شناسهٔ خبر: 23686982 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طالبان چاشنی خشونت را تندتر کرد

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: سیزده ساعت حمله تروریستی از ساعات پایانی شنبه‌شب تا ظهر یکشنبه ادامه یافت تا عاقبت، نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند تهاجم به هتل اینترکنتینانتال را با مرگ ٤ مهاجم و ١٨ غیرنظامی شامل ١٤خارجی و ٤ افغان پایان دهند.

صاحب‌خبر -

در ادامه این گزارش آمده است: حمله اخیر طالبان کمتر از یک هفته بعد از آن رخ می‌دهد که نماینده امریکا در سازمان ملل متحد ادعا کرده‌بود استراتژی جدید رییس‌جمهور امریکا در افغانستان باعث شده است مذاکرات صلح با طالبان از هر زمان دیگر در دسترس‌تر باشد. طالبان همزمان در دو ولایت هرات و بلخ هم عملیات‌هایی انجام داده است که بیش از ٣٠ کشته بر جای گذاشتند.

بعد از حمله انتحاری فروردین ١٣٩٥ به مرکز نیروهای حفاظت از امنیت مقام‌های افغانستان که باعث مرگ بیش از ٥٨ نظامی افغان شد، عملیات شنبه شب طالبان در هتل اینترکنتینانتال، اولین عملیات موفق آنها بعد از نزدیک به ٢٢ ماه در پایتخت افغانستان بود. طالبان بلافاصله بعد از شروع این حمله مسوولیت آن را پذیرفت و اعلام کرد که پنج نفر از جنگجویان این گروه شبه‌نظامی در عملیات مشارکت داشتند. بر اساس بیانیه طالبان، این حمله به دلیل حضور «مقام‌های دولتی و خارجی» در این هتل انجام شده است.

هتل اینترکنتینانتال، یکی از دو هتل مهم شهر کابل، در محله باغ بالای شهر کابل واقع شده است و عمدتا میزبان همایش‌ها، نشست‌های خبری و جشن‌های بزرگ در شهر کابل محسوب می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استارز‌اند استرایپس امریکا در هنگام حمله مسلحانه شنبه شب به این هتل، در کنار مهمانان هتل، هیات‌هایی از ٣٤ ولایت افغانستان برای شرکت در یک همایش به میزبانی وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی در هتل حضور داشتند. به گفته نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت امور داخله، در این حمله ٤ مهاجم مشارکت داشتند و ٦ نفر از جمله یک خارجی کشته ‌شده‌اند. نصرت رحیمی ابتدا ادعا کرد این حمله توسط شبکه حقانی انجام شده، اما طالبان با انتشار بیانیه خود مسوولیت حمله را بر عهده گرفت.

طی عملیات ١٣ ساعته نیروهای امنیتی افغانستان با مشارکت نیروهای خارجی، ١٦٠ نفر شامل ٤١ شهروند خارجی از هتل شش طبقه اینترکنتینانتال نجات یافتند. نجیب دانش، سخنگوی وزارت امورداخله افغانستان اعلام کرد همه شبه‌نظامیان طالبان که در این عملیات شرکت داشتند، به هلاکت رسیده‌اند. پنجشنبه هفته گذشته، درست دو روز قبل از انجام این حمله، وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در بیانیه‌ای به شهروندان امریکایی هشدار داده‌ بود و تاکید کرد که گزارش‌هایی در مورد احتمال حمله به هتلی در کابل را دریافت کرده است. در این بیانیه آمده‌ بود: «گزارش‌هایی دریافت شده که گروه‌های افراطی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به هتل‌های کابل از جمله هتل بارون در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی هستند.»

**نه داعش نه شبکه حقانی
طی هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌های مختلفی از سوی دولت افغانستان و همپیمانان امریکایی‌اش برای آغاز مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان مطرح شده است، اما طالبان مشارکت در هر مذاکره‌ای را رد کرده است. هفته گذشته هم، زمانی که تعدادی از مشاوران رییس‌جمهور افغانستان در حال مذاکره با یک هیات از طالبان بودند، هم طالبان و هم دولت افغانستان، نمایندگی این افراد از طرف خود را کاملا تکذیب کردند.

طی ماه‌های گذشته حضور و حملات انتحاری از سوی گروه موسوم به «استان خراسان دولت اسلامی» وابسته به داعش، به‌شدت افزایش یافته است. این گروه تاکنون چندین حمله انتحاری با تلفات سنگین به مساجد، حسینیه‌ها، مراکز فرهنگی و محل تجمع شیعیان در کابل، هرات و دیگر نقاط افغانستان انجام داده است. با این حال برخلاف طالبان، گروه تروریستی داعش، در حملات خود شهروندان مسلمان افغان را هدف قرار می‌دهد، اما طی دو سال اخیر اکثر حملات برنامه‌ریزی شده از سوی طالبان، به قصد هدف قرار دادن نظامیان افغان انجام شده‌بود.

شبکه حقانی، یک گروه تروریستی متحد طالبان و القاعده که در مناطق شمالی پاکستان و در منطقه قبیله‌نشین وزیرستان مستقر است، معمولا مسوولیت حمله به اهداف غیرنظامی غربی را بر عهده گرفته است. پیش از این سال ٢٠٠١ شبکه حقانی حمله مرگباری به سفارت امریکا در کابل انجام داده‌بود. با این حال این اولین‌بار نیست که طالبان، هتل اینترکنتینانتال در محله باغ بالای کابل را مورد هجوم قرار می‌دهد. ٦ سال پیش نیز ٧ شبه‌نظامی عضو طالبان به این هتل قدیمی کابل حمله کرده ‌بودند که در آن عملیات ١١ غیرنظامی و ٧ شبه‌نظامی طالبان کشته‌شده‌بودند.

هتل اینترکنتینانتال کابل، سال ١٣٤٧ خورشیدی در این شهر بنا شده است و تا سال ١٣٥٨ که شوروی اقدام به اشغال افغانستان کرد، تحت مدیریت گروه بین‌المللی هتل‌های اینترکنتینانتال اداره می‌شد، اما بعد از اشغال افغانستان تاکنون، اداره هتل در اختیار دولت است. هتل لوکس سرنا در مرکز کابل تاکنون ٣ بار مورد حمله تروریستی قرار گرفته است که در یک مورد سال ٢٠١٤ شبه نظامیان طالبان دست‌کم ٩ نفر را در رستوران و لابی هتل به خاک و خون کشاندند.

در این حمله سردار احمد، روزنامه‌نگار سرشناس افغان به همراه همسر و فرزندانش کشته‌شدند، موضوعی که نهایتا باعث شد طالبان با صدور یک بیانیه بی‌سابقه نسبت به این حمله عذرخواهی و آن را یک اشتباه عنوان کند. سال ٢٠١٥ در حمله دیگری به هتل پارک پالاس، دست کم ١٥ نفر کشته ‌شدند که یکی از آنها شهروند ایالات متحده امریکا بود.

**افزایش درگیری‌ها در افغانستان
طی هفته‌های اخیر، درگیری‌های نظامی و سیاسی در افغانستان، نسبت به گذشته رشد چشمگیری پیدا کرده است. دولت اشرف غنی در حالی که با بحران‌های سیاسی مختلفی مواجه است، حال با گسترش حملات شبه‌نظامی نیز باید دست و پنجه نرم کند. روز شنبه، قبل از آغاز حمله به هتل، ولایت شمالی بلخ نیز شاهد یک حمله و روز یکشنبه هرات شاهد حمله خونبار دیگری از سوی طالبان بود. از سوی دیگر داعش نیز حملات زیادی را طی ماه‌های گذشته در کابل به خصوص با هدف کشتار شیعیان انجام داده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، بلخ که بعد از برکناری عطا محمد نور، والی بلخ از سوی اشرف غنی به مرکز یکی از جنجال‌های تازه سیاسی در افغانستان بدل شده‌بود، شاهد یک حمله شبه‌نظامیان طالبان بود که باعث کشته‌شدن ١٨ نفر از جمله چند مامور پلیس شد. با این حال تعداد حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان رو به گسترش است، روز یکشنبه هم انفجار یک بمب کنارجاده‌ای در ولایت هرات، باعث کشته‌شدن دست‌کم ١٢ غیرنظامی شد، هرچند که هیچ گروهی بلافاصله مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفت اما عبدالاحد والی‌زاده، سخنگوی پلیس هرات این حمله را به طالبان منتسب کرده است.

کمتر از یک هفته از سفر نمایندگان ١٥ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در کابل و دیدار آنها با اشرف غنی نمی‌گذرد؛ دیداری که نیکی هیلی، نماینده دایم امریکا در سازمان ملل متحد در آن ادعا کرده‌بود: «اعلام استراتژی جدید امریکا برای افزایش حضور نیروهای نظامی در خاک افغانستان باعث شده است که طالبان به مذاکرات صلح خیلی نسبت به گذشته نزدیک‌تر بشوند.»

نیکی هیلی مدعی شده‌بود که مقامات افغان اطمینان دارند که طالبان به زودی سر میز مذاکره می‌آید و «استراژی جدید امریکا در افغانستان جواب داده است.» رییس‌جمهور امریکا، تابستان سال جاری استراتژی جدید خود در افغانستان را اعلام کرد و براساس آن نه‌تنها بعد از مدت‌ها استراتژی خروج از سوی دولت اوباما، تصمیم گرفت تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان را افزایش دهد، بلکه اعلام کرد عملیات امریکا تا افغانستان تا مدت‌زمان نامعلومی ادامه خواهد یافت.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،11،2
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

انتهای پیام /*

نظر شما