاشیه‌هایی شده است د رسکوت و بدون هیچ فعالیتی باقی مانده است.

تا سال گذشته این بخش در همین زمان نمایشگاه عکس خود را در خانه هنرمندان برگزار کرده بود، در حالی که امسال هیچ فردی درباره اتفاقات این بخش مطلبی را بیان نکرده است.

برای شفاف‌سازی وضعیت بخش عکس، پوستر و هویت بصری جشنواره تئاتر فجر با امیر اسمی، مدیر بخش پوستر و هویت بصری و مسابقه عکس جشنواره تئاتر فجر به گفت‌وگو نشستیم.

*شما در صحبت‌های گذشته‌تان در پاییز امسال گفته بودید که فراخوان بخش پوستر و عکس جشنواره داده شده و نمایشگاهی از آثار انتخاب شده توسط هیئت داوران نیز در ایام جشنواره برگزار خواهد شد، درحالیکه الان پنج روز از جشنواره می‌گذرد و هنوز اتفاقی برای بخش پوستر و مسابقه عکس جشنواره نیفتاده است؟ آیا سیاست کوچک‌سازی دبیر جشنواره به این بخش نیز آسیب رسانده است؟

سیاست‌های جشنواره تئاتر فجر از چند ماه قبل این بود که تمرکز را در یک زمان خاص از همه بخش‌های جشنواره گرفته شود و چون هر یک از این بخش‌ها اهمیت خاص خود را دارند در زمان‌های مناسب خود بتوانیم به همه آنها توجه کنیم.

من با این استدلال موافق هستم امسال سه بخش از جشنواره به لحاظ زمانی جدا شد، نخست بخش نمایشنامه نویسی که نیمه دی ماه برگزار و شانزدهم دی هم مراسم پایانی برگزار شد.

بخش پوستر و عکس که مدیریتش با من است اختتامیه آنها همزمان با هم برگزار خواهند شد، شاید به خاطر اینکه اتفاقات مشترک زیادی مثل نمایشگاه نیز آن را همراهی می‌کند. بنابراین ما در یک زمان مشترک مراسم این دو بخش را برگزار خواهیم کرد، اما شاید این دو بخش هویت بصری و عکس هم روزی از هم جدا شوند و برای ما هم زمان بیشتری برای کار بماند اما فعلا این دو بخش با هم است.

زمان برپایی مراسم اختتامیه بخش پوستر و عکس پنجم اسفند ماه خواهد بود.

ایده دبیر جشنواره این بود که برای سال آینده نیز این بخش در شهریور ماه مراسمش برگزار شود حتی صحبت این بود که زمان برگزاری نمایش‌های بخش بین الملل نیز تاریخ دیگری داشته باشد، چرا که تغییر سال میلادی و سرمای هوا برای رفت و آمدهای بین‌المللی نیز اختلالاتی ایجاد می‌کند حال برای امسال که این اتفاق نیفتاده اما برای سال بعد ممکن است بخش بین الملل نیز زمانش تغییر کند و بخش پوستر و عکس هم به شهریور ماه منتقل شود.

*پس دلیل اطلاع‌رسانی نکردن این بخش چه بوده است ؟ چرا تا به حال در این باره صحبتی نشده بود؟

بهرحال این روزها حجم خبرها خیلی زیاد است ما برنامه‌مان این است که بلافاصله بعد از تمام شدن جشنواره فجر اطلاع‌رسانی‌هایمان را شروع کنیم اما چون جشنواره فیلم و تجسمی هم پشت آنها می‌آید، شاید دیده نشود. فکر می کنم نیمه بهمن زمان مناسبی برای اطلاع رسانی باشد.

ما چهار رویداد رقابتی و یک رویداد غیر رقابتی داریم یعنی پنج رویداد زیرمجموعه این دو بخش «عکس» و «پوستر و هویت بصری» است که فراخوان آن داده شده و آثار نیز جمع آوری شده و الان در مرحله داوری آثار هستیم و مراسم پایانی و برپایی نمایشگاه هم اوایل اسفند ماه برگزار خواهد شد.

*بخش طراحی پوستر جشنواره به شما ارتباطی نداشته است؟

خیر، من چند بار هم این را گفته‌ام و حتی من این پوسترها را ندیده بودم اما فارغ از این بحث‌ها که زیاد هم درباره‌اش صحبت شده من می‌گویم باید فرآیند اصلاح شود. یک اتفاق خوب در این دوره این بود که ما روش‌هایی را آزمایش کردیم که برخی پاسخ مثبت و برخی منفی داد.

دبیر جشنواره برای این پوستر مدیر هنری منصوب کرد و مهدی رضاخانی مسئولیت این بخش را دارد که به نظرم برای این امر می‌بایست با آقای رضاخانی صحبت کرد.

این برای من خیلی خوب بود که درباره پوستر جشنواره صحبت می‌شود به نظرم می‌آید که بخش‌های مختلف جشنواره زمانی که ما رویدادهای جدید ایجاد کردیم مثل تبلیغات که یک مؤلفه دیگری از تئاتر را بدان پرداختیم و درباره آن داوری هم می‌شود اینها خیلی به نظرم پراهمیت است حتی بخش مسابقه پوستر و عکس یک نوع جمع آوری یک سال پوستر تئاتر ایران است.

لطفا قدری به اینها بیشتر بپردازیم این یک خواهش رسانه‌ای است من خیلی زودتر انتظار داشتم که خیلی‌ها با من تماس بگیرند و بپرسند که چرا وضعیت اینطور است. این خیلی بد است که در یک کشور فقط ۱۰ نفر بپرسند چرا مسابقه عکس و پوستر اعلام نشد و شما جزء اولین نفراتی هستید که تماس گرفته‌اید، در حالی که هر سال تا این زمان حتی جوایز و نمایشگاه هم برگزار شده بود.

*بله حق با شماست اما به نظر می‌آید که نخست باید خود شما در این زمینه توضیحاتی ارائه می‌دادید و بر برگزاری این بخش پافشاری می‌کردید؟

ببینید ما نمی‌توانیم به هیچ سیستمی فشار بیاوریم که به ما اهمیت دهد این سیستم است که باید به ما فشار بیاورد که کار را انجام دهیم، از سوی دیگر حتی اگر رسانه هم از دستگاه‌ها و اهالی حوزه تخصصی هیچ چیز نخواهند دیگر اتفاقی نمی‌افتد.

*لطفا در نهایت درباره بخش پوستر، عکس و هویت بصری توضیحاتی بفرمایید؟

امسال بخش پوستر و هویت بصری شامل سه رویداد و برنامه است. یکی از رویدادها مسابقه‌ پوستر است که به روال همیشگی، جزئیات و مقررات آن در فراخوان مشخص شد. نمایشگاهی از آثار انتخاب‌شده توسط هیئت داوران، برگزار می‌شود و کتابی از آثار برگزیده منتشر خواهد شد، این اتفاق قرار بود زودتر بیافتد که به اوایل اسفند ماه موکول شد.

برنامه‌ دیگر به موضوع هویت بصری در تئاتر می‌پردازد و گفت‌وگو در مورد مباحث پراهمیت برندینگ، هویت کلامی و هویت بصری را در بر می‌گیرد. این سومین دوره‌ مستمر این مباحث در جشنواره خواهد بود. رویداد آخر و جدید این بخش، تبلیغات تئاتر است.

*درباره بخش تبلیغات تئاتر هم توضیح می فرمایید؟

بله، در سال‌های اخیر با اضافه شدن تئاتر غیر دولتی به فضای تئاتر و گسترش کمی سالن‌ها و نمایش‌ها، رقابت در اطلاع رسانی و تبلیغات و جذب مخاطب تئاتر زیاد شد. نقش تکنولوژی‌های تازه و فضای مجازی، در کنار امکانات متفاوت فضاهای شهری و رسانه‌ها هم به استفاده از ابزارهای مختلف و رقابت بیشتر دامن زده است. به همین خاطر توجه به کیفیت آثار تبلیغاتی تولید شده و تاثیرش بر مردم و سلیقه‌ جامعه، نکته‌ای پراهمیت و قابل تامل است.

درباره جزئیات بخش عکس هم باید بگویم که این بخش شامل دو رویداد رقابتی است:‌ رویداد اول مسابقه عکس تئاتر که به روال همیشگی،‌جزئیات و مقرراتش در فراخوان آمد. نمایشگاهی از آثار انتخابی توسط هیئت داوران هم برگزار می شود و کتابی از آثار برگزیده هم منتشر خواهد شد. رویداد جدید دیگر هم عکس پشت صحنه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما