شناسهٔ خبر: 23686885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند:

پیام‌رسان‌های بومی توانایی رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را ندارند

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: از دید فنی باید اعتراف کرد که در حال حاضر ابزار‌های بومی به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری توانایی رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را ندارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد قاسمی‌گل عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: بر اساس آمار ارایه شده در اواسط سال ۲۰۱۷، شبکه اجتماعی فیس بوک، ۲ میلیارد کاربر، اینستاگرام یک میلیون کاربر، واتس آپ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و تلگرام ۱۰۰ میلیون کاربر را به خود جذب کرده اند و در کشور ما هم بایستی به نیاز‌های مردم در این حوزه پاسخ مناسبی داده شود.

قاسمی‌گل ادامه داد: متاسفانه در سالیان گذشته تنها شاهد فیلترینگ اکثر این ابزار‌ها در سطح کشور بوده ایم، با این حال اقبال به این ابزار‌ها روز به روز افزایش یافته به نحوی که با فیلتر شدن یک ابزار، سریعا ابزار دیگری جایگزین آن شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه عدم اقبال کاربران ایرانی به ابزار‌های بومی موجود در این حوزه قابل تامل است، افزود: بطور یقین در خصوص دلایل روانی و عدم اعتماد کاربران به شبکه‌های اجتماعی و نرم افزار‌های پیام رسان بومی بایستی پژوهش‌هایی در حوزه روانشناختی و جامعه شناسی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: از دید فنی باید اعتراف کرد که در حال حاضر ابزار‌های بومی به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری توانایی رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را ندارند.

قاسمی با اشاره به اینکه بدون شک نیازسنجی و تحلیل دقیق، طراحی کاربر پسند، امنیت و پایداری بالای ابزار‌هایی مانند اینستاگرام و واتس آپ، دلایل اصلی فراگیر شدن آن‌ها در سطح جهان و جذب کاربران بیشمار است، گفت: در خصوص فراگیری نرم افزار پیام رسان تلگرام در کشور، علاوه بر عوامل فنی فوق که لازمه راه اندازی اینگونه ابزارهاست، عوامل دیگری نیز تاثیرگذار بوده است که بررسی این عوامل می‌تواند الگوی مناسبی برای توسعه ابزار‌های بومی در این حوزه باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: چنانچه نسخه تلگرام ۴ سال پیش را با نرم افزار فعلی مقایسه کنیم خواهیم دید که نوآوری‌های هدفمند این شرکت در جذب مخاطبین داخلی بسیار موثر واقع شده است.

وی امکان ایجاد انواع گروه ها، کانال‌ها و ربات‌های تلگرامی، امکان برقراری تماس‌های صوتی و تصویری از قابلیت‌های مهم تلگرام برشمرد و افزود: امروزه نرم افزار تلگرام تنها یک پیام رسان ساده نیست و توانسته به بستری برای اطلاع رسانی عمومی، تبلیغات، نظرسنجی و خرید و فروش در کشور تبدیل شود.

قاسمی‌گل با بیان اینکه در چنین شرایطی عدم تمایل کاربران به ترک این پیام رسان کاملا منطقی به نظر می‌رسد، تصریح کرد: چگونه می‌توان با چنین پیام رسانی رقابت نمود و کاربرانی را که نیاز‌های خود را با استفاده از تلگرام تحقق یافته می‌بینند به سمت استفاده از پیام رسان‌های داخلی تشویق کرد؟

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: در رقابت با تلگرام، پیام رسان‌های بومی کار سختی را در پیش خواهند داشت حتی به نظر می‌رسد تخفیف ترافیک مصرفی اینترنت پیام رسان‌های داخلی نیز نتواند عامل مناسبی برای جذب کاربران داخلی باشد.

وی با بیان اینکه توجه به برخی محدودیت‌های موجود برای پیام رسان‌های خارجی، تنها ارایه سرویس‌های نوین داخلی در بستر پیام رسان‌های بومی می‌تواند کاربران را مجاب به نصب این ابزار‌ها کند گفت: ارایه سرویس‌های پرداخت برای تسهیل امور خرید و فروش، ارایه برخی سرویس‌های دولتی برای تسهیل امور اداری و سرویس‌های مختلف شرکت‌های خصوصی در بستر پیام رسان‌های بومی می‌تواند نقطه برتری پیام رسان‌های داخلی نسبت به پیام رسان‌های خارجی را نمایان کند.

قاسمی گل در پایان با اشاره به اینکه وجود نرم افزاز‌های پیام رسان پیشرفته غیر بومی و تسهیل استفاده از آن‌ها و از طرفی نبود یک پیام رسان جامع و کاربردی در کشور باعث شده که کاربران فضای مجازی با مشکلات عدیده‌ای روبه رو شوند اظهار داشت:
آسیب‌های اجتماعی مربوط به فضای مجازی و در دسترس بودن بسیاری از مباحث غیر اخلاقی در این شبکه‌های اجتماعی لزوم ایجاد پیام رسان‌های داخلی اخلاق مدار را دو چندان کرده است.


نظر شما