شناسهٔ خبر: 23682167 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گزارش ویژه/

خالی شدن جیب اطلاعاتی ایرانیان در تلگرام/ دست های پشت پرده NSA در مدیریت تلگرام

تلگرام به عنوان شبکه اجتماعی پرطرفدار ایرانیان پا را از زندگی مجازی فراتر گذاشته است و در زندگی واقعی نیز تاثیرات به سزای داشته است که در پشت پرده آن دست های پنهان آمریکا و صهونیست مشهود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  چهارفصل؛ امروز در دنیایی قرار گرفته ایم که به عصر ارتباطات شهرت یافته است و نسل جدید خود را بیش از هر زمان دیگری در این فضا که به عنوان فضای مجازی شناخته می شود، درگیر کرده است.

در گذشته و با پای نهادن وب 1 به عرصه ارتباطات شاهد این بودیم که اخبار بر روی سایت به صورت تک سویه قرار می گرفت که با آمدن وب 2 این سبک از حوزه ارتباطات با اضافه کردن امکانات نظردهی و ایجاد سرویس های وبلاگ باعث راه پیدا کردن کاربران در عرصه تاثیرگذاری دنیا ارتباطات و ارتباط دو سویه شد که این روند با عبود را وبلاگ نویسی به سرویس های شبکه های اجتماعی رسید که در آن علاوه بر ارسال پیام، ارسال تصویر، صوت و... مهیا شد که به عنوان انقلابی در دنیای فضای مجازی می توان از آن یاد کرد که همچنان به مسیر خود ادامه می دهد و تاثیرات فراوانی را بر مسیر زندگی برجای گذاشته است.

پس از گذشت 18 سال در اولین روزهایی که یاهو مسنجر به عنوان نرم افزار چت در ایران آغاز به کار کرده بود، کاربران زیادی را جذب خود کرده بود که از این پیام رسان (بخوانید مسنجر) برای ارتباطات خود استفاده می کردند که با ظهور فیس بوک ، این پیام رسان جای خود را به شبکه ی اجتماعی پرآوازه ای داد که مدتی در دنیای ارتباطات قدم نهاد بود و در کوهتاهترین زمان ممکن توانسته بود کاربران زیادی را خصوصاً جامعه جوان و دانشگاهی ایران را جذب خود کند.

ادامه این روند باعث شد که ضریب نفوذ اینترنت در ایران روز به روز بیشتر شود و هر روز بر آمار کسانی که در فضای مجازی قدم می گذاشتند، بیشتر می شد تا اینکه فیس بوک توانست جمعیت خود را از میلیون به میلیارد تغییر دهد وبه رویای دیرینه خود جامعه عمل بپوشاند.

با ظهور شبکه های اجتماعی تلفن همراه کاربران حاضر در فیس بوک اسباب مهاجرت به این شبکه های اجتماعی را بستند و در آن زمان واتس اپ، وایبر،گوگل پلاس و لاین به عنوان جایگزین های جدید پا به عرصه ظهور در عصر ارتباطات ایران گذاشته بودند که افزایش کاربران آن روزانه انجام می گرفت تا اینکه تلگرام که در حاشیه ی این شبکه های اجتماعی قرار گرفته بود با راه اندازی آیتمی به نام "کانال" و با روان کردن مسیر ارتباط در این فضا، معادلات حضور در شبکه های اجتماعی را تغییر داد و مهاجرت یک دفعه و زیاد کاربران را به سکونتگاه جدید رقم زد و تلگرام پیشتاز استفاده کاربران در میان شبکه ها اجتماعی شد که تعداد کاربران ایرانی این اپ اجتماعی در حدود ۴۰ میلیون است که با توجه به تعداد کانال های عمومی ایرانی و ۷۲۰میلیون عضو آن ها می توان نتیجه گرفت که هر کاربر ایرانی به طور متوسط در ۱۸ کانال عمومی عضو است. این ۱.۱میلیارد مطلبی که در تلگرام منتشر شده، ۸۸درصدش به صورت تولید مطلب جدید بوده و تنها ۱۲ درصد آن به صورت بازنشر (فوروارد) مطالب سایر کانال های دیگر بوده است!

حال کمی به عقب تر برگردیم و به آمار جهانی تلگرام هم نگاهی بیندازیم. در سال ۲۰۱۴ بود که فیس بوک اعلام کرد که از طریق اپ واتساپ نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار درآمد داشته است! این یعنی زمانی که تلگرام یک ساله شده بوده. اما در همین یک سال از انتشارش ۴.۹۵ملیون دانلود و نصب داشته است و آقای دوروف مدیر تلگرام اظهار کرد که یک اپ سوشیال (اجتماعی) و پیغام رسان نباید کسب درآمد کند! کمی بعدتر تلگرام گزارش ۳۵ملیون کاربر جدید در ماه و ۱۵ملیون فعالیت در روز را منتشر کرد. کمی بعدتر گزارش یک میلیارد پیغام در روز را منتشر کرد و تمام این دستاوردها تا سال ۲۰۱۵ به دست آمده است. زمانی که تلگرام تنها دو ساله بوده است.

اما در این مقاله قصد داریم که مقاصد پشت پرده و اسرار پنهان تلگرام را بررسی کنیم.

شبکه اجتماعی تلگرام

مدیر سایت تلگرام، پاول دروف و برادر وی نیکولای بوده که مدیر سابق شبکه اجتماعی وی کی (بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا بعد از فیس‌بوک) می‌باشد که به زاکربرگ دوم معروف است، جالب آنکه این شبکه ضد اجتماعی جزء سایت های محبوب در سرزمین های اشغالی و در میان صهیونیست هاست.

پاول در جریان کودتای آمریکایی اوکراین، دستور سرویس امنیتی روسیه FSB را جهت مسدود سازی صفحات رهبران کودتای اوکراین در شبکه اجتماعی وی کی و دادن اطلاعات لیدرهای میدانی کودتا را رد کرده و عملاً باعث گردید که دولت روسیه که بر سر باقی ماندن اوکراین در اتحاد با خود یا پیوستن به اتحاد دشمنان خود تحت فشار بود، با وی برخورد کرده و وی نیز همراه با اعلام استعفاء خود سندی را دال بر فشار ولادیمیر پوتین و دستگاه امنیتی روسیه در وی کی انتشار داد و اعلام کرد هرگز به روسیه برنخواهد گشت. پاول قبل از خروج از طریق دوست هم دانشگاهی خود با پدر وی "مایکل میری لاشویلی" آشنا می‌شود و همراه با سرمایه وی شرکتی به نام "قلعه دیجیتال" را در آلمان ایجاد می‌کند که مرکز آن در "برلین" قرار دارد.

پاول دروف در مصاحبه با TVRain:روسیه نفرت انگیزترین کشور جهان است!

طبق اسناد، پاول دروف 2 سال در دانشگاه نظامی سن پترزبورگ تحصیل میکرده و در رشته تبلیغات و جنگ روانی فارغ التحصیل شده است و حتی به درجه ستوانی هم رسید و حالا باید پی برد که چرا دستگاه امنیتی روسیه او را یک عنصر خطرناک و تحت تعقیب اعلام کرده است.به نظر می آید بعد از جریان اسنودن که خود یکی از کارگزاران آژانس جاسوسی تروریستی امنیت ملی آمریکای جنایتکار بود، و با فرار به روسیه و افشای طرح ها، برنامه ها و همچنین فعالیت های سرویس های جاسوسی – تروریستی دولت های صهیونیستی مانند آمریکا و انگلیس، آمریکا را در جنگ اطلاعاتی با روسیه دچار شکست کرد.این بار آمریکا مهره نفوذی خود یعنی پاول دروف را در جریان کودتای آمریکایی اوکراین، به عنوان یک شخصیت کاریزما و تاثیرگذار به یکباره مقابل روسیه و دستگاه امنیتی این کشور قرار میدهد و بعد با کمک عناصر صهیونیستی چون میخائیل میری لاشویلی و پسرش او را به آمریکا منتقل می نماید تا انتقام ادوارد اسنودن را به نحوی از روسیه گرفته باشد.

لاشویلی سرمایه گذار قلعه دیجیتال و تلگرام

همین ارتباط دروف با لاشویلی سند محکم وابستگی قطعی وی به رژیم صهیونیستی محسوب می گرد زیرا لاشویلی که رهبر کنگره یهودیان روسیه است، ارتباط بسیار مستحکمی با رژیم صهیونیستی داشته، تاثیرگذارترین عضو «دبلیو‌جی‌سی» کنگره جهانی یهود بوده و در حال حاضر ساکن تل آویو است. مایکل لاشیویلی از طرفداران سرسخت افزایش بودجه نظامی ارتش اسرائیل است و بارها این مساله را در کنگره جهانی یهود مطرح کرده است.

اما حکایت رایگان بودن شبکه های اجتماعی چیست که بدون دریافت هزینه ای خاص به ارائه این خدمات می پردازد و این حکایت همچنان در مسیر خدمات دهی به کار خود ادامه می دهد و این سوال پیش می آید که سود تلگرام در نبود دریافت هزینه ای ازبابت این خدمات، چیست؟

پشت پرده قلعه دیجیتال

در این بخش به بررسی این مسائل خواهیم پرداخت که لازم است در ابتدا اشاره کنیم که تلگرام زیر نظر شرکت قلعه دیجیتال است که جالب است بدانید در سال 1998 دن براون (Dan Brown) نویسنده آمریکایی که کتاب رمز داوینچی او شهرت جهانی دارد اولین اثر خود را با نام قلعه دیجیتال(Digital Fortress) با موضوع نظارت دولت آمریکا از اطلاعات و داده های اینترنتی و شنود و تخلیه اطلاعاتی مردم در سطح گسترده به نگارش در آورد.

وی در این کتاب که آن را براساس پروژه قلعه دیجیتال آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA) نامگذاری کرده به شرح وقایع کاملاً مستند و واقعی در این پروژه فوق سری و امنیتی می پردازد.آنچه در اینجا می توان بیان نمود آنست که در این پروژه که رسماً توسط دولت آمریکا در سال 2002 با مجوز مجلس سنا اعلام عمومی گردید آنست که دولت آمریکا نه تنها مجوز شنود و تخلیه اطلاعاتی مردم کشور خود را دارد بلکه می تواند تمامی اطلاعات ملت های جهان را نیز براساس قانون پیگیرد تهدیدهای امنیت ملی(Prosecution threats to national security) رصد، ذخیره و عملیاتی نماید.شخصیت اول این کتاب فردی است که به یک نابغه ریاضی و استاد نوشتن الگوریتم های رمزی است و باید بتواند یک ابرجاسوس سری را طرح ریزی نموده و در عین حال امنیت آمریکا و متحدان آن را نیز تضمین نماید.

آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)

آژانس امنیت ملی آمریکا یکی از محرمانه‌ترین و بزرگترین سازمان‌های جاسوسی به شمار می‌رود که البته فعالیت‌های آن شامل جاسوسی انسانی نیست و محدود به حوزه ارتباطات می‌شود.

مقر اصلی آژانس امنیت ملی در پادگان جرج. جی مید (Fort George G. Meade)، مریلند، معروف به فورت مید در 24 کیلومتری جنوب غربی بالتیمور قرار دارد. در این مکان حدود بیست هزار ریاضی‌دان، متخصص کامپیوتر، تحلیلگر و زبان‌شناس به صورت کاملا محرمانه فعالیت می‌کنند. علاوه بر مریلند این سازمان، تأسیسات دیگری نیز در تگزاس و جرجیا دارد. به علت رعایت شدید اصول پنهان‌کاری در رابطه با این سازمان اطلاعات چندانی از تأسیسات دیگر آن در دسترس نیست.

شرکت قلعه دیجیتال دو دفتر رسمی در منطقه و شهر بوفالو در نیویورک (دفتر اصلی شرکت) و نیز در برلین آلمان (دفتر دوم) و یک دفتر پوششی به نام ریتز کارلتون در هرتزلیا در سرزمین های اشغالی فلسطین دارد و از نکات مهم و جالب توجه آنست که شرکت و تیم تجاری Vaizra که متعلق به پسر ارشد میخائیل میری لاشویلی و دوست و همکلاسی پاول دروف در دوران دانشگاه نیز می باشد در دو شهر از این شهرها دفتر داشته و به کارهای تجاری مشغول است.

موضوع جایی جالبتر می شود که درست در سال 2013 اطلاعاتی دال بر شنود مکالمات و تخلیه اطلاعاتی مردم در بستر اینترنت و همه وسایل ارتباطی در اروپا و بالاخص آلمان فضای عمومی و رسانه ای را دچار شوک شدیدی کرد و مدتی بعد مشخص گردید که NSA از سال 2002 یعنی درست زمان تصویب قانونی تخلیه اطلاعاتی جهانی توسط سازمان های جاسوسی – تروریستی دولت جنایتکار آمریکا، بصورت مداوم کلیه مکالمات و ارتباطات صدرالاعظم آلمان را شنود و تخلیه میکرده است!!

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی گفت: یک تعداد سند توسط آقای اسنودن جاسوس سابق سازمان سیا منتشر شده است که نشان می‎دهد که ما در فضای مجازی خیلی مشکل امنیتی داریم، اولا یکی از اسناد آن نقشه ای است که در اینترنت منتشر شده و نشان میدهد که ایران ناامن ترین کشور دنیا از نظر امنیت فضای مجازی است.

وی افزود: در این نقشه کشور ایران با رنگ قرمز مشخص شده است و همانطور که نمایش می‎دهد هیچگونه حفره و نقطه کور اطلاعاتی در ایران وجود نداشته و سازمان سیا موفق شده است و در واقع اژانس امنیت ملی آمریکا(ان اس ای) که زیر مجموعه سازمان سیا است موفق شده 14 میلیارد بسته اطلاعاتی شامل بسته تماس های صوتی و اینترنتی را از کاربرهای ایرانی جمع آوری کند که این در دنیا بی‎سابقه بوده است.

اسنودن در سال ۲۰۱۳ از جاسوسی گسترده سازمان امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) از شهروندان و رهبران سراسر جهان پرده برداشت.

 وی در اطلاعاتی که در اختیار روزنامه‌های گاردین، نیویورک تایمز و واشنگتن پست قرار داد افشا کرد سازمان امنیت ملی آمریکا این اختیار را دارد که بدون حکم قضایی در ای‌میل‌ها، مکالمات تلفنی و پیامک‌های شهروندان آمریکایی جاسوسی کند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بررسی حوادث اخیر ضمن اعلام وجود اسناد متقن از دخالت کشورهای بیگانه به‌ویژه آمریکا، صهیونیسم و هم‌پیمانان آنان در اغتشاشات اخیر، نقش تلگرام را به عنوان نقش شتاب‌دهنده و محوریت پیام‌رسانی اغتشاشات عنوان کردند و در عین حال با اعلام عدم موافقت با محدودکردن و بستن اینترنت و فضای مجازی تاکید کردند که بدون مدیریت فضای مجازی نمی‌توان امنیت را تامین کرد.

حال با چنگ انداختن تلگرام بر زندگی ایرانیان شاهد تبدیل شدن آن به قسمتی از زندگی واقعی افراد هستیم و بعد از اعتراضات اخیر که با هدایت تلگرام از مسیر اصلی خود خارج شد و به اغتشاشاتی تبدیل شد که در برخی شهرها با کشته و در برخی با خساراتی به اموال عمومی همراه بود که حدود یک هفته تلگرام از مدار زندگی روزمره خارج شد و فیلترینگ را تجربه کرد که با واکنشهایی از مسئولین و کارشناسان مختلف روبرو شد و البته تعداد کاربران شبکه های اجتماعی داخلی حدود 3 میلیون نفر افزایش یافت که با باز شدن تلگرام از سوی دولت موج این مهاجرت متوقف شد و تلگرام به عنوان پیشتاز شبکه های اجتماعی همچنان به کار خود ادامه می دهد.

البته در این میان نقدی به شبکه های اجتماعی داخلی نیز وارد است که نتوانسته اند بسیاری از توقعات کاربران داخلی را برآورده سازند و نیاز است که مسئولین هرچه سریعتر نسبت به شناساندن آسیب های شبکه اجتماعی تلگرام به مردم و از طرفی تقویت شبکه های اجتماعی داخلی که بسیار می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و امنیت کشور را که در مدت اخیر با علامت سوال تلگرام زیر سوال رفته بود به کشور بازگرداند.

انتهای پیام/

نظر شما