شناسهٔ خبر: 23687054 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عضو مجلس خبرگان رهبری: حماسه 2 بهمن 57 ارومیه اراده مردم را برای مبارزه با طاغوت مضاعف کرد

آیت الله سیدعلی اکبر قرشی شامگاه یکشنبه دردیدار جمعی از اصحاب رسانه، جوانان و فعالان فرهنگی آذربایجان غربی افزود: مردم انقلابی ارومیه با همراهی مبارزانی چون

صاحب‌خبر - آیت الله سیدعلی اکبر قرشی شامگاه یکشنبه دردیدار جمعی از اصحاب رسانه، جوانان و فعالان فرهنگی آذربایجان غربی افزود: مردم انقلابی ارومیه با همراهی مبارزانی چون حجت الاسلام حسنی، دراین راه قدم گذاشته و زمینه مبارزه مسلحانه را از مدت ها پیش آماده کرده و در 2 بهمن 57 در برابر لشکر طاغوت سینه سپر کردند.
وی اظهار کرد: پیش از وقوع 2 بهمن 57 سخنرانی های مختلفی توسط شخصیت ها و روحانیان برای رساندن پیام امام راحل به مردم برگزار می شد که به همین دلیل، نیروهای طاغوت هر شب با گاز اشک آور به مسجد اعظم ارومیه محل تجمع مبارز ان انقلابی حمله می کردند تا مانع برگزاری نماز شوند و سرانجام خشم خود را در 2 بهمن 57 نشان داده و با به توپ بستن مسجد، کینه خود را به نمایش گذاشتند اما مبارزه مسلحانه مردم نیروهای طاغوت را ناکام کرد و آغازی برای مبارزه ای عظیم شد.
وی به بازگویی خاطرات خود از دوران انقلاب، 2 بهمن و دوران تبعید خود پرداخت و اضافه کردک از سال 42 مبارزه علیه رژیم طاغوتی در منابر علما و روحانیت شروع شد، آن سالها مدام بخاطر سخنان تند و انتقاد از رژیم به شهربانی و فرمانداری احضار می شدم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تهدیدها تا سال 57 ادامه داشت اما بنده همینکه پا از ساواک و شهربانی بیرون می گذاشتم، کار خودم را می کردم؛ تهدید، شکنجه و تبعید هرگز نتوانست مانع مخالفت من با رژیم شود تا اینکه در دوم اردیبهشت 57 مرا به بافت کرمان تبعید کردند.
آیت الله قرشی بیان کرد: مدت تبعیدم یکسال بود اما بعد از سه ماه (مرداد ماه) تبعید شکسته شد و با حجت الاسلام صاحب الزمانی که ایشان نیز به گرگان تبعید شده بودند، به ارومیه بازگشتیم ومردم نیز استقبال باشکوهی از ما کردند.
وی گفت: پس از بازگشت از تبعید، مسجد اعظم ارومیه را ستاد مبارزات قرار دادیم؛ عصر هر روز مبارزان و انقلابیون شهر در این مسجد جمع شده و به سخنرانی های روحانیون گوش می دادند. برخی اوقات که دیگر روحانیون نمی آمدند من بالای منبر می رفتم.
وی افزود: مبارزه مردمی با عوامل رژیم طاغوت و ساواکی ها در ارومیه ادامه داشت و حجت الاسلام حسنی با همراهی جوانان به صورت مسلحانه مقابله با نیروهای ستمشاهی را آغاز کرد؛ مبارزات مسلحانه حجت الاسلام حسنی با چریکی های مسلح به صورت سازمان یافته در چند نقطه شهر در دوم بهمن ختم شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: من در روز دوم بهمن در منزل بودم و پس از شنیدن دوباره صدای توپ، به سمت مسجد به راه افتادم و زمانی که به مسجد اعظم ارومیه رسیدم، گنبد مسجد از چهار سمت سوراخ شده بود؛ توپ ها را سرهنگ منوچهری از نیروهای ارتش شلیک کرده بود که بعدها نیز اعدام شد.
به گزارش ایرنا، آیت الله سید علی اکبر قریشی مفسر قرآن|، مولف قاموس قرآن و کتاب های متعدد در حوزه قرآن از مبارزان انقلابی است که امروز با گذشت 90 سال از عمر خود همچنان به تالیف و پژوهش می پردازد.
8135/2093
خبر: شهین بیدادرس ** انتشار: صابر چهرقانی

نظر شما