شناسهٔ خبر: 23681573 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

به بهانه چهل‌و‌يكمين «شب شاعر»

خويشاوندي يوسف‌نيا با شعر خدشه‌ناپذير است

به مناسبت پاسداشت سعيد يوسف‌نيا در چهل‌و‌يكمين «شب شاعر» كه در نخلستان اوج برگزار مي‌شود، كامران شرفشاهي در يادداشتي به شخصيت شاعري و شعر سعيد يوسف‌نيا پرداخته است.

صاحب‌خبر -
«سعيد يوسف‌نيا را سال‌هاست كه مي‌شناسم و به جرئت مي‌توانم بگويم كه از معدود شاعراني است كه در گذر زمان هنوز عوض نشده و همان صفا و صميميت هميشه را در خود حفظ كرده است. بي‌ترديد مزيت بزرگ و ممتازي است كه شاعري همپاي تعالي و پيشرفت در عالم ادبيات بتواند از رشد و تعالي شخصيت، عقب نماند و آن‌گونه اهل سلوك باشد كه فاصله بين شعر و شخصيتش در انظار، از زمين تا آسمان نباشد. يوسف‌نيا از شاعران و پژوهشگراني است كه در طول اين ساليان طولاني همواره از حاشيه‌ها اجتناب كرده و كار دل را بر كار گل ارجحيت داده است. طي اين سال‌ها بخش قابل ملاحظه‌اي از وقت يوسف‌نيا در شبكه‌هاي مختلف راديو به نگارش برنامه يا ويراستاري گذشته است كه البته مسئوليت مهمي است و دوام آوردن در اين كار هيچ دليلي نمي‌تواند داشته باشد، مگر عشق. خويشاوندي يوسف‌نيا با شعر، خدشه‌ناپذير است، زيرا او علاوه بر سرودن شعر در قالب‌هاي نو، در سرودن شعر در قالب‌هاي كلاسيك نيز توانمند است و آثاري كه تاكنون از او منتشر شده، بهترين گواه بر اين مدعاست. با تورقي كوتاه در كتاب‌هايي كه از يوسف‌نيا منتشر شده‌است، مي‌توان دلبستگي او را به قالب‌هاي غزل و نيمايي بيش از ساير قالب‌ها دريافت و چنين رويكردي بيانگر احاطه و اشراف شاعر به هر دو شيوه ادبي است.

در حوزه شعر نوين و كلاسيك است كه از رهگذر چنين تحقيق و تفحص‌هايي، كتاب‌ها و مقالات ارزنده‌اي از جانب او به رشته تحرير درآمده كه مي‌توان از نقد و تجزيه و تحليل شعر سيدحسن حسيني و فروغ فرخزاد اين روند را تا انتشار آثاري از سخن‌سرايان نامدار همانند بيدل دهلوي، سنايي غزنوي، شاه نعمت‌الله ولي، فخرالدين عراقي و عطار نيشابوري شاهد بود. دلبستگي شاعر به جهان پر رمز و راز عرفان كه در اشعارش نيز متجلي شده است، از ديگر گفتني‌هايي است كه چندان پوشيده نيست و در فضاي آثار پژوهشي او همانند مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاري و كيمياي سعادت امام محمد غزالي رخ نمايانده است. سراينده مجموعه شعرهاي «در جست و جوي جانب آبي»، «دوباره از خاك»، «گزيده ادبيات معاصر»، «خلاصه باران» و... از آنجا كه با نقد ادبي بيگانه نيست، نسبت به چاپ آثار خود نيز حساس و سختگير است، بنابراين از اين قاعده مي‌توان نتيجه گرفت كه شمار شعرها و آثار قلمي منتشر نشده يوسف‌نيا بيش از آثاري است كه تاكنون توفيق نشر يافته است و اين نكته اين نويد را نيز در دل دارد كه مي‌توان در انتظار آثار تازه‌اي از اين شاعر بود كه هيچ‌گاه از تكاپو به سمت آينده بازنايستاده است. 

نظر شما