شناسهٔ خبر: 23683487 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

چرا استراتژی دفاعی آمریکا تغییر کرد؟

صاحب‌خبر - بعد از گذشت دو دهه استراتژی دفاعی آمریکا تغییر کرد. بیش از دو دهه است که تمرکز نظامی آمریکا به مقابله با تروریسم و کمپین مقابله با شبه‌نظامیان در افغانستان، سوریه و عراق معطوف بود. حالا یک سال بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اما اعلام کرده است که دستاوردهای این استراتژی دفاعی در حال محو شدن است.
وزیر دفاع آمریکا همچنین گفته کشورش با افزایش تهدیدها از سوی «قدرت‌های تجددگرا» مثل چین و روسیه روبرو است که به دنبال ایجاد جهانی براساس روش‌های خودکامه و مستبد خود هستند. رقابت با این دشمنان برتری ارتش آمریکا را در سطح جهانی تهدید کرده است. ما به کمپین خود علیه تروریسم ادامه می‌دهیم اما رقابت با قدرت‌های بزرگ هم اکنون تمرکز اصلی امنیت ملی آمریکاست. جیمز متیس اعلام کرد که توسعه سریع قدرت نظامی چین و افزایش سیاست‌های تعرضی روسیه اولویت‌های نظامی درجه یک امنیت ملی آمریکا هستند و خطر این دو کشور از تروریسم جدی‌تر است. داود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل بین‌الملل علت تغییر استراتژی دفاعی آمریکا را در مسائل اقتصادی و همچنین جدی نبودن روسیه و چین در ارتباط با کره شمالی می داند. باوند در گفت و گو با فرارو می‌گوید: آمریکا دچار مشکلات اقتصادی است. موضوع دیگری که باعث تغییر استراتژی دفاعی ایالات متحده شده در این است که واشنگتن فکر می‌کند چین و روسیه در ارتباط با کره شمالی به صورت جدی موضع گیری نمی کند. این دو کشور نشان داده اند که به هیچ وجه طرفدار اقدامات سخت افزاری علیه کره شمالی نیستند. آنها از سوی دیگر در ارتباط با برجام معتقدند که این توافق باید دست نخورده باقی بماند. این استاد دانشگاه ادامه می دهد: آمریکا در زمان اوباما می‌خواست استراتژی کلان خود را از خاور میانه به خاور دور منتقل کند. بعد از پایان دوران اوباما، ترامپ در ابتدا رابطه آمریکا با روسیه را یک سرمایه عنوان کرد. اما بعد از آن که موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا مطرح شد، ترامپ سعی کرد موضع خود در ارتباط با روسیه را به سکوت تبدیل کند. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به مذاکرات آمریکا و چین در فلوریدار می‌گوید: چینی ها در این مذاکرات دنبال آن بودند که ارزش واقعی پول کشورشان پایین نیاید چرا که پایین آمدن ارزش پول چین مانع توسعه صادرات این کشور می‌شود. تکنولوژی هسته ای و سیستم موشکی کره شمالی نیز توسعه پیدا کرده است. آمریکا هم با تغییر استراتژی دفاعی خود به دنبال پایبندی چین است. هرچند که چین در این رابطه اعلام کرده است که به قطع‌نامه‌های شورای امنیت پایبند است اما گویا این پایبندی به آن شدت و حدی که مورد انتظار آمریکایی هاست نیست. از سوی دیگر روسها نیز بارها اعلام کرده اند که مساله کره شمالی باید از طریق مذاکره حل شود و نسبت به انجام هرگونه اقدام سخت افزاری نیز هشدار داده است. این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که با تغییر استراتژی دفاعی آمریکا، واشنگتن چه
سیاست هایی را در قبال ایران پیش خواهد گرفت می گوید: اگر استراتژی دفاعی جدید آمریکا با شدت و جدیت پیگیری شود، اولویت این کشور چین و روسیه خواهد بود. به این ترتیب از نقطه توجه و فشار آمریکایی ها بر روی ایران کاسته خواهد شد.

نظر شما