شناسهٔ خبر: 23684949 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بحران بی اعتمادی به ساختار حکومت آمریکا

براساس نظرسنجی میزان اعتماد به نهاد‌های مستقر در آمریکا به خصوص دولت دونالد ترامپ به شدت کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما، بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در آستانه برگزاری اجلاس سالانه جهانی اقتصاد در داووس سوئیس منتشر شده است، میزان اعتماد به نهاد‌های مستقر در آمریکا به خصوص دولت این کشور در یک سالی که از روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌گذرد به شدت کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز نتایج نظرسنجی و مطالعه سالانه موسسه  اعتبار سنجي ادلمن«Edelman Trust Barometer» نشان می‌دهد اعتماد کلی به نهاد‌های مستقر در آمریکا شامل دولت، رسانه ها، فضای کسب و کار و سازمان‌های غیردولتی بسیار سریعتر از ۲۸ کشور مطالعه شده دیگر کاهش یافته است.
ترامپ بر خلاف سنت روسای جمهور سابق آمریکا به طور مرتب رسانه‌ها و نظام قضائی این کشور را محکوم کرده و مورد انتقاد قرار داده است که همین امر به باور منتقدان وی به تضعیف اعتماد عمومی به این نهاد‌ها منجر شده است.
از سوی دیگر چین یک سال پس از آنکه شی جینپینگ رئیس جمهور این کشور در کنگره سراسری حزب کمونیست جایگاه خود را در ساختار قدرت در این کشور تقویت کرد، شاهد بیشترین افزایش اعتماد در میان شهروندان آن به ساختار‌های حاکم بوده است.
میزان اعتماد مردم به دولت چین با هشت پله افزایش به ۸۴ درصد رسید. این در حالی است که همین شاخص در آمریکا با چهارده پله سقوط به تنها ۳۳ درصد رسید.
به گفته مدیر این موسسه مطالعاتی، «آمریکا شاهد یک بحران بی سابقه بی اعتمادی به ساختار‌های حاکم در این کشور است.»
انتظار می‌رود ترامپ در نشست جهانی اقتصاد که قرار است بیست و سوم تا بیست و ششم ژانویه با حضور سیاستمداران، مدیران شرکت‌های بزرگ و بانکداران برجسته برگزار شود با توجه به سیاست‌های حمایت گرایانه و مواضع ضد نظام تجارت آزاد در کانون توجهات قرار بگیرد.
به گفته این مرکز مطالعاتی، این نخستین باری است که در هجده سال گذشته و از زمان شروع اعتمادسنجی در میان کشور‌های مختلف، چنین کاهش شدید اعتماد به ساختار‌های حاکم در یک کشور به علت رویدادی خاص از جمله بحران اقتصادی یا وقوع فجایعی نظیر بحران هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن در سال ۲۰۱۱ بوجود آمده است.

نظر شما