شناسهٔ خبر: 23682000 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه آموزشی

صاحب‌خبر -
واکنش وزیر علوم به تجمع اخیر دانشجویان دکتری
وزیر علوم گفت: پیگیر هستیم که منابع بودجه تحقیقاتی فراهم شود تا از محل هزینه‌های اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، به دانشجویان دکتری که در این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند حق‌الزحمه داده شود.
به گزارش ایسنا، منصور غلامی در گفتگو با ایسکانیوز در خصوص تجمع تعدادی از دانشجویان مقطع دکتری در مقابل مجلس شورای اسلامی گفت: دانشجویانی که در مقابل مجلس تجمع کردند به توصیه‌های وزارت علوم گوش نکردند.
وی افزود: در تماسی که برخی از این دانشجویان با ما داشتند گفتم با این اقدام چیزی حاصل نمی‌شود. ما خودمان با مسئولین مربوطه و نمایندگان مجلس صحبت کردیم و پیگیر حل مشکلات هستیم. گفتم توصیه می‌کنم بچه‌ها برای تجمع نیایند.
غلامی با بیان اینکه تهران حدود ۴۷هزار دانشجوی دکتری دارد، گفت: تجمع حدودا ۴۵نفر، نمایندگی خوبی نیست البته به خیر گذشت و حاشیه‌ای برایشان به وجود نیامد.
وزیر علوم از ادامه پیگیری‌ها در خصوص حق پژوهانه دانشجویان دکتری خبر داد و اظهار داشت: چون پژوهانه وام نیست و مثل حق‌الزحمه است، منابع مالی خاص می‌خواهد و تلاش می‌کنیم محقق شود.
وزیر علوم در پاسخ به مسئله تبعیض میان دانشجویان دکتری وزارت بهداشت و وزارت علوم گفت: دانشجویان پزشکی معمولاً در بهداری‌ها و بیمارستان‌ها می‌توانند خدمات بدهند و طبعاً ضمن تحصیل چون خدمات می‌دهند، می‌شود برای آن‌ها ارزش کاری قائل شد. اما در سیستم وزارت علوم این خدمات ارائه نمی‌شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص آخرین وضعیت دانشجویان بازداشت شده در اغتشاشات ۹۶کشور گفت: بنا بر گزارشی که به من داده‌اند همه دانشجویان آزاد شده‌اند و لذا طبق این گزارش هیچ دانشجویی نباید به خاطر اتفاقات اخیر در بازداشت باشد.

ایجاد دبیرخانه دائم پیوند رساله‌های علوم انسانی و تولید و اشتغال
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اهمیت علم در توسعه، گفت: در اولین جشنواره قدردانی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال حمایت‌های ویژه‌ای برای این پایان‌نامه‌ها در نظر گرفته‌ایم و دبیرخانه دائم پیوند این دو موضوع تا سال آینده تاسیس می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر حسینعلی قبادی در نشست خبری نخستین جشنواره ملی قدردانی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال،ضمن اشاره به آیات قرآن و آموزه‌های اسلامی و با بیان اینکه انسان بیکار گاهی در تنگنا قرار می‌گیرد و به هویت خود شک می‌کند، علم را مقدمه توسعه دانست و افزود: توسعه نیز در جهت رفاه و تعالی انسان‌ها بوده، فقدان اشتغال در جامعه متعالی آزار دهنده است.
وی افزود: پرداختن به این مساله امری دراز مدت و پایدار است و چنین نیست که صرفا در فرآیند برگزاری جشنواره یا به سبب حفظ کارنامه‌ای برای پژوهشگاه به آن پرداخته شود.
قبادی گفت: تلاش همه ما باید این باشد که از انرژی مضاعف دانشگاه برای حل یکی از مبرم‌ترین مسائل کشور بهره برده و ظرفیت دانشگاه را برای حل این مساله به فعلیت برسانیم.
وی بیان کرد: یکی از موثرترین راه‌های مقابله با بیکاری، استفاده از ظرفیت دانشگاه برای افزایش تولید دانش است. این در حالی است که در تاریخ معاصر جهان نیز همواره نگاه علمی عامل و ضامن توسعه بوده است.

دومین فراخوان حمایت از رساله‌های دکتری
صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری به منظور هدایت رساله‌های دکتری به سمت نیازهای اساسی پژوهش و فناوری کشور دومین فراخوان حمایت از رساله‌های دکتری را منتشر کرد.
به گزارش ایسنا، مبلغ حمایت برای هر رساله تا ۳۰۰ میلیون ریال است و در صورتی که نتیجه کار تحقیقاتی به توسعه فناوری یا مرحله تجاری‌سازی رسیده و خریدار داشته باشد، در صورت نیاز،به این رقم ۵۰ درصد اضافه می‌شود.
دانشجویان دکتری برای استفاده از این حمایت از اول بهمن تا ۲۹ اسفند ۹۶ مهلت ثبت‌نام دارند. متقاضیان دریافت این حمایت، پس از مطالعه دقیق آیین‌نامه، طرح‌های خود را در سامانه طرح‌های پژوهشی صندوق ثبت و پس از ورود به سامانه به بخش ارسال تقاضای جدید مراجعه کنند .

شرایط اختصاصی استخدام هیات علمی در دانشگاه تهران
معاون آموزشی دانشگاه تهران از استخدام سالانه ۸۰تا ۱۰۰عضو هیات علمی در این دانشگاه خبر داد و گفت: داشتن معدل ۱۵برای دوره دیپلم و لیسانس، معدل ۱۶برای دوره کارشناسی ارشد و معدل ۱۷برای دوره دکتری از مهم‌ترین شرایط اختصاصی دانشگاه تهران برای استخدام اعضای هیات علمی در این دانشگاه است.
دکتر حسین حسینی در گفتگو با ایسنا، گفت: شرایط عمومی استخدام اعضای هیات علمی در دانشگاه تهران، همانند دانشگاه‌های دیگر و همان شرایط اعلام شده از سوی وزارت علوم است، اما در کنار آن دانشگاه تهران یک سری شرایط اختصاصی در این زمینه در نظر گرفته تا بتواند افراد با سابقه برتر آموزشی و پژوهشی را به استخدام دانشگاه در بیاورد.
معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران به عنوان یکی از دانشگاه‌های سطح یک کشور این استقلال را دارد به صورت اعلامی یا نانوشته شرایط خاصی را برای استخدام اعضای هیات علمی در نظر بگیرد.
وی با اشاره به فعالیت ۲۲۰۰عضو هیات علمی در دانشگاه تهران، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در این دانشگاه ۱به ۲۵است که باید این وضعیت به حالت استاندارد یعنی ۱به ۱۸برسد .
دکتر حسینی گفت: فراخوان استخدام امسال اعضای هیات علمی از ۱۴بهمن آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه دارد.

نتایج تکمیل ظرفیت کنکور ۹۶سه شنبه اعلام می شود
مشاور عالی سازمان سنجش گفت: نتایج نهایی پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور ۹۶فردا  بر روی سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود.
حسین توکلی در گفتگو با مهر افزود: فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی رشته های مختلف تحصیلی و ظرفیت های جدید در مرحله تکمیل ظرفیت دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس های دانشگاه فرهنگیان و پردیس های خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه های علوم پزشکی در آزمون سراسری سال ۹۶، سوم بهمن ماه منتشر می شود.
مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: پذیرفته شدگان باید مطابق با برنامه زمانی مندرج در اطلاعیه ای که همزمان با انتشار اسامی آنها بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد برای ثبت نام در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد پذیرش اقدام کنند .

برچسب‌ها:

نظر شما