شناسهٔ خبر: 23681700 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تعطیلی مدارس 9 استان کشور براثر بارش برف و باران و آلودگی هوا

بارش برف و باران در پنج استان و پدیده گرد و غبار نیز در چهار استان کشور برای دومین روز متوالی تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و کاهش ساعات کاری ادارات و بانکها را در پی داشت.

صاحب‌خبر -


مردم استانهای چهارمحال وبختیاری، کرمان، لرستان، فارس و اصفهان دیروز شاهد کاهش دما و سرما بودند و استانهای بوشهر، خوزستان، کردستان و کهگیلویه وبویراحمد همچنان با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند که به منظور سلامتی دانش‌آموزان برخی مدارس تعطیل شده است.
گزارش خبرنگار ایرنا از بوشهر
بوشهر: براثر پدیده گرد و غبار که از روز شنبه در استان بوشهر حاکم شده مدرسه‌های بیشتر مناطق این استان دیروز نیز تعطیل اعلام شد.
با توجه به اعلام هواشناسی استان مبنی بر تداوم پدیده گرد و غبار و ماندگاری آن، به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان، مدرسه‌های شهرستانهای بوشهر و دشتستان در نوبت صبح و بعد از ظهر دیروز تعطیل شدند.
همچنین مدارس شهرهای کنگان، دیر، بردخون، تنگستان، دلوار، ریگ، گناوه، دیلم نیز در نوبت صبح تعطیل شدند.
کرمان : همچنین کولاک شدید، مدارس شهر بردسیر و بخش گلزار استان کرمان را به تعطیلی کشاند.
شهر کرمان نیز از دیروز شاهد بارش برف در نخستین روز از بهمن ماه است.
اهواز: با توجه به تداوم پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا در خوزستان، دیروز مدارس و دانشگاه‌های اهواز در دو نوبت صبح و عصر تعطیل شدند.
در اکثر شهرهای خوزستان روز شنبه نیز به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها مدارس و ادارات برخی شهرهای این استان تعطیل بود.
کردستان: بر اساس اعلام استانداری کردستان، دیروز، ادارات دولتی و بانک‌ها در شهرستان‌های سنندج و کامیاران با 2 ساعت تاخیر آغاز به کار کردند.
به دلیل تداوم آلودگی هوا و روند افزایشی غلظت ذرات معلق، همه مدارس سنندج، منطقه کلاترزان و کامیاران در سطح شهر و روستا در نوبت صبح دیروز اول بهمن تعطیل شدند.
کهگیلویه و بویراحمد: مدارس شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده، باشت و گچساران دیروز به دلیل گردوخاک تعطیل بود.
این تصمیم به دلیل بالابودن میزان ریزگردها در این شهرستان‌ها از سوی ستاد بحران استان گرفته شد.
تمام مدارس بویراحمد و دنا دیروز در 2 شیفت صبح و عصر در مقاطع مختلف دایر بوده و تنها مدارس دنا در مقطع ابتدایی در شیفت صبح با 2 ساعت تأخیر آغاز به کار کرد.
لرستان: به دلیل سرما، تمام مدارس شهرهای ازنا ، الیگودرز و نورآباد دیروز با یک ساعت تاخیر فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند.
اصفهان: به علت بارش برف و یخ زدگی معابر تمام مراکز پیش دبستانی و ابتدایی شهر و روستاهای شهرنطنز و طرق رود و کلیه مراکز پیش دبستانی و ابتدایی ومتوسطه اول شهرستان باغبهادران نوبت صبح و بعدازظهر دیروز تعطیل بود.
همچنین تمام مقاطع تحصیلی شهر و روستاهای شهرستان سمیرم با یک ساعت تاخیر از ساعت 9 صبح و کلیه مقاطع تحصیلی شهرستان فریدونشهر با 2 ساعت تاخیر از ساعت 10 صبح آغاز به کار کردند.
بارش برف و سرمای هوا بامداد دیروز گردنه ملا احمد را در جاده اصفهان به نایین بست و جاده نایین به اصفهان در محل این گردنه از ساعت 3 بامداد به علت یخ زدگی مسدود شده و امدادگران برای بازگشایی آن تلاش کردند.
همچنین بنابر اعلام روابط عمومی آموزش وپرورش نایین، دیروز مدارس ابتدایی روستاهای نیستانک، مهرادران، کجان،بلان،کمال آباد ،ورپا، هما آباد، اله آباد ،مظفرآباد و تمینان به علت بارش برف و یخ زدگی معابر تعطیل اعلام شد.
ارتفاع برف شنبه‌شب در برخی نقاط نایین به بیش از 20 سانتی مترهمراه با کولاک و وزش باد، رسید و در پی آن برودت هوا و یخ زدگی معابر به مختل شدن زندگی روزمره و تعطیلی شماری از مدارس روستایی این منطقه کویری منجر شد.
دیروز خوروبیابانک در شرق استان اصفهان نخستین بارش زمستانی را تجربه کرد و باران شب شنبه وبامداد یکشنبه طراوت و تازگی به طبیعت این شهرستان بخشید.
ورزنه از توابع بن رود در شرق شهرستان اصفهان با 18/5 سانتی متر برف بیشترین میزان بارش در استان اصفهان را در 24 ساعت گذشته به خود اختصاص داد.
فارس: دانش‌آموزان مقطع پیش دبستانی و ابتدایی شهر اردکان مرکز شهرستان سپیدان دیروز با تاخیر دو ساعته راهی مدرسه شدند.
تمام مدارس استان فارس به غیر از مدارس شهر اردکان دیروز در ساعت مقرر فعالیت خود را آغاز کردند و هیچ تاخیری در روند آموزشی دانش‌آموزان وجود نداشت.
زنجان: آزادراه زنجان – قزوین، جاده ترانزیت و دیگر جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی این استان دیروز پوشیده از مه غلیظ بود که دید رانندگان را کاهش داد.
در آزادراه زنجان - قزوین و جاده ترانزیت زنجان – خرمدره – ابهر، زنجان – بیجار، ابهر- خدابنده و زنجان - دندی محدوده گردنه قلی‌کندی مه غلیظی دید را کاهش داد.
28 اکیپ راهداری در 28 گردنه کوهستانی و سخت گذر این استان بطور شبانه‌روزی برای مسافران و رانندگان عبوری از مسیرهای ارتباطی استان به فعالیت پرداختند.
همه راهدارخانه‌های این استان مجهز هستند و در صورت بروز مشکلات جوی رانندگان و مسافران عبوری در این مکان‌ها به طور موقت اسکان داده می‌شوند.
چهارمحال و بختیاری: فعالیت تمام مدارس این استان دیروز به دلیل بارش برف همراه با کولاک و لغزندگی معابر با یک ساعت تاخیر در ساعت 9 صبح آغاز شد.
مدارس شهرستان‌های فارسان، بن و کوهرنگ بدلیل بارش برف روز شنبه نیز تعطیل بود.
سازمان هواشناسی استان نیز اعلام کرد؛ به علت برودت هوا و با موافقت استاندار چهارمحال و بختیاری شروع به کار ادارات استان به جز بانک‌ها دیروز ساعت 9 صبح بوده است.
سرمای هوا در شهرستان کوهرنگ به منفی 17درجه زیر صفر رسید و مردم این شهرستان 30 دی ماه سردترین شب سال را تجربه کردند.
آذربایجان غربی: فرماندار چالدران با‌اشاره به بارش 45 سانتیمتر برف در ارتفاعات و 15 سانتیمتر در مناطق شهری و جاده‌های این شهرستان گفت: راه ارتباطی 40 روستا به دلیل بارش برف بسته شده است که عملیات بازگشایی در این راه‌ها ادامه دارد.
بارش برف در این شهرستان از روز جمعه آغاز شده و تا روز شنبه نیز ادامه داشت.
یزد: در ساعت‌های پایانی شامگاه شنبه، بارش برف در محورهای علی آباد، سخوید و ده بالا در شهرستان تفت، کمربند یزد، محور ترانزیتی بندرعباس - تهران در محدوده اردکان به نایین، محور اردکان – میبد و یزد – مهریز آغاز شد.
در محور مهریز – انار بویژه گردنه کرمانشاهان، محورهای کنجکوه ، محورهای یزد – طبس در محدوده خرانق و برخی مناطق بافق و بهاباد نیز شاهد بارش برف بودیم که با تلاش راهداران ، تمام این محورها برف روبی و نمک پاشی شده است.
با تلاش راهداران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اکنون راه‌های شریانی و اصلی استان باز بوده و تردد با احتیاط برقرار است.
هرچند تمام جاده‌های اصلی استان باز است ولی بارش برف و کاهش دما موجب یخ زدگی جاده‌های استان یزد شده و رانندگان باید با رعایت احتیاط تردد کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما