شناسهٔ خبر: 23681531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

صدای غرش زمین در سومار پس از زلزله؛ خیال‌پردازی است!

صاحب‌خبر -

خرداد: چند روزی است نظرات نابخردانه برخی در قالب فرمایشات علمی شنیده می‌شود که جای تاسف دارد بخصوص در این ایام که با توجه به تعداد زیاد زلزله‌ها باید مسئولان و کارشناسان تمرکز خود را داشته باشند. اما این نقد هم گفتنش سخت است هم نگفتنش!

به گزارش خرداد به نقل از خبرآنلاین-فریبرز - ناطقی الهی، سخت است برای اینکه ممکن است همکاری یا عزیزی دلخور شود و نگفتنش ممکن است میلیاردها هزینه بی خودی برای کشور و بدتر از ان ذهن مسولین و مردم را در گیر موارد بی ربط نماید بجای اولویت در کارهای فوری و مهم!

چندی پیش متنی در خصوص «اندر حکایت کارشناسان ارشد زلزله» در یکی از روزنامه های داخلی نوشتم، جای بسی تاسف است که این نوع کارشناسی ها و جوسازی های غیر علمی و بزرگنمایی برای جلب نظر امروز و در این اوضاع دل‌نگرانی مردم آفتی شده است که هم جامعه را بهم زده، هم ارکان تصمیم گیرنده و هم مشکل ساز برای متخصصان واقعی شده!

بالای ٩٠ درصد زمین لغزه ها در اثر بارش های سنگین و اشباع شدن یک توده یا بلوک خاک شده و ناپایداری حاصله، اتفاق می‌افتند. حدود ۱۰ درصد بقیه زمین لغزش‌ها را برای زلزله ها فرض کردم. به هرحال با توجه به زلزله سنگین کرمانشاه و مسلما پهنه کوهستانی منطقه حتما زمین لغزش‌هایی در محدوده های مستعد رخ داده و با توجه به بارندگی های اخیر این جابجایی ها و اتفاقات در درون خاک از هر نوع می تواند رخ داده و دهد و رگه هایی را روی توده خاک اعم از افقی یا عمودی یا هر شکلی ایجاد کند و بسیار طبیعی است.

یک ظرف سیمان هم درست کنید و تکان دهید جابجایی ها را روی سطح و حباب های خروجی را با صدای خاص خود می‌توانید مشاهده کنید! حال اینکه اینها غیر عادی است یا صدای غرش خاصی است یک خیال پردازی غیرحرفه‌ای است، و همانطور که دیدم عملا بعد از گذشت روزهای متمادی هیچ اتفاق خاصی رخ نداد.

امیدوارم افرادی که خود را دارای صلاحیت برای بیان حرفهای بزرگ می دانند و دستور تخیله روستا یا منطقه ای را در ذهن خود دارند فقط همان کارشناسی انجام دهند و کارشناسی ارشد کنند! یعنی فقط بگویند و بروند و زمین و زمان را بهم نریزند. مسلما مانیتور کردن این‌گونه مسایل بسیار کار پسندیده ای است که باید بموازت انجام بگیرد و در صورت مشاهده علمی پدیده خاصی سپس بیان شود تا قبل از داده های دستگاهی!

نظر شما