شناسهٔ خبر: 23682293 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ترکیه به 5کیلومتری عفرین رسید

همزمان با تشدید درگیری‌‌‌‌‌‌ها میان ارتش ترکیه و نیروهای یگان‌های مدافع خلق، نیروهای زمینی تركیه با عبور از مرز سوریه وارد منطقه عفرین شدند و تا عمق پنج كیلومتری پیشروی كردند. اردوغان گفته است كه از این عملیات عقب‌نشینی نخواهند كرد.

صاحب‌خبر -
دو روز پس از شروع حملات توپخانه‌ای علیه كردهای سوریه، عملیات زمینی ارتش ترکیه با ورود نیروهای ویژه و کماندوهای ارتش این کشور به خاک سوریه و حرکت به سمت عفرین رسماً آغاز شد. رسانه‌های محلی ترکیه روز یك‌‌‌‌‌شنبه در گزارشی اعلام کردند كه نیروهای ویژه و کماندوهای ارتش ترکیه بر اساس عملیات «شاخه زیتون‌» از دو نقطه وارد خاک عفرین شده‌اند. شبکه ان‌تی‌وی به نقل از یک منبع نظامی ترکیه اعلام کرد که تانک‌های این کشور در راستای حمایت از عملیات «ارتش آزاد سوریه‌» وارد منطقه عفرین شدند. گفته می‌شود این پیشروی در برخی مناطق تا عمق پنج کیلومتری خاک سوریه بوده است. همچنین همزمان با ورود نیروهای ارتش ترکیه به خاک عفرین، نیروهای مسلح ترکیه اقدام به اعزام گسترده نیروهای کمکی از استان ختای به مناطق ریحانلی، کریکهان و حسا کرده است. ورود ارتش تركیه به شمال سوریه در حالی است که سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد گزارش‌‌‌‌‌ها درباره ورود ارتش ترکیه به منطقه را تکذیب کرد و گفت:«نیروهای ترکیه و هم‌پیمانانش تلاش کردند از مرز‌‌‌‌‌ها عبور کرده و به عفرین بروند اما بعد از درگیری‌های شدید شکست خوردند.»
شبکه تلویزیونی «خبر ترک‌» دیروز گزارش داد که ترکیه قصد دارد یک «منطقه امن‌» به عمق ۳۰ کیلومتر را در ادامه عملیات نظامی‌اش در استان عفرین ایجاد کند. در این میان، شبه‌نظامیان کرد در سوریه گفتند که در جریان حملات هوایی ارتش ترکیه به منطقه عفرین، دست‌کم ۱۰ تن کشته شده‌اند که هفت تن از آنها غیرنظامی بودند. منابع نظامی در ارتش ترکیه گفتند، جنگنده‌های ترکیه ‌‌‌‌‌‌شنبه شب ۱۰۸ هدف وابسته به نیروهای کرد را در عفرین بمباران کردند که از جمله آن اهداف، فرودگاه نظامی منغ در حومه حلب بود. ارتش ترکیه اعلام کرد، مجموع اهدافی که متعلق به کرد‌‌‌‌‌ها بوده و نابود شده تاکنون به ۱۵۳ هدف می‌رسد. در بیانیه ارتش ترکیه آمده است: اهداف منهدم شده مقرها، مخفیگاه‌‌‌‌‌‌ها و زرادخانه‌های تسلیحاتی آنها هستند و حملات توپخانه‌ای ادامه دارد.  ارتش ترکیه روز جمعه حملات توپخانه‌ای عملیات «شاخه زیتون‌» را در مرز سوریه برای بیرون راندن یگان‌های مدافع خلق از استان عفرین آغاز کرد و روز‌‌‌‌‌‌ شنبه نیز حملات هوایی را علیه مواضع كرد‌‌‌‌‌ها استارت زد. آنکارا این گروه را از متحدان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌داند. در مقابل، ائتلاف به رهبری امریکا از این گروه در جنگ داخلی سوریه حمایت می‌کند. مقامات امریكایی از آنكارا خواسته‌اند تا عملیات عفرین را متوقف كند اما مقامات تركیه به این درخواست پاسخ مثبتی نداده‌اند. تركیه قدرت‌گیری كرد‌‌‌‌‌ها در شمال سوریه را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و از این واهمه دارد كه اعلام خودمختاری كردهای سوریه، زمینه جدایی‌طلبی را برای كردهای داخل تركیه نیز فراهم كند. اوضاع شمال سوریه بعد از آنکه امریکا یک‌‌‌‌‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که به کمک نیروهای کُرد سوری قصد دارد یک ارتش مرزی 30 هزار نفری را در شمال سوریه تشکیل دهد، متشنج شد. وزارت خارجه روسیه در واکنش به این عملیات اعلام کرده است که اقدامات تحریک‌‌آمیز امریکا باعث به وجود آمدن چنین شرایطی در شمال سوریه شده است. 
   
عفرین گورستان تروریست‌‌‌‌‌ها 

مقامات تركیه گفته‌اند كه تا زمان نابودی تروریست‌‌‌‌‌ها به عملیات خود ادامه می‌دهند. به گزارش شبکه المیادین، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه روز یک‌‌‌‌‌شنبه در خصوص این عملیات نظامی گفت که نیروهای ارتش سوریه به کمک گروهک موسوم به «ارتش آزاد‌» سوریه از آسمان و زمین به عملیات خود در شمال سوریه ادامه می‌دهند. اردوغان گفت که نیروهای ترکیه به عملیات خود در منطقه «عفرین» سوریه ادامه خواهند داد و هرگز از آن عقب‌نشینی نخواهند کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، بنعلی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه بعد از حمله نیروهای این کشور به عفرین، هدف از عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه را پاکسازی منطقه از ظلم و ستم تروریست‌‌‌‌‌ها عنوان کرد و گفت:« ما در حال مبارزه با تروریسم هستیم و عملیات ما، مشروع است و نیروی زمینی ترکیه نیز فردا وارد عملیات خواهد شد.» ییلدیریم گفت كه 8 تا 10 هزار نیروی یگان‌های مدافع خلق در عفرین هستند. دولت باغچلی، رهبر حزب «‌جنبش ملی‌گرا»ی‌ ترکیه هم در اظهاراتی با اشاره به عملیات «‌شاخه زیتون» در شمال سوریه گفت كه عفرین به تابوت یگان‌های مدافع خلق و منبج به قبرستانی برای آنها تبدیل خواهد شد. دولت باغچلی گفت:«تلاش‌‌‌‌‌ می‌شد در نزدیکی مرزهای کشورمان یک کریدور تروریستی ایجاد شود. امریکا مسبب اصلی مشکلات در سوریه است.»
  
موضع مسكو و دمشق 

با تشدید درگیری‌‌‌‌‌ها در شمال سوریه، مسکو نسبت به عملیات نظامی ترکیه ابراز نگرانی کرد و گفت كه از نزدیک تحولات را دنبال می‌کند و طرف‌های درگیر را به خویشتنداری دعوت کرد. به گزارش اسپوتنیك، وزارت دفاع روسیه روز یك‌‌‌‌‌شنبه اعلام كرد:« عملیات نظامی که ترکیه علیه کرد‌‌‌‌‌ها در عفرین شروع کرده در نتیجه اقدامات تحریک‌آمیز امریکاست. گام‌های واشنگتن با هدف منزوی کردن محله‌های کردنشین و مجهز ساختن نیروهای حامی خود به سلاح از اصلی‌‌‌‌‌‌ترین عوامل تحرک نظامی ترکیه است.»‌وزارت دفاع روسیه افزود:« موضع امریکا نابود‌کننده روند صلح و مذاکرات صلح ژنو است.» از سوی دیگر، بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در واكنش به عملیات تركیه گفت كه عملیات عفرین بخشی از راهبرد آنکارا در راستای حمایت از تروریسم است. رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد:«عملیات نظامی ترکیه علیه شهر عفرین یک «‌تعدی ظالمانه‌» است كه بدون اطلاع دمشق صورت گرفته است.» دولت سوریه پیش‌تر تأکید کرده بود هر جنگنده ترکیه را که وارد حریم هوایی این کشور شود، هدف می‌گیرد. 

نظر شما