شناسهٔ خبر: 23686814 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

برگزاری پنل‌های تخصصی در سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فرصتی برای اطلاع از تجربه‌های بزرگان تئاتر جهان

سی و ششمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی هر روزه میزبانی جمعی از اهالی هنر و علاقه مندان را بر عهده دارد که حضور برخی چهره‌های مطرح جهانی عرصه‌های کارگردانی و بازیگری، رنگ و بویی متفاوت به آن بخشیده. اهمیت شرکت این افراد در جشن گفت‌و‌گوی تئاتر از جهت برگزاری پنل‌های تخصصی و به اشتراک گذاشتن تجربیاتی است که آنان طی سال‌های فعالیت‌شان به دست آورده‌اند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال در حالی از بیست و هشتم دی ماه آغاز شده که برای نخستین بار برپایی پنل‌هایی تخصصی را در خود جای داده. پنل‌هایی که از سوی بازیگران و کارگردانان صاحبنام جهان همچون سوزان کندی و هاینر گابلز «کارگردان‌های صاحب سبک آلمانی»، جیورجیو باربریو کورستی «کارگردان مشهور ایتالیایی»، کترینا اوانجلوتوس «هنرمند یونانی» و بریجیت هلبلینگ «کارگردان سوئیسی» برگزار می‌شوند تا فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌های اندوخته این افراد در این هنر باشند.

با وجود آنکه حضور در این پنل‌ها برای عموم آزاد است اما از برخی از آنها همچون پنل«سوزان کندی» استقبال چندانی نشد، این در حالی است که کندی از چهره‌های مطرح تئاتر جهان است. اجرای نمایش‌های سومین شب جشنواره تئاتر در مقایسه با دو شب قبلی آن با استقبال بیشتری از سوی مردم روبه‌رو شد، همچون روزهای نخست بخش‌های صحنه‌ای این نمایش‌ها در سالن‌هایی همچون مجموعه تئاتر شهر، سالن استاد سمندریان و تالار قشقایی اجرا شدند و بخش‌های خارج از صحنه هم در فضاهای باز نظیر تئاتر شهر و پارک شفق میزبان تماشاگران بودند.
برخلاف جشنواره فیلم فجر که امسال سینماگران قدیمی در آن حضور چندانی ندارند جشنواره تئاتر با رونق بیشتری در حال برپایی ست، آنچنان که شاهد حضور هنرمندانی همچون بهروز غریب‌پور در این دوره هستیم. او در این دوره با کارگردانی اپرای خیام در جشنواره حاضر شده، نمایشی که غریب‌پور آن را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کاری‌اش خوانده چرا که ساخت آن بالغ بر سه سال زمان برده است.
افتتاح گذر فرهنگ هم یکی دیگر از اتفاقات خوبی است که با جشنواره تئاتر فجر همراه شده. هدف شهرداری از انجام آن تبدیل خیابان «استاد شهریار»، حد فاصل تالار وحدت تا پارک دانشجو به «منطقه فرهنگی هنری» است. البته این طرح به شکل نمادین افتتاح شده و باید کمی صبر کرد و دید که سرانجام آن به فراموشی می‌انجامد یا مردم این محدوده را به‌عنوان یکی از گذرگاه‌های فرهنگی پایتخت خواهند پذیرفت.
همان طور که در ابتدای گزارش هم اشاره شد استقبال مردم از نمایش‌های سومین روز جشنواره آنقدر بود که مجموعه تئاتر شهر در این روز میزبانی بیش از 500 تماشاگر را برعهده داشت.«هنر»یکی از نمایش‌های پرمخاطب این روز بود که در یک اجرا 180 نفر به تماشای آن نشستند.

این نمایش حاشیه‌های جالبی را هم رقم زد، استقبال از آن به قدری بود که تماشاگران تا چند ردیف جلوتر از صندلی‌های ردیف اول هم نشسته بودند و دو تماشاگری که اواسط اجرا خواهان ترک سالن بودند به ناچار از وسط صحنه تئاتر رد شدند. یکی از این افراد نزدیک بود زمین بخورد و همین مسأله منجر به آن شد که داریوش فرهنگ، بازیگری که در«هنر» به ایفای نقش می‌پرداخت با وقفه‌ای در اجرا، نگرانی خود را از اینکه تماشاگر مذکور زمین نخورده باشد اعلام کرد و همین مسأله تشویق مخاطبان را به همراه داشت. فرهنگ در این نمایش بعد از 30 سال دوری از تئاتر دوباره به صحنه بازگشته بود.
چهارمین روز جشنواره(یکشنبه 1 بهمن) هم در حالی سپری شد که گروه‌های تئاتری با اجرای نمایش‌های مختلفی در تالارهای نمایشی و فضای باز به استقبال مردم رفتند. نمایش‌های آف‌استیج «منزل به منزل» از فرانسه در باغ کتاب و «ریموت تهران» محصول کمپانی ریمینی پروتکل در پارک شفق از جمله این اجراها بودند.

علاوه بر این نمایش «هملت» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر هم یکی از کارهای قابل توجه این روز بود چراکه اجرای آن را کمپانی کامرشپیله یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های تئاتر جهان بر عهده داشت.نمایش‌های «هفت عصر، هفتم پاییز» در تالار چهارسو، «جزا» در تالار سایه»، «رختشوی‌خانه مفاخر» و«آخرین مرزهای اشتغال» در محوطه تئاترشهر در پلاتواجرا هم از دیگر نمایش‌های ایرانی و خارجی روز گذشته بودند.
سی و ششمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی به دبیری فرهاد مهندس‌پور آغاز شده و تا نهم بهمن ماه نیز با اجرای نمایش‌های ایرانی و خارجی و پنل‌های تخصصی میزبان علاقه مندان خواهد بود./روزنامه ایران

نظر شما