شناسهٔ خبر: 23683325 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

همسویی اروپا با آمریکا در مورد برنامه های موشکی ایران

اتحادیه اروپا در مسائل مربوط به سیاست علیا، یعنی مسائل امنیتی با آمریکا همسو است اما در مورد مسائل سیاست سفلی یعنی مسائل مربوط به محیط زیست، بهداشت، حمل و نقل و حتی انرژی با آمریکا اختلاف نظرهایی دارد. بنابراین اروپا در موضوعات منطقه ای که به حیطه امنیت منطقه مرتبط می شود مانند برنامه‌های موشکی و توان دفاعی ایران به طور کلی با آمریکا همسو است، اما در موضوعات جزئی و سیاسی که به نوعی به حیثیت سیاسی اروپا مرتبط می شود سعی می‌کند استقلال عمل داشته باشد چرا که اتحادیه اروپا از زاویه سیاست خارجی و امنیت مشترک با چالش هایی مواجه بوده و نتوانسته تا کنون در موضوعات مختلف، اجماع اعضای خود را به دست آورد.

صاحب‌خبر -

با توجه به سیاست های امنیتی ترامپ که در سند امنیت ملی آمریکا درج شده و در آن به ایران و کره شمالی به عنوان کشورهای تهدیدکننده امنیت بین المللی نگریسته می شود اتحادیه اروپا سعی دارد سیاستی اتخاذ کند تا ضمن حفظ نوعی استقلال عمل ظاهری در عین حال به تضاد و تعارض با آمریکا نرسد.

از آنجایی که موضوع تحریم های موشکی ایران به حوزه امنیت منطقهای و بین المللی مرتبط می شود لذا اتحادیه اروپا در این حوزه به رغم پایبندی و متعهد بودن به برجام، به نوعی با آمریکا در راستای برنامه های موشکی ایران که در چارچوب سیاست های علیای اتحادیه اروپا قرار می گیرد همسو است.

اتحادیه اروپا از یکسو برجام را به عنوان تنها دستاورد خود در عرصه سیاست خارجی و امنیتی می داند و آن را موضوع حیثیتی قملداد می کند و از سوی دیگر برجام را ضامنی برای حفظ امنیت منطقه ای و بین المللی قلمداد کرده و براین باور است که اگر برجام شکست بخورد تلاش جامعه بین الملل برای متقاعد کردن کره شمالی برای دست کشیدن از برنامه های هسته ای خود با ناکامی مواجه خواهد شد. بنابراین اتحادیه اروپا ضمن تلاش برای حفظ برجام مدعی است برنامه های موشکی ایران گرچه در برجام ذکر نشده ولی طبق قطعنامه 2231 باید متوقف شود، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد قطعنامه 2231، محدودیتی بر برنامههای موشکی کشورمان ایجاد نکرده است.

دکتر محمدرضا دهشیری

استاد دانشگاه

نظر شما