شناسهٔ خبر: 23683382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رییس جمهور در دیدار نخست وزیر اقلیم کردستان عراق:

ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه حمایت و پشتیبانی مي‌کند

صاحب‌خبر -

نیچروان بارزانی که با استعفای مسعود بارزانی از پست ریاست اقلیم کردستان به مرد شماره یک اقلیم کردستان عراق تبدیل شده است، روز گذشته در رأس هیئتی بلندپایه وارد تهران شد. در این سفر که با همراهی قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان انجام می‌شود هیئت کردی درباره مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با مسئولین کشورمان تبادل نظر خواهند کرد. در همین راستا نخست وزیر اقلیم کردستان روز گذشته با حسن روحانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
رئیس جمهور در این دیدار با بیان اینکه «جمهوری اسلامي‌ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه، حمایت و پشتیبانی مي‌کند»، تصریح کرد: دفاع از حاکمیت واحد و تثبیت مرزهای منطقه وظیفه همه کشورها و اقوام ساکن در منطقه است و بی تردید قدرتها و نیروهای خارج از منطقه، دلسوز مردم این منطقه نبوده و نخواهند بود. روحانی با اشاره به روابط تاریخی و ریشه دار جمهوری اسلامي‌ایران با کردهای عراق اظهارداشت:  باید همه تلاش‌ها برای تقویت بیش از پیش روابط صمیمي‌دو ملت ایران و عراق بکار گرفته شود. رئیس جمهور با بیان اینکه اقلیم کردستان عراق به عنوان بخش مهمي‌از این کشور، نقش و مسوولیت مهمي‌ در تقویت ثبات  و امنیت عراق دارد، تاکید کرد: ثبات و امنیت، لازمه رسیدن به توسعه و رفاه است و نباید اجازه داد این ثبات و امنیت در کشورهای منطقه، به هر بهانه‌ای تضعیف شود. دکتر روحانی با اشاره به نقش برخی قدرتها برای خدشه دار کردن امنیت و ثبات منطقه، تقویت همکاری‌های منطقه ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: بی تردید قدرت‌ها و نیروهای خارج از منطقه، دلسوز مردم منطقه نبوده و نخواهند بود و تنها به فکر دستیابی به منافع بلندمدت خود هستند . دکتر روحانی در عین حال تاکید کرد که همه اقوام در کشورهای منطقه و از جمله کردهای عراق، باید در چارچوب قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشورها به حقوق مشروع و قانونی خود دست یابند. رئیس جمهور همچنین با اشاره به آمادگی سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرحهای توسعه‌ای اقلیم کردستان عراق و استقبال از تجار کرد عراقی برای حضور فعال تر در بازار ایران گفت: ما خواهان ایران و عراقی آبادتر و توسعه یافته تر هستیم و این به نفع همه ملتهای منطقه است. «نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار که «قباد جلال طالبانی» معاون نخست وزیر و جمعی دیگر از مقامهای اقلیم حضور داشتند، اظهارداشت: ما همواره خواهان عراقی  واحد و یکپارچه هستیم و معتقدیم که همه طرفها باید به قانون اساسی عراق پایبند بوده و در جستجوی حل مشکلات  در چارچوب قانون اساسی باشند. نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با قدردانی از حمایت‌های بی دریغ ایران از ملت و دولت عراق بویژه اقلیم کردستان عراق در مقابل یورش تروریست‌های گروهک داعش، تصریح کرد: ما پیوسته قدردان کمکهای جمهوری اسلامي‌ایران به عراق در این مبارزه بوده و هستیم. وی با دعوت از سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرحهای توسعه‌ای اقلیم کردستان عراق، از استمرار فعالیت پایانه‌های مرزی میان ایران و اقلیم کردستان عراق قدردانی کرد و خواهان تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی با جمهوری اسلامي ‌ایران  شد. بارزانی با بیان اینکه مرزهای ایران و عراق باید مرزهای دوستی و توسعه باشد، اطمینان داد که اقلیم کردستان عراق به هیچکس اجازه نخواهد داد از خاک اقلیم برای هر گونه تهدید احتمالی علیه جمهوری اسلامي‌ایران استفاده کند و این از خطوط قرمز اربیل است .
بارزانی پیش از دیدار با رییس جمهور و در نخستین برنامه خود پس از ورود به تهران با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به بحث و تبادل نظر پرداخت. شمخانی در این دیدار تاکید کرد: باتوجه به سیاست‌های جدید اربیل و تمرکز بر گفت وگو و همکاری با بغداد، جمهوری اسلامي‌ایران همه ظرفیت‌های خود را برای پشتیبانی از حل و فصل موانع پیش رو و کمک به موفقیت این روند به کار مي‌گیرد. شمخانی پیروزی بر داعش و آزادسازی کامل عراق و رهایی مردم این کشور از بزرگ ترین تهدید تروریستی منطقه را نوید دهنده آینده بهتر برای عراق یکپارچه و غلبه بر فتنه‌های خارجی برای ایجاد انشقاق در این کشور دانست. وی به علاقه متقابل و مراودات تاریخی مردم ایران و عراق بویژه در استان‌های کردنشین اشاره و اظهار داشت: باوجود فتنه انگیزی دشمنان دو ملت، بسترهای همکاری همه جانبه و روابط راهبردی میان ایران و عراق رو به گسترش است. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: همکاری نزدیک جمهوری اسلامي‌ایران با دولت عراق و پذیرش هزینه‌های مادی و انسانی قابل توجه به منظور ایجاد ثبات، امنیت و پیشرفت در این کشور آزمونی تاریخی و فراموش نشدنی برای اثبات صداقت، برادری واعتقاد به حسن همجواری با عراق بود.  شمخانی امنیت را خط قرمز جمهوری اسلامي‌ایران عنوان و خاطرنشان کرد: این که برخی گروه‌های ضدانقلاب با استفاده از سرزمین‌های کردی، سربازان و شهروندان ما را ترور کنند و به مناطق تحت تسلط اقلیم بازگردند و سپس در کمال وقاحت در مصاحبه با رسانه‌های رسمي ‌کردی مسئولیت آن را برعهده بگیرند به هیچ وجه قابل تحمل نیست. وی با یادآوری راهبرد اشتباه برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق که موجب ایجاد هزینه‌های گسترده اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای مردم کردستان عراق و کشورهای همسایه شد، گفت: برخی بر این باور بودند که امنیت مردم کُرد از دیگر شهروندان عراق و منطقه جدا بوده و امکان مدیریت تهدید داعش و تروریسم با مذاکره وتعامل وجود دارد. نماینده رهبر انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی با بیان این که خواست برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه ای، تضعیف عراق و کشورهای بزرگ در غرب آسیاست، تصریح کرد؛ با هوشیاری و درنظر داشتن منافع ملی و منافع جهان اسلام نباید اجازه داد این طرح‌های استعماری و وارداتی همچون خاورمیانه بزرگ محقق شود.
نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات اقلیم کردستان عراق و منطقه گفت: جمهوری اسلامي‌ایران همواره پشتیبان مردم کرد عراق بوده است، پیوند میان ایران و کردستان عراق تمدنی و تاریخی است و اقلیم کردستان به دوستی با جمهوری اسلامي ‌ایران افتخار مي‌کند. وی به پشتیبانی تعیین کننده ایران از امنیت اقلیم و مردم کردستان در زمان حمله گروه تروریستی داعش به این منطقه اشاره کرد و افزود: گسترش مناسبات و همکاری میان ایران و اقلیم کردستان تحت تاثیر تلاش مغرضان قرار نخواهد گرفت و از همه توان خود برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی برعلیه ایران استفاده خواهیم کرد.

نظر شما