شناسهٔ خبر: 23685855 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نجفی لایحه بودجه 97 پایتخت را به شورای شهر برد

سبقت 240میلیارد تومانی هزینه بر درآمد

شهردار تهران دیروز در شفاف‌ترین روز شورا، به جمع 21 عضو شورای شهر تهران آمد تا لایحه بودجه 97 را تقدیم پارلمان «بهشت» کند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / بودجه 97 شهرداری تهران، 17 هزار و 500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. شورایی‌ها تا اواخر بهمن ماه فرصت دارند تا بودجه را بررسی و در صحن علنی شورا تصویب کنند. بودجه امسال البته با تراز عملیات منفی روبه‌روست و بیش از 240 میلیارد تومان هزینه‌ها بر درآمد پیشی می‌گیرد.

به اذعان محمد علی نجفی، بنیادی‌ترین تغییرات بودجه‌ای برای سال آینده در بخش تبصره‌ها روی داده. به شکلی که شاهد کاهش و حذف تبصره‌های غیرضروری به همراه پیش‌بینی ساز و کار ایجاد و تقویت خزانه متمرکز شهرداری‌ها خواهیم بود.
شهردار تهران در تشریح جزئیات بودجه 97 شهرداری گفت: نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه‌های گذشته، تورم دیون سنواتی که حدود 29 هزار و 500 میلیارد تومان به صورت قطعی به ثبت رسیده، افزایش بی‌رویه و یک باره 13 هزار نفری نیروی انسانی شهرداری تهران در انتهای سال 1395 و ابتدای سال‌ جاری و وجود پروژه‌های نیمه‌تمام که نیازمند بیش از 34 هزار میلیارد تومان برای تکمیل آنهاست، چالش‌ها و مسائلی را پیش روی تهیه و تنظیم بودجه سال آینده شهرداری تهران قرار می‌دهد.
نجفی با بیان اینکه کاهش سهم منابع غیرنقد از 37.5 درصد در بودجه سال‌ جاری به 25 درصد در بودجه پیشنهادی سال آینده به منظور افزایش شفافیت انجام شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود منابع پایدار از 3900 میلیارد تومان یعنی معادل 22درصد از کل منابع در سال 96 با رشد 27.9درصدی به 4990 میلیارد تومان یعنی معادل 28.5 درصد از کل منابع برای سال آینده افزایش یابد، موضوعی که مورد تأکید شورای اسلامی شهر تهران هم بوده است.
وی افزود: در خصوص بررسی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران ضمن بازنگری در تعداد نیروی انسانی، ساختار و تشکیلات و به روز‌رسانی شناسنامه آنها سعی بر آن شد تا هزینه‌های آنها به حداقل ممکن برسد.
شهردار تهران همچنین تأمین اعتبار پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا، بهسازی کندروی آزادگان، دسترسی آزادگان به دستواره و دوربرگردان حکیم – تعاون را از موارد حائز اهمیت در بودجه حوزه معاونت فنی عمرانی خواند.
اعتماد مردم به ساختمان‌های بلند ترک خورده
رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش هم در ادامه این جلسه گفت: مردم هنوز در مورد حادثه پلاسکو قانع نشده‌اند.
محسن هاشمی گفت:‌ هرچند گزارش‌هایی از حادثه پلاسکو از سوی کمیته ملی، شورای شهر و... انجام شده، اما گویی افکار عمومی هنوز سؤالاتی در مورد حادثه پلاسکو، نحوه برخورد با مقصران و... دارند و هنوز قانع نشده‌اند.
وی با بیان اینکه اعتماد مردم به ساختمان‌های بلند ترک خورده است، ابراز امیدواری کرد با اقداماتی که از سوی مدیریت فعلی انجام می‌شود این اعتماد برگردد.
هاشمی با اشاره به سالروز درگذشت مرحوم  بازرگان نخست وزیر دولت موقت، گفت: مهندس بازرگان نخستین مجری سیستم لوله‌کشی آب تهران بود و خدمات زیادی انجام داد، هرچند که اختلاف سلیقه‌هایی با بچه‌های خط امام داشت، اما نباید وی را مقابل انقلاب تصور کنیم.
تشکیل کارگروه دلجویی از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر تهران
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد داد کارگروه دلجویی از آسیب دیدگان حوادث دی ماه تهران ایجاد شود. زهرا صدراعظم نوری در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته اعتراضاتی در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران نسبت به مسائل معیشتی و... انجام شد، گفت: اگرچه باید این اعتراضات را ریشه‌یابی کرد ،اما باید پاسخی عاجل به مطالبات مردمی داد و نباید اعضای شورا نیز یادشان برود که مخاطب این اعتراضات هستند و باید اقدامی عاجل انجام دهند.
شهرداری در حادثه فوت یک شهروند کم دقتی کرده!
افشین حبیب‌زاده هم در تذکری درباره حادثه منطقه 18 و فوت یک شهروند، گفت: مأموران خاطی شناسایی و به مراجع ذیصلاح معرفی شوند.
وی ادامه داد: متأسفانه هفته گذشته پس از تخریب برخی از املاک باقیمانده تملک شده از سوی شهرداری، جسد یکی از شهروندان که ظاهراً شب را در گودال به صبح رسانده بود، پیدا شد. بعد از بررسی‌های اولیه مشخص شده این شخص یکی از مالکان ملک فروخته شده بود که به دلایل نامشخص هنوز در این ملک زندگی می‌کرد. مأموران شهرداری بررسی‌های ناقصی انجام داده‌اند اگر چه باید پزشکی قانونی زمان فوت این شخص را مشخص کند، اما شهرداری نیز کم دقتی داشته است.
وی همچنین درباره سرانجام ساختمان شمالی پلاسکو، گفت: سازمان میراث فرهنگی مخالفت صریحی درباره تخریب ساختمان شمالی داشته چرا که این ساختمان دقیقاً در مجاورت بافت میراثی و خاص کلیسا و مدرسه ژاندارک است، با توجه به بازدید من و علی اعطا از این ساختمان متوجه شدیم که آسیب جدی در این ساختمان وجود ندارد، البته به‌ دلیل آنکه در مجاورت ضلع جنوبی بوده نیازمند بازسازی است و از نظر تجهیزات آتش‌نشانی و تأسیساتی نیز نیازمند بازسازی است اما نیاز به تخریب کلی ندارد.
طرح نهایی پلاسکو هنوز تهیه نشده!
علی اعطا هم خطاب به شهردار تهران گفت: آقای نجفی اجازه بدهید که نگران باشیم که مبادا پلاسکو به سرنوشتی شبیه گود کنار برج میلاد دچار شود و این در حالی است که در سال 1400 چگونگی مدیریت و ساخت پلاسکو بخشی از کارنامه مدیریت شهری دوره پنجم خواهد بود و پلاسکو کارنامه ما خواهد بود. وی با بیان اینکه اخیراً معاون شهرسازی و همچنین بنیاد مستضعفان اعلام کرده بزودی پروژه ساخت دوباره ساختمان پلاسکو در محل برج و دو قطعه زمین مجاور آن کلنگزنی می‌شود، گفت: معاون شهرسازی گفته است که در شش ماهی که تجهیز کارگاه و خاکبرداری انجام می‌شود نقشه‌ها تهیه می‌شود و پروانه را صادر می‌کنیم اما این کلام دلسوزانه جای نگرانی دارد.
این عضو شورای شهر تهران افزود: بر اساس ضوابط و مقررات تا پیش از صدور پروانه، هیچ گونه عملیات اجرایی نباید انجام شود، بویژه اینکه در موضوع پلاسکو تا امروز اختلاف نظرهایی در خصوص تراکم، زیربنا، تعداد طبقات و... وجود دارد و به عبارت دیگر هنوز یک طرح نهایی و اجرایی به منظور اخذ پروانه وجود ندارد. وی با بیان اینکه درباره پلاسکو با توجه به میزان تراکم و تعداد طبقات لازم است کمیسیون ماده پنج مجوز صادر کند و با توجه به اینکه مدرسه ژاندارک در حریم پلاسکو قرار دارد باید سازمان میراث موافقت روشنی با این طرح داشته باشد، گفت: در حال حاضر طرحی در دست نیست و طبیعتاً توافقی هم نشده است.
اعطا با بیان اینکه صرفاً مرحله اول مسابقه طراحی معماری برای دریافت ایده‌ها برای طرح جدید پلاسکو برگزار شده و طرح نهایی تهیه نشده است و طبعاً مجوزی هم صادر نشده است، گفت: نگران هستیم که عملیات عمرانی پلاسکو آغاز شود اما به‌ دلیل توافق‌نکردن مراجع تصمیم گیر کار با مشکل مواجه شود و شاهد سرنوشتی شبیه گود برج میلاد باشیم.
طرح ترافیک 15 بهمن تعیین تکلیف نشود، طرح قدیم می‌ماند
محسن هاشمی در جمع خبرنگاران تأکید کرد: اگر طرح ترافیک جدید تا 15بهمن تعیین تکلیف نشود همان طرح قدیم اجرایی می‌شود.
وی درباره طرح جدید ترافیک گفت: هنوز مصوبه شورای ترافیک استان تهران به شورای شهر ارسال نشده و وقتی که به شورا ارسال شد بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.درباره قیمت گذاری‌ها نیز فعلاً کمیته‌های مربوطه درحال بررسی هستند.
از تحقیق و تفحص از شهرداری و مؤسسه همشهری حمایت می‌کنم
شهردار تهران گفت: با هر تحقیق و تفحصی که شورا بخواهد، از شهرداری تهران انجام دهد، موافق هستیم و از هر گونه اقدامی در این زمینه حمایت می‌کنیم.
طرح تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری از اواخر مهرماه سال‌ جاری در دستور کار شورای پنجم قرار گرفت. پیشنهاد دهنده اولیه این طرح الهام فخاری، عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران است و محورهای این طرح از سوی سخنگوی شورای شهر، میزان اثربخشی نشریات همشهری، بررسی دلایل استخدام‌های فوری سال ٩٥، چگونگی واسپاری بخش آگهی همشهری، بررسی کیفیت توزیع، بحث هزینه در چاپخانه و بررسی در قیمت‌گذاری، توجه به تراز مالی همشهری و ساز و کار تعیین حقوق و دستمزد مدیران روزنامه اعلام شده است.
هفته گذشته مرتضی حاجی، مدیر عامل مؤسسه همشهری برای پاسخ به سؤالات اعضای کمیسیون اجتماعی و فرهنگی به شورا آمد، اما از قرار اعضای کمیسیون از پاسخ‌های حاجی راضی نشده‌اند و به گفته علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، طرح تحقیق و تفحص از همشهری در نخستین فرصت در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت.
نجفی در واکنش به این سؤال که چه نظری در خصوص تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری دارد، به ایلنا گفت: از نظر من این اقدام اشکالی ندارد. در حقیقت ما با هر تحقیق و تفحصی که شورا بخواهد انجام دهد موافق هستیم./ روزنامه ایران

نظر شما