شناسهٔ خبر: 23683594 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

مهر رییس فدراسیون واردات ایران با انتقاد شدید نسبت به نوسانات غیرمنتظره نرخ ارز در بازار، گفت: متاسفانه نوسانات اخیر، بلاتکلیفی زیادی برای تجار در بازپرداخت وام‌های ارزی ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

 دردسرهای نظام ارزی مبهم برای تجار شناسنامه‌دار

مهر رییس فدراسیون واردات ایران با انتقاد شدید نسبت به نوسانات غیرمنتظره نرخ ارز در بازار، گفت: متاسفانه نوسانات اخیر، بلاتکلیفی زیادی برای تجار در بازپرداخت وام‌های ارزی ایجاد کرده است. فرهاد احتشام‌زاد ضمن اشاره به مشکلات پیش روی تجار شناسنامه‌دار به‌خصوص درمورد نظام ارزی مبهم گفت: کسب و کار در حوزه تجارت خارجی برای بخش‌خصوصی، بسیار دشوار، پرتنش و طاقت‌فرسا شده و متاسفانه شدت این موضوع با افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر، مضاعف شده است. وی ادامه داد: واقعیت این است که نوسانات نرخ ارز، نه تنها ممکن است تمام دارایی تجار را تحت‌الشعاع قرار دهد، بلکه می‌تواند سرنوشت بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را دگرگون کند. به گفته رییس فدراسیون واردات، در حال حاضر، با افزایش نرخ ارز آزاد و مبادله‌یی که در بازار اتفاق افتاده، مبلغ ریالی که تجار بابت دیون ارزی خود باید به بانک‌ها پرداخت کرده و هزینه‌یی که باید برای حقوق و ‌عوارض دولتی بپردازند، افزایش پیدا کرده و اگر این افزایش نرخ، از حد فعلی هم بیشتر شود، حتی ممکن است از سودی که بابت معاملات پیش‌بینی می‌کردند نیز سبقت بگیرد.

 اعطای تسهیلات به صنایع زلزله‌زده کرمانشاه

شاتا   مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از اختصاص 200 میلیارد تومان تسهیلات جهت ارائه به واحدهای زلزله‌زده خبر داد. صادق نجفی در جسله ستاد اقتصاد مقاومتی استانداری کرمانشاه افزود: در مجموع 600میلیارد تومان تسهیلات جهت ارائه به واحدهای صنعتی سطح استان مصوب شده که 200 میلیارد آن با نرخ سود 6درصد برای بازسازی و نوسازی واحدها و 200میلیارد ریال آن با نرخ سود 10درصد به‌عنوان سرمایه در گردش برای واحدهای صنعتی استان درنظر گرفته شده است. نجفی با اشاره به کمک‌های این سازمان به واحدهای صنعتی زلزله‌زده استان ازجمله تخصیص 51 کانکس به واحدها و همچنین تسهیل در جهت صدور ضمانتنامه از طریق صندوق ضمانت صنایع کوچک تصریح کرد: همچنین 200 میلیارد تومان جهت اعطا به صنایع مستقر در روستاها و نواحی صنعتی با نرخ سود 6درصد اختصاص یافته است.    

 درخواست تجار روس از ایران

پایگاه خبری اتاق ایران  مدیر اجرایی اکسپو 2025 روسیه با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار کرد. هدف از این نشست جلب حمایت ایران برای میزبانی روسیه در اکسپو 2025 بود؛ تاکید بر همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و تسهیل روند استفاده از منابعی که دولت روسیه در قالب فاینانس برای ایران درنظر گرفته است، از دیگر موضوعاتی بودند که در این جلسه مطرح شد. مدیر اجرایی اکسپو 2025 روسیه برای جلب حمایت ایران برای میزبانی این کشور در این رویداد با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست علاوه بر اعضای کمیته نمایشگاهی کشور روسیه، معاون رییس بخش اقتصادی نمایندگی بازرگانی روسیه در تهران، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و رییس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی حضور داشتند. از آنجا ‌که در جریان برگزاری یک‌صد و پنجاه و هشتمین جلسه مجمع عمومی دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به‌عنوان عضو کمیته اجرایی BIE انتخاب شد، روسیه برای کسب نظر مثبت ایران در BIE هیاتی 7 نفره به ایران اعزام کرده تا با مقامات ایرانی رایزنی کنند. خانم ساگایداک اسوِتلانا (Sagaydak Svetlana) مدیر اجرایی اکسپو 2025 یکاترینبورگ، درخواست کرد: اتاق ایران همانند دوره گذشته حمایت همه‌جانبه خود را از میزبانی روسیه در اکسپوی مذکور به عمل آورد. ژاپن، فرانسه و آذربایجان نیز در کنار روسیه، کشورهای داوطلب برای میزبانی اکسپو هستند.

 بازگشت پول گوشی‌های قاچاق به جیب مردم

مهر  رییس اتاق اصناف ایران با ابلاغیه‌یی به واحدهای صنفی تاکید کرد: واحدهای صنفی مکلف به استرداد بی‌قید و شرط وجوه دریافتی بابت گوشی‌های قاچاق به خریداران شده‌اند. علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران، در ابلاغیه‌یی به واحدهای صنفی، آنها را مکلف به استرداد بی‌قید و شرط وجوه دریافتی بابت فروش گوشی‌های تلفن همراه قاچاق به خریداران دانست. این ابلاغیه براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واحدهای صنفی را مکلف به استرداد بی‌قید و شرط وجوه دریافتی بابت فروش گوشی تلفن همراه قاچاق به خریدارانی کرده که گوشی آنها در سامانه ثبت نشده است. طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه چند هفته‌یی است که از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی شده و براساس آن علاوه بر ضرورت رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، واحدهای صنفی نیز از خرید و فروش آنها منع شده‌اند.

 صادرات مبل ایران نصف شد

ایسنا  عراق، سوریه، افغانستان و امارات اصلی‌ترین بازارهای مبلمان ایرانی هستند اما باید گفت که میزان صادرات مبل در 5 سال اخیر به حدود نصف کاهش یافته است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت در سال گذشته ۱۱میلیون دلار مبلمان ایرانی به مقصد عراق صادر شده و مقصد 55.7 درصد از مبلمان صادراتی ایران عراق بوده است. پس از آن سوریه با وارداتی در حد دو میلیون دلار ۱۳درصد از صادرات ایران در این بخش را به خود اختصاص داده و افغانستان با حدود دو میلیون دلار سهم ۱۰درصدی از صادرات مبل ایران دارد. همچنین امارات متحده عربی با واردات 1.6میلیون دلار مبلمان ایرانی به عنوان چهارمین بازار هدف این بخش شناخته شده و 7درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص می‌دهد. به استناد آمارهای سازمان توسعه تجارت، صادرات مبلمان به این کشورها در سال گذشته نسبت به سال قبل افزایش نسبی داشته است. البته اگر صادرات به این بخش را در یک مقطع زمانی 5 ساله در نظر بگیریم، صنعت مبلمان از صادرات ۳۰میلیون دلاری در سال ۱۳۹۱ به ۱۶میلیون در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

 

نظر شما