شناسهٔ خبر: 23684847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تا انقلاب، دوم بهمن ۱۳۵۷؛

ارتشبد قره‌باغی: کودتا در ارتش مطرح نیست

اطرافیان آیت الله خمینی گفتند که نظامیان جرأت نخواهند کرد که با بازگشت آیت الله به ایران در روز جمعه مخالفت کنند.

صاحب‌خبر -

سرویس تاریخ مشرق- حوادث انقلاب در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آن‌چنان شدتی گرفت که هیچ‌یک از عناصر نظام شاهنشاهی یارای مقابله با آن را نداشتند و در نهایت در ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بر همین اساس، تصمیم داریم روزنامه کیهان را از اول تا ۲۲ بهمن مرور کنیم و حوداث مهم این دوره را با شما در میان بگذاریم.

**برای مشاهده انداز اصلی روی تصویر کلیک کنید**

۱. ایران در تدارک بزرگترین استقبال تاریخ

در روز دوشنبه دوم بهمن ۱۳۵۷ نیز، مهم‌ترین تیتر روزنامه‌ها به ورود امام خمینی (ره) به تهران و تدارک مردم برای این استقبال اختصاص دارد. در صفحه دوم کیهان دوم بهمن در این باره آمده است: اطرافیان آیت الله خمینی دیروز گفتند که نظامیان جرأت نخواهند کرد که با بازگشت آیت الله به ایران در روز جمعه مخالفت کنند.

۲. ارتشبد قره‌باغی: کودتا در ارتش مطرح نیست

در بحبوحه انقلاب شایعات زیادی از کودتا در ارتش وجود داشت و برخی از عناصر وفادار به نظام پهلوی به دنبال کودتا در ارتش و به دست گرفتن قدرت بودند تا از طریق سرکوب عده‌ای زیادی از مردم بتوانند قیام مردمی را سرکوب کنند. ارتشبد قره‌باغی، فرمانده ارتش در یک مصاحبه مطبوعاتی این شایعه را تکذیب کرده و می‌گوید: به‌هیچ وجه مسئله کودتا در ارتش یا هر نوع تمرد در واحدهای مختلف مطرح نیست و ارتش تابع دستورات دولت ایران خواهد بود.

۳. مصاحبه با قطب‌زاده درباره: احزاب، روزنامه‌ها و سینماها در جمهوری اسلامی

در بخشی از این مصاحبه که در صفحه ۶ روزنامه کیهان آن روز منتشر شده، آمده است: در جمهوری اسلامی هر کس می‌تواند آزادانه بنویسد، بیاندیشد و برای نشر عقاید خود فعالیت کند.

نظر شما