شناسهٔ خبر: 23681514 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

خسرو معتضد:

دو سال قبل برخی ها از ایراداتی که برجام گرفتم ناراحت شدند/ چرا کاری کردیم که همه اختیارات دست آمریکا باشد

پژوهشگر مسائل تاریخی با بیان اینکه ظریف به عنوان وزیر خارجه باید در خدمت مملکت باشد و در مجلس باید گزارش کامل و شفافی در ارتباط با برجام بیان کند، گفت: دوسال پیش از این قرارداد ایراد گرفتم ولی همه ناراحت شدند اما الان می بینند که همه چیز دست ترامپ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خسرو معتضد در گفت وگو با خبرنگار «دیارباران» با اشاره به مسئله برجام اظهار کرد: معمولا هر معاهده ای که امضا می شود در قبال آن ضمانتی دریافت می کنند، ظریف و عراقچی در این قرارداد چه تعداد مشاوره داشتند؟ ما دیپلمات های آگاه و افراد متخصص علوم سیاسی زیاد داریم که۳۰_۴۰ سال تجربه کار در وزارت خارجه را دارند که می توانستند از آنها برای چنین قراردادهایی مشورت بگیرند.

وی با بیان اینکه فروغی برای عقد قرار داد با متفقین همراه خود مشاورینی داشت، افزود: ظریف چه کسی را به عنوان مشاور همراه خود برده بود؟! با توجه به اینکه قسمتی از برجام مربوط به مسائل نظامی، موشکی و خرید سلاح های نظامی است چرا فرمانده ارتش، وزیردفاع یا ژنرالی را با خود نبرده بود!

این پژوهشگر مسائل تاریخی با اشاره به محرمانه بودن برجام، گفت: من قبلا تصادفا جز طرفداران سرسخت ظریف بودم به لحاظ اینکه به زبان انگلیسی تسلط کافی دارد ولی بعد از یکی ۲سال به اشتباه خود پی بردم و اعلام کردم دیپلمات تنها به این نیست که آدم برود در سازمان ملل متحد باشد، یا ۲۰سال در آمریکا زندکی کرده باشد، آدم دیپلماتیک باید اهل مطالعه باشد و از تاریخ و قراردهای کشور خود اطلاع داشته باشد.

معتضد با بیان اینکه مطمئنا ظریف نمی تواند راجع به قراردادهای گلستان‌ یا قرارداد پاریس که افغانستان را از ایران جدا کرد، یا قراردادی که به موجب آن بحرین از ایران جدا شد حرفی بزند، ادامه داد: کسی که تمام اختیارات را برعهده دارد و می رود برای تعهد یا قرارداد باید با بصیرت برود و حرفی بزند که نتیجه مشخصی داشته باشد.

وی افزود: برجامی که همه چیز آن محرمانه بود نتیجه آن ۱۰۰میلیارد تومانی است که در شرکت نفت یک نفر اختلاس کرده و فرار کرده به ترکیه و از آنجا به کانادا رفته و تابعیت گرفته است ولی حاضر نیستند اسم این شخص را اعلام کنند‌.

کارشناس «برنامه‌های تاریخ معاصر» با بیان اینکه مردم ما حق دارند و نباید پنهان کاری کرد، بیان کرد: اسمی نمی برم چون به برخی افراد برمی خورد در صورتی که تک تک مردم در این مملکت حق دارند.

معتضد با تاکید بر اینکه ظریف به عنوان وزیر خارجه می بایست در خدمت مملکت باشد و در مجلس باید گزارش کامل و شفافی در ارتباط با برجام بیان کند، افزود: در کره وقتی یک وزیر اشتباه می کند خودش استعفا می دهد ولی در کشور ما چنین قرار داد مهمی را بدون شفاف سازی و در عرض ۲۰دقیقه امضا می شود.

**برخی از از ایراداتی که برجام گرفتم ناراحت شدند اما الان می بینیم که همه چیز در دست ترامپ است

وی با بیان اینکه در یک دولت پارلمانی محلس باید تصمیم بگیرد و تصویب کند چون نمایندگان مجلس وکیل مردم هستند نه وکیل دولت، گفت: ظریف باید این مفاد تعهدنامه را می خواند در تمام روزنامه ها نکته به نکته می نوشتند، من دوسال پیش از این قرارداد ایراد گرفتم ولی همه ناراحت شدند الان می بینند که همه چیز دست ترامپ است.

این کارشناس مسائل تاریخی تصریح کرد: چرا کاری کردیم که همه اختیارات دست آمریکا است و به هربهانه ای تحریم جدیدی می کند در صورتی که همه کشورها هر روز دارند نیرومند تر می شوند به عربستان بهترین هواپیماها را می دهند ولی قدرت نظامی و موشکی ما را تحریم کردند.

معتضد با بیان اینکه شخص ظریف فردی مقبول و محترم است ولی به عنوان یک دیپلماتیک اطلاعات کافی و مشورتی انجام نمی دهد افزود: ظریف سابقه دیپلماسی نداشته هرچند که ۲۰سال در آمریکا بوده است و بعد از آن در سفارت مستقر شده است ولی افراد ریش سفیدی هستند که دارای اطلاعات بسیار بالا و جامعی هستند که باید از آنها نیز استفاده می شد.

کارشناس «برنامه‌های تاریخ معاصر» با اشاره به ترامپ به عنوان فردی که حتی در کشور خود به سلامت عقلی وی شک دارند، ابراز کرد: رییس دولت و وزارت خارجه باید مواضع خود را تغییر دهد و انقدر اطاعت نکند و سیاست مداران و وزارت خارجه ما باید فعال تر عمل کنند و از عدم علاقه مردم جهان نسبت به ترامپ به نفع خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اشکال کار اینجاست که ما سواد انگلیسی نداریم، ادامه داد: در حال حاضر روزنامه نیویورک تایمز جزء مخالفان سرسخت ترامپ است و هر روز به طریقی به وی حمله می کند ما هم با حمایت و از طریق مطبوعات خودشان می توانیم کاری کنیم که مردم آمریکا در مقابل ترامپ قرار گیرند.

معتضد با اشاره به اهمیت نقش مطبوعات در زمان جنگ جهانی دوم بیان کرد: اینکه می گویند مطبوعات آمریکا دست یهود است چنین چیزی نیست بلکه در این دوره باید یک لابی و وابسته مطبوعاتی در آمریکا داشته باشیم مثل سیاستی که اسرائیل و عربستان دارند و ما هم از این طریق ایرانی های خارج از کشور را جذب کنیم.

وی با بیان اینکه ایرانی های با استعدادی در آمریکا هستند و حتی یکی از آنها معاون فرمانداری یکی از ایالات آنجا شده است، ابراز کرد: دولت قبل برای ایرانیان مقیم خارج از کشور مجله هم چاپ می کرد و این امر باعث تعامل بیشتری بین ایرانیان مقیم خارج از کشور بود ولی چون همه کارهای رئیس جمهور دولت قبل از نظر این دولت بد است همه این ارتباطات قطع شد.

کارشناس مسائل تاریخی با بیان اینکه علاوه بر کنفرانس های اسلامی باید کنفرانس سیاست خارجی بین المللی در کشور برگزار شود، گفت: به عنوان مثال ۴۰_۵۰شخصیت سیاست مدار و مطبوعات را دعوت کنیم و از این طریق راه تعامل و ارتباط بیشتر ایجاد می شود و یا نهایتا ظریف در خارج از کشور برای آنها یک کنفرانس برگزار کند.

**برجام باعث ضرر ما شد

وی با ابراز تاسف از اینکه اراده ما در طول تاریخ هیچگاه دست کشورهای خارجی نبوده است ولی برجام باعث ضرر ما شد، گفت: امریکا رسما ما را با شرایطی تحقیر آمیز می چرخاند.

معتضد ادامه داد: یکی از شرایط برجام این است که ایران نباید تسلیم جنگ شود در صورتیکه منتظر جنگ هستند و از طرفی کشورهای همسایه هم منتظرند ببینند که چه اتفاقی می افتد تا شاید بتوانند یک بخشی از خاک کشور ما را تصرف کنند بنابراین ایران باید با متآنت و دیپلماسی رفتار کند.

وی با اشاره سخنرانی اخیر رییس جمهور در نهمین جشنواره بین المللی فارابی مبنی بر تاکید وی بر عدم توهین به مردم، گفت: حرف و تذکر روحانی درباره توهین به مردم بسیار تذکر خوب و به جایی بود جون برخی از سخن گویان شیوه سخنرانی را نمی دانند.

وی با اشاره به موسسه سپه سالار بیان کرد : در گذشته ۱۳۲۸ مدرسه ای در مسجد سپه سالار به نام موسسه وضع و خطابه بود و کسانی که می خواستند وضع و خطابه ای داشته باشند در آنجا توسط اساتید و مجتهدین بزرگی مانند شهید مطهری و زین العابدین فروزان فر و..‌.آموزش سخنوری و خطابه می دیدند تا زمانی که به مجلسی میروند حرف های بچگانه، توهین، تمسخر و خرافه افکنی نکنند‌.

این کارشناس مسائل تاریخی خاطرنشان کرد: امروز پس از گذشت سالیان دراز جای چنین مدرسه ای خالی است چون برخی افراد که پشت تریبون قرار می گیرند اغلب به مردم توهین می کنند یا خرافه پردازی می کند و یا حرفایی می زنند که توسط برنامه صدای امریکا مورد تمسخر قرار می گیرند در صورتی که رفتن به مجلس شرایطی دارد و امیدوارم روحانی با همین صراحت مشکلات مردم را نیز حل و پیگیری کند.

انتهای پیام/

نظر شما