شناسهٔ خبر: 23682339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مشکل جدی آموزش و پرورش استان اصفهان؛ اگر نیروی جدید استخدام نشود با مشکل مواجه می‌شویم

R41346/P1377/S6,51/CT7

در نشست شوراهای آموزش و پرورش شهرستان اصفهان موضوع کمبود نیرو به عنوان بزرگ‌ترین چالش و مشکل پیش روی آموزش و پرورش اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مدیر ناحیه 3 آموزش و پرورش اصفهان عصر امروز در نشست شوراهای آموزش و پرورش شهرستان اصفهان یکی از چالش‌های بزرگ و اولویت‌دار آموزش و پرورش را نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: یکی از چالش‌های بزرگ و اولویت‌دار آموزش و پرورش، وضعیت نیروی انسانی است که ما را با کسری نیرو مواجه می‌کند. ناحیه 3 آموزش و پرورش اصفهان با 74 هزار دانش آموز و وسعتی گسترده در جنوب‌ شهر قرار دارد و 35 درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.

مهدی اسماعیلی با اشاره به ساختمان‌های تخریبی برخی مدارس اصفهان بیان کرد: برخی مدارس در ناحیه 3 وضعیت مطلوبی ندارند و در خیابان مردوایج مدارسی تخریبی است. یا در شهرک ولیعصر یک مدرسه برای شبکه آب خود نیازمند 118 میلیون تومان هزینه است که آموزش و پرورش قدرت پرداخت آن را ندارد.

وی ادامه داد: سال گذشته تمام ظرفیت هنرستان‌ها پر شده و در بهارستان 2 مدرسه ورودی ندارند و 3 مدرسه به صورت 90 درصد آماده است و شرکت عمران باید برای تحویل آن‌ها همکاری کند در غیر این صورت سیل دانش آموزان بهارستان به اصفهان روانه می‌شود.

مدیر ناحیه 3 آموزش و پرورش شهرستان اصفهان حضور شهردار یا نماینده وی در جلسات شورای آموزش و پرورش استان، توجه و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در تحصیل دانش آموزان اتباع بیگانه، فراهم کردن بسترهای لازم برای حضور اتباع در نواحی مختلف را ازجمله مصوبات قبلی این شورا نامید.

شعار مسئولان در قبال آموزش و پرورش به جای عمل

مدیر گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این نشست با انتقاد از اجرای عجولانه نظام آموزشی 6.3.3 گفت: این طرح به صورت عجولانه و بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در بعد نیروی انسانی، مشکلاتی را بوجود آورد.

علیرضا عابدی با بیان اینکه مسئولان در قبال آموزش و پرورش بیشتر شعار می‌دهند تا عمل کنند، افزود: اگر نیروی انسانی متعهد و توانمند نداشته نباشیم کشور ضرر خواهد کرد و استان اصفهان جزو معدود استان‌های کشور است که دارای بحران نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: در6 ناحیه مدارس شهرستان اصفهان بیش از 795 هزار دانش آموز عادی تحصیل می‌کنند که بیش از 107 هزار دانش آموز در مراکز غیردولتی و بیش از 688 هزار دانش آموز در مراکز دولتی مشغول به تحصیل هستند.

مدیر گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: بیشترین تراکم دانش آموزان در اصفهان است و کمبود فضا در کلاس مواجهیم، درحال حاضر بیش از 29 هزار معلم در استان مشغول به کار هستند. بیش از 4 هزار نفر نیروی خدماتی و یک‌هزار و 800 نفر دانشجوی متعهد به خدمت داریم.

وی افزود: در سال تحصیلی جاری بیش از 148 هزار نفر محصل ابتدایی داریم که در سال آینده به بیش از 151 هزار نفر خواهند رسید که با وجود 768 نفر کسر نیرو در این مقطع قطعأ با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهیم شد.

در مدارس فنی و حرفهای با کمبود نیرو مواجهیم

عابدی با بیان اینکه بالای 4 هزار نفر نیروی غیر رسمی ‌که حقوق بگیر آموزش و پرورش هستند در این اداره وجود دارد، گفت: باید برای متخصص شدن این نیروها تلاش کرد. حدود یک‌هزار و 700 نفر از نیروی پیش دبستانی با مصوبه مجلس بکارگیری شدند و به 2 هزار نفر نیرو در طرح خرید خدمات آموزشی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های استان تامین اعتبارات است، خاطرنشان کرد: سال گذشته 6 درصد بود که هنوز تسویه نشده و برای امسال هیچ بودجه‌ای مشخص نشده است. تا سال آینده به دلیل کمبود بودجه به سمت طرح خرید خدمات آموزشی برای تامین 30 درصد کسری نیروها برویم و در سال آینده از 2 هزار نفر باید به 4 هزار نفر برسد.

مدیر گروه طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه با بحران کمبود نیروی استخدامی در مقطع متوسطه روبه‌رو هستیم، گفت: سال آینده مجبوریم ‌طرح خرید خدمات آموزشی در دوره متوسطه نظری را برای جبران کسری نیروی مرد در اصفهان اجرا کنیم.

وی بیان کرد: بافت نیروهای مشغول به خدمت آموزش و پرورش به سمت پیری رفته و تا سال آینده اکثر نیروها بازنشست می‌شوند و اگرنیروی جدید استخدام نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.

عابدی تصریح کرد: در سال آینده در مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، 50 درصد دانش آموز بدون در نظر گرفتن فضا و نیروی متخصص اضافه می‌شود که آموزش و پرورش را با 276 نفر نیروی متخصص مرد در این مدارس روبرو می‌کند.

فاجعهای به نام دانش آموزان طلاق

در ادامه این نشست دبیر انسداد مبادی بی‌سوادی آموزش و پرورش شهرستان اصفهان با بیان اینکه در اکثر موارد انسداد مبادی بی‌سوادی با نهضت سواد آموزی اشتباه گرفته می‌شود، گفت: بستن راه‌های بی‌سوادی در کشور هدف اصلی ماست و دانش آموزان 6 تا 11 سال جامعه هدف ما هستند که برای جلوگیری از ترک تحصیل و منع تحصیل آنها اقدام می‌کنیم.

لیلا زینالی افزود: مسئولان همکاری خوبی ندارند چون آگاهی کاملی ندارند و لازم است جلسات مشترک و هماهنگی بین آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها برگزار شود.

وی تصریح کرد: اکنون برای تحصیل کودکان کار اسامی آن‌ها تهیه شده و پس از طی مراحل مقدماتی و عدم حصول نتیجه لیست آن‌ها برای اجبار به تحصیل به مراجع قضایی ارائه شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

دبیر انسداد مبادی بی‌سوادی آموزش و پرورش شهرستان اصفهان با بیان اینکه تا پایان دی 96، بیش از 98 درصد کودکان لازم‌التعلیم جذب شدند، درباره مشکلات این مسیر بیان کرد: بدسرپرستی و اعتیاد، بیماری و معلولیت ذهنی، مهاجرت بدون اطلاع، اشتغال و ازدواج زودهنگام، فقر و مشکلات ناشی از آن و کبر سن از جمله مشکلاتی است که در مسیر شناسایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در بهارستان 100 دانش آموز، بچه طلاق هستند که فاجعه‌ای بزرگ است. همچنین درصد مهاجرت به خارج از کشور نیز بالاست.

به گزارش تسنیم، احمد رضوانی؛ فرماندار اصفهان در حین نشست شوراهای آموزش و پرورش طی تماس تلفنی با آبفای استان برای حل مشکل شبکه آبی مدرسه‌ای در شهرک ولیعصر اقدام کرد.

انتهای پیام/ش

نظر شما