چکیده
امروزه تلویزیون یکی از مهمترین ابزارها برای گذران اوقات فراغت انسان ها شده، و این امر تأثیرپذیری از این رسانه را در تعیین نگرش و سبک زندگی افراد افزایش داده است. ورود و گسترش ماهوار هها در ایران، سبب ایجاد یک فضای رقابتی جدی میان صداوسیما و شبکههای برونمرزی شده است و ضرورت و اهمیت برنامه ریزی برای افزایش کیفیت برنامه ها را برای مدیران صداوسیما مشخص کرده است. هدف تحقیق حاضر طراحی مدلی برای افزایش اثربخشی و جلب رضایت و وفاداری بینندگان صداوسیما است. برای این هدف رویکرد پویایی سیستم که نگاهی پویا و بازخوردی به سیستمهای پیچیده دارد، بهکار گرفته شده است. تا از این رهگذر مدلی جامع برای شبکههای تلویزیونی صداوسیما بهدست آید. با اجرای مدل ترسیمشده تحت سناریوهای مختلف بر روی یکی از این شبکه ها (شبکة آموزش سیما) تأثیر اجرای سیاست های گوناگون را برای موفقیت این شبکه در آینده تحلیل و بررسی شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دو سیاست افزایش توان رقابت پذیری و تلفیق برنامه های جانبی در کنار رویکرد اصلی شبکه، می تواند سبب افزایش اثربخشی و جذابیت شبکة آموزش و میزان رضایتمندی و وفاداری بینندگان آن شده و با جلوگیری از ریزش مخاطبان بهتدریج سبب رشد تعداد آنان شود.
کلیدواژه ها: پویاییشناسی سیستم؛ رضایتمندی؛ وفاداری
نویسندگان:
مهدی خجسته: دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایران
یحیی زارع مهرجردی: دانشیار، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایران
مجله مدیریت فرهنگ سازمانی - دوره 15، شماره 3، پاییز 1396.
∎
نظر شما