شناسهٔ خبر: 23682294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

فعالان اقتصادی: وعده‌های برجامی عملی نشد(خبر ویژه)

صاحب‌خبر -
فعالان اقتصادی در پایان دومین سال اجرای برجام می‌گویند تصویری که از برجام ساخته شده بود، واقعیت نداشت و انتظارات آن درباره تسهیل کسب و کار و رونق اقتصاد عملی نشد.
حمیدرضا صالحی دبیر فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در این زمینه به جام‌جم گفت: انتظارات بخش خصوصی از برجام محقق نشد.
بخش خصوصي کشور انتظار داشت پس از برجام، روابط کارگزاري بانک‌ها، باز شدن ال.سي و صدور ضمانت‌نامه‌ها به حالت عادي بازگردد، اما عملا اين اتفاق نيفتاد. از زماني هم که ترامپ به‌عنوان رئيس‌جمهور آمريکا روي کار آمد، کارشکني در برجام بيشتر شد.
  صالحي با بيان اين که هنوز بانک‌هاي درجه يک اروپايي و آمريکايي با ايران همکاري ندارند، تصريح کرد: آمريکا به بانک‌هاي درجه يک اروپايي تذکر داده در صورت همکاري با ايران همکاري خود را با اين بانک‌ها قطع مي‌کند و به نوعي ريسک همکاري با ايران را بالا برده است.
  عباس آرگون، عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: در ابتداي به نتيجه رسيدن توافق هسته‌ای موضوعاتي مطرح شد که از اين پس همه مشکلات اقتصادي حل خواهد شد در حالي که نبايد انتظارات خود را از اين توافق بين‌المللي بالا مي‌برديم. برجام قرار بود زمينه فعاليت شرکت‌هاي ايراني را با شرکت‌هاي بين‌المللي فراهم کند، تصريح کرد: هنوز نتوانستيم به اهداف تعيين شده‌اي که از آن تبليغ کرديم، برسيم و مشکلات بانکي همچنان پابرجاست.
حمید انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی نیز معتقد است: برجام تسهیل‌کننده اقتصاد کشور نبود.
 وي با ‌اشاره به نوسان‌هاي غيرمنطقي نرخ ارز در بازار ايران به جام‌جم گفت: آيا تاکنون کسي سؤال کرده است که چرا حجم سرمايه‌هاي جذب شده کم بوده و بيشتر معطوف به پروژه‌هاي دولتي بوده است؟ پاسخ اين پرسش در نوسان‌هاي غيرمنطقي نرخ ارز در بازار است چون اصلي‌ترين نياز سرمايه‌گذاران خارجي دستيابي به ارزيابي‌هاي مشخص درباره آينده بازار است که با اين نوسان‌ها امکان نداشته چنين اتفاقي صورت پذيرد.
رضا رضايي، رئيس هیئت‌مدیره انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي درباره تغيير شرايط بخش خصوصي طي دو سالي که از اجراي برجام مي‌گذرد، گفت: واقعيت امر اين است که انتظارهايي که از برجام داشتيم محقق نشد.
رضايي افزود: امضاي اين توافق درواقع روحي تازه به بخش خصوصي و توليدکنندگان ايراني دميد، ولي رفته رفته اين ‌اشتياق و علاقه کمرنگ شد و خبري از آن هيجان نيست.
محمدحسين برخوردار، عضو اتاق بازرگاني درباره تاثير برجام بر اقتصاد کشورمان به جام‌جم گفت: از همان روزهاي ابتدايي که اخبار مربوط به توافق ميان ايران و کشورهاي 1+5 منتشر شد به مسئولان هشدار داديم که نبايد از برجام تصويري غيرواقعي بسازيم چون اين توافق نمي‌تواند يکباره در اقتصاد کشورمان معجزه کند و بايد واقعيت برجام را قبول داشته باشيم.
اين عضو اتاق بازرگاني تاکيد کرد: ترسيم روياي غيرواقعي از برجام عاملي بود که انتظارات مردم از آن افزايش يابد در حالي که واقعيت امر اين نبود و همه مي‌دانستيم آن تصوير تقريبا غيرواقعي است و درنهايت مي‌تواند تاثير منفي در افکار عمومي و اقتصاد کشورمان داشته باشد.
علي فاضلي، رئيس اتاق اصناف ايران تاکيد کرد: برجام نقطه قوتي براي اقتصاد ما نيست و نمي‌تواند ناجي اقتصاد ايران باشد. اگر مسئولان به مزيت‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي توجه کنند همه مشکلات رفع خواهد شد، اما متاسفانه مشکلات را به بيرون از کشور گره زدند.
  فاضلي با بيان اين که هنوز به خودباوري و خوداتکايي در کشور نرسيده‌ايم، تصريح کرد: آنقدري که براي برجام در دو سال اخير تبليغ شد براي اقتصاد مقاومتي در چهار سال گذشته تبليغ نشد و همين موضوع ضعف به باور نداشتن ظرفيت‌هاي داخلي را نشان مي‌دهد.

نظر شما