شناسهٔ خبر: 23684542 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مهدی خجسته، یحیی زارع مهرجردی

طراحی مدلی برای اثربخشی بر بینندگان صداوسیما و جلب رضایت و وفاداری آنان با رویکرد پویایی سیستم

امروزه تلویزیون یکی از مهم­ترین ابزارها برای گذران اوقات فراغت انسان­ها شده، و این امر تأثیرپذیری از این رسانه را در تعیین نگرش و سبک زندگی افراد افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

چکیده

امروزه تلویزیون یکی از مهم­ترین ابزارها برای گذران اوقات فراغت انسان­ ها شده، و این امر تأثیرپذیری از این رسانه را در تعیین نگرش و سبک زندگی افراد افزایش داده است. ورود و گسترش ماهوار ه­ها در ایران، سبب ایجاد یک فضای رقابتی جدی میان صداوسیما و شبکه­های برون­مرزی شده است و ضرورت و اهمیت برنامه ­ریزی برای افزایش کیفیت برنامه ­ها را برای مدیران صداوسیما مشخص کرده است. هدف تحقیق حاضر طراحی مدلی برای افزایش اثربخشی و جلب رضایت­ و وفاداری بینندگان صداوسیما است. برای این هدف رویکرد پویایی سیستم که نگاهی پویا و بازخوردی به سیستم­های پیچیده دارد، به‌کار گرفته شده است. تا از این رهگذر مدلی جامع برای شبکه­های تلویزیونی صداوسیما به‌دست آید. با اجرای مدل ترسیم‌شده تحت سناریوهای مختلف بر روی یکی از این شبکه­ ها­ (شبکة آموزش سیما) تأثیر اجرای سیاست­ های گوناگون را برای موفقیت این شبکه در آینده تحلیل و بررسی شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دو سیاست افزایش توان رقابت­ پذیری و تلفیق برنامه­ های جانبی در کنار رویکرد اصلی شبکه، می ­تواند سبب افزایش اثربخشی و جذابیت شبکة آموزش و میزان رضایت­مندی و وفاداری بینندگان آن شده و با جلوگیری از ریزش مخاطبان به‌تدریج سبب رشد تعداد آنان شود.

کلیدواژه ها: پویایی‌‌‌شناسی سیستم؛ رضایتمندی؛ وفاداری

نویسندگان:

مهدی خجسته: دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایران

یحیی زارع مهرجردی: دانشیار، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایران

مجله مدیریت فرهنگ سازمانی - دوره 15، شماره 3، پاییز 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما