شناسهٔ خبر: 23684120 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

فوتبال ما و يوگوسلاوها

فوتبال ايران خاطرات زيبائي از فوتبال يوگوسلاوي دارد.

صاحب‌خبر -

 تورج عاطف

در فوتبال ما مردان خوشنامي چون رايکوف و پابلوکوويچ و ايويچ و بلاژويچ و ايوانکوويچ و کرانچار وجود داشته اند . هر کدام از اين مردان خصوصيات بارزي از فرهنگي مبتني بر کار و تلاش و بي گمان صداقت که رکن اول آن بوده را داشته اند .  خيلي از اين مربيان چون رايکوف و پابلوکوويچ  و  فرصت دو باره اي را  پس از شروع ناموفق خود  دريافت کردند و فوتبال ما را صاحب موقعيت هاي مناسبي کردند و  مرداني چون ايويچ و بلاژويچ را از دست داديم اما هيچگاه فرصت دو باره اي به آنها نتوانستيم بدهيم  و بي گمان حسرت خورديم و برخي هم چون برانکو ايوانکوويچ با فرصت هائي که به او داديم هم  در رده ملي و هم باشگاهي از آن بي نهايت بهره برديم .
 زلاتکو کرانچار هم از دسته اين گونه مربيان است . او وقتي به پرسپوليس آمد فرصت کار نيافت و توپخانه زرد نامه ها و شايعات نظير آنچه امروز در مورد شايعه تشويق طارمي براي حضور در قطر توسط   کي روش و عدم قرار داد با استقلال بخاطر داشتن تتو در مورد  دژاگه  شکر افشاني مي کردند  و اين گونه بود که او تنها بعد از 6 ماه فعاليت از فوتبال ما جدا شد اما او در سال 90 به ايران و با تيم سپاهان بازگشت و دو باره پياپي اين تيم را قهرمان فوتبال ايران کرد.
زلاتکو کرانچار در سپاهان موفق نبود . او مردي است که گفته مي شود در مورد يارگيري با او همکاري لازم نشد و بعلت همين ضعف   روزهاي تاريک سپاهان را تجربه کرد . او امروز چون  پيشينيان  حرفه اي اش وداع  منطقي و همراه با عدل و انصاف حتي در دريافت مطالباتش داشت  .
زلاتکو کرانچار مربي کوچکي نيست او نتوانست در بازگشت در سپاهان موفق باشد همان گونه که بسياري از مربيان برجسته نمي توانند موفق باشند چون مورينيو در سال آخري که در چلسي بود يا آنجلوتي در بايرن مونيخ  و....
اما  امروز شايعه شده است که او هم يکي از کانديداهاي مورد نظر براي  تصدي پست سر مربيگري تيم اميد ايران است .  سالها است که فوتبال ما در رده اميد و جوانان و نوجوانان مربيان زحمتکش اندک   چون عباس چمنيان و بسياري از مربيان فاقد صلاحيت چون  پيرواني و.... داشته است  اما  نقطه مشترک در نزد همه مربيان اين رده سني ما عدم تجربه  در رخدادهاي بزرگ است . کرانچار با داشتن سابقه سر مربيگري تيمهاي کرواسي و مونته نگرو بي گمان صاحب تجربه بسياري خوبي در رده ملي است . او فوتبال ايران را هم  مي شناسد واميدواريم که  فوتبال ما کرانچار را چون ايويچ و بلاژويچ آسان از دست ندهد

نظر شما