شناسهٔ خبر: 23681236 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تلاش عربستان برای فرار از مهلکه با کشتار یمنی‌ها

صاحب‌خبر -
 

تشدید موج جنایت‌های رژیم سعودی با حمایت‌های آمریکا در یمن طی روزهای گذشته دلیل آشکاری بر عصبانیت مقامات ریاض از شکست سیاست‌های از پیش برنامه‌ریزی ‌شده آن‌ها در جنگ یمن است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مدتی است که جنایت‌های رژیم سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن تشدید شده است. جنگنده‌های سعودی در یکی از آخرین جنایت‌های خود علیه ملت یمن منطقه‌ای در استان الحدیده را بمباران کردند که به دنبال آن بیش از ۳۰غیرنظامی به شهادت رسیدند. این درحالی است که پیشتر در استان صنعاء نیز ۲۵غیرنظامی در حملات سعودی‌ها به شهادت رسیدند. پیش از حملات صنعاء و الحدیده هم یکی از بزرگترین جنایت‌های رژیم متجاوز سعودی در استان تعز رقم خورد؛ جایی که جنگنده‌های این رژیم بیش از ۱۰۰غیرنظامی را به خاک و خون کشیده و شهید و زخمی کردند.
تشدید حملات متجاوزانه و ددمنشانه سعودی‌ها به منازل مسکونی و زیر ساخت‌های یمن در وهله اول نشانگر شکست فجیع آنها در تحقق اهداف ازپیش تعیین شده‌شان در جنگ یمن است. سعودی‌ها در ابتدای تجاوز نظامی خود به یمن گمان می‌کردند که می توانند ظرف مدت زمانی کوتاه مناطق استراتژیک یمن را تحت کنترل خود درآورده و نیروهای مقاومت این کشور و در رأس آنها أنصارالله را ریشه‌کن کنند. با این حال دیری نپایید که تیرهای سعودی‌ها یکی پس از دیگری در یمن به سنگ خوردند و مقامات ریاض موفق نشدند به اهداف خود در این کشور جامه عمل پوشانده و به توهمات زاییده ذهنشان رنگ واقعیت بخشند. امروز نه مناطق استراتژیک یمن تحت کنترل سعودی‌ها قرار دارد و نه نیروهای انصارالله ریشه کن شدند؛ این بدان معناست که مقامات ریاض پیروزی محسوسی در یمن کسب نکرده اند.
طبیعی است در چنین شرایطی که عربستان سعودی از عدم تحقق خواسته‌ها و نقشه‌های شوم خود در یمن رنج می بَرد، جنایت‌هایش علیه مردم بی دفاع و بی گناه را تشدید کند تا بدین سان به زعم خود آنها را وادار به عقب‌نشینی از مواضع‌شان کند.
مقامات ریاض در طول قریب به سه سال گذشته این واقعیت را به اثبات رساندند که در ارتکاب جنایت‌های قرون وسطایی علیه مردم یمن ید طولایی دارند و هیچ ابایی ندارند که در برابر دیدگان جامعه جهانی بدترین فجایع را علیه مردم یمن خلق کنند. برهمین اساس، اگر امروز سلسله جنایت‌های مختلف عربستان سعودی و ائتلاف تحت سرکردگی آن در یمن بیش از پیش تشدید شده، علت اصلی آن به ناکامی خاندان سعودی در تحقق اهدافشان در این کشور باز می گردد. سلسله جنایت‌های رژیم سعودی علیه مردم یمن درحالی ادامه دارد که عمق فجایعی که این روزها در این کشور خلق می شود، حتی فریاد سازمان ملل را نیز به آسمان بُرده است.«جیمی مک‌گولدریک» مسئول هماهنگ‌ کننده سازمان ملل در یمن، با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد که طی روزهای گذشته حملات هوایی ائتلاف عربستان موجب کشته شدن شمار کثیری از غیرنظامیان شده است. وی همچنین ادامه داد: تنها نتیجه این جنگِ عبث، تخریب یمن و رنج بی‌اندازه مردم آن بوده است.سخنان اخیر این مقام سازمان ملل به مذاق دولت فراری مستعفی یمن خوش نیامد. یک منبع آگاه در وزارت خارجه دولت مستعفی یمن اعلام کرده است: بیانیه اخیر مک گولدریک در خصوص یمن شبهاتی درباره اهداف او در این کشور ایجاد کرده است. دولت مستعفی یمن این مسئول سازمان ملل را هم به جانبداری از انصارالله متهم کرده و مدعی شده است که انصارالله دست به جنایت‌های متعددی در یمن زده که مک گولدریک از پرداختن به آنها خودداری می کند. درهر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد، این است که حجم گسترده فجایع انسانی که سعودی‌ها و ائتلاف تحت سرکردگی آنها در یمن می‌آفرینند، امروز دیگر حتی جایی برای تداوم سکوت مقامات سازمان ملل که پیشتر با دلارهای نفتی ریاض صورت می گرفت، باقی نگذاشته است. امروز دیگر هیچکس در این مسأله شکی ندارد که جنگ یمن حاصل ماجراجویی‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی است. این جنگ هم اکنون نیز تحت هدایت این شاهزاده جوان و مغرور سعودی ادامه می یابد. ناپختگی بن سلمانِ جوان و مغرور در ورود به جنگ خانمان‌سوز یمن تا به امروز نتیجه‌ای جز انزوا در عرصه منطقه ای و بین المللی را برای سعودیها به ارمغان نیاورده است. این در حالی است که بن سلمان بسیار امیدوار بود تا در آستانه تکیه زدن بر اریکه قدرت در عربستان، با پیروزی میدانی در جنگ یمن، برای خود دستاوردهای گسترده ای را رقم زده و به واسطه آن، ریاض را در عرصه سیاست خارجی به عنوان یک قدرت منطقه ای معرفی کند.
درهمین راستا، رسانه غربی «میدل ایست آی» می نویسد: سیاست‌های منطقه‌ای عربستان سعودی یک شکست کامل بوده است و تا حد زیادی این کشور را در انزوا قرار داده است. جدا از سهمی که ولیعهد عربستان در فاجعه انسانی یمن داشته است، نمایش بی‌احترامی به حاکمیت سعودی در سراسر منطقه قابل مشاهده است. البته سعودی‌ها خود به خوبی می‌دانند که در جنگ یمن متحمل شکست سنگینی شده‌اند. درست به همین دلیل است که پیشتر به راه اندازی یک توطئه داخلی در یمن با استفاده از مُهره خود اکنون خاندان سعودی با بحران بزرگ خلأ جایگاه علی عبدالله صالح مواجه هستند یعنی به علی عبدالله صالح، متوسل شدند؛ توطئه‌ای که البته با مرگ علی عبدالله صالح سرانجام با شکست سختی مواجه شد. با وجود اصرارهای مکرر اماراتی‌ها و سعودیها، پسر صالح در نهایت دست رد بر سینه آنها زده و اعلام کرد قصد ندارد رهبری سیاسی و نظامی کنگره ملی در یمن را عهده دارد شود مسأله‌ای که شوک بزرگی به ائتلاف متجاوز سعودی وارد کرد. مقامات سعودی برای یافتن جایگزین صالح همچنان از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. در همین ارتباط روزنامه «عکاظ» عربستان، مدعی شده است که حزب کنگره مردمی یمن که ریاست آن را «علی عبدالله صالح» برعهده داشته است قصد دارد «عبدربه منصور‌هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن را به عنوان رئیس جدید خود معرفی کند. این روزنامه سعودی به نقل از منابع آگاه در حزب کنگره مردمی یمن ادعا کرده است که «سلطان البرکانی» معاون دبیرکل حزب کنگره مردمی یمن و برخی رهبران این حزب در راستای اجرای نتایج نشست عمومی این حزب که در سال ۲۰۰۸برگزار شده بود، تصمیم دارد عبدربه منصور‌هادی را به عنوان رئیس جدید این حزب معرفی کند.این منابع به روزنامه سعودی عکاظ گفته‌اند که رهبران حزب کنگره مردمی یمن می خواهند ضمن حمایت از دولت مستعفی یمن با ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان برای یورش به یمن همدست شوند و موجی از اعتراضات داخلی را در شهرهایی که تحت کنترل انصار الله است به راه بیاندازند.در این میان، نباید از حمایت‌های جامعه جهانی از عربستان سعودی در ارتکاب جنایت‌هایش علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن گذشت. اگر سعودی‌ها در حملات ددمنشانه خود به یمن تحت چتر حمایتیِ جامعه جهانی قرار نداشتند، بدون شک امروز چنین فجایع جانسوزی که قلب هر آزاده‌ای در هر نقطه از جهان را به درد می آوَرَد، علیه مردم یمن اتفاق نمی افتاد. با وجود هشدارهای مکرّر سازمان عفو بین الملل مبنی بر لزوم توقف حمایت‌های تسلیحاتی بین المللی از عربستان سعودی برای توقف جنگ یمن، همچنان شاهد تداوم این حمایت‌ها به ویژه از سوی آمریکایی‌ها هستیم.ایالات متحده آمریکا همچنان مقادیر زیادی از تسلیحات پیشرفته خود را برای تداوم کشتار یمن به عربستان سعودی می فروشد. با تمامی این‌ها، آنچه که واضح به نظر می رسد، این است که عربستان سعودی تاکنون موفق به تحقق هیچیک از اهدافش در یمن نشده است و این، همان چیزی است که مقامات ریاض را به شدت عصبانی ساخته و موجب اتخاذ تصمیمات عجولانه توسط آنها شده است .
در همین حال،یک تحلیلگر لبنانی در مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌ها تاکید کرد که در یمن به معنای کامل کلمه در برابر جنایت جنگی قرار داریم.به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، عمر معربونی تحلیلگر سیاسی از لبنان در گفتگو با این شبکه درباره اقدام نروژ در توقف صادرات سلاح به امارات عربی متحده در واکنش به دست داشتن این کشور در جنایات در یمن و تاثیر آن بر مسیر جنگ در یمن گفت: تصمیمی که نروژ در خصوص توقف صادرات سلاح به امارات در پیش گرفت دو جنبه دارد، جنبه سیاسی و جنبه نظامی. معتقدم صادرات نروژ به امارات نمی تواند تاثیر جدی در جریان جنگی که در یمن ادامه دارد داشته باشد برای همین باید این اقدام را از نظر سیاسی بررسی کنیم. طبعا درست است که نروژ این تصمیم را دیر اتخاذ کرد اما بسیار بهتر از آن است که چنین تصمیمی اتخاذ نشود.
وی افزود به خوبی می دانیم که مشارکت امارات در جنگ یمن به سطح مشخصی محدود می شود و مشارکت گسترده در این جنگ متعلق به عربستان سعودی است و بسیاری از کشورها هنوز با وجود اینکه می دانند عربستان سعودی چه جنایاتی در یمن مرتکب می شود هنوز به این کشور سلاح صادر می‌کنند درحالی که می دانند این اقدام آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. تسلیحات آمریکایی که به عربستان سعودی صادر می شود بخش عمده صادرات سلاح به این کشور را تشکیل می دهد و تا زمانی که آمریکا این مواضع را دنبال می کند و در کنار عربستان سعودی و امارات در تجاوز آنها به یمن قرار دارد فکر می کنم نروژ و دیگر کشورها در صورتی که تصمیمی در خصوص توقف صادرات تسلیحاتی خود به امارات یا عربستان اتخاذ کنند تاثیری در موازنه قدرت و در سطح موازنه این تجاوزات و جنایات در یمن که از سه سال پیش ادامه دارد نخواهد داشت . وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است کشورهای دیگری نیز جا پای نروژ بگذارند و چنین تصمیمی اتخاذ کنند، گفت: بله مطمئنا ممکن است. این مسئله در سطح سیاسی تاثیر زیادی خواهد داشت چرا که اختلاف نظر گسترده ای در بسیاری از مسائل بین کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا وجود دارد. از طرف دیگر این اقدام نروژ با ماهیت نگرش و رویکرد اتحادیه اروپا همخوانی دارد و ممکن است در مرحله بعدی به سطحی برسد که کشورهای اروپایی دیگر نیز چنین اقدامی در پیش بگیرند.وی در پاسخ به اینکه آیا قوانینی برای فروش سلاح در مناطق بحرانی وجود ندارد، گفت: «طبعا همه می دانند قوانینی در رابطه با تجارت سلاح وجود دارد که تحت کنترل صهیونیسم جهانی است و جزئی از شبکه ای است که تحت نظارت صهیونیست‌ها و دولت آمریکا اداره می شود و همین مسئله موجب شده است که در دوره اخیر خصومت آمریکا را در مسائل مختلف در بعد انسانی و مرتبط با حقوق بین المللی شاهد باشیم. مسئله اساسی که وجود دارد این سیاست خصمانه‌ای است که دولت آمریکا در خصوص همه مسائل در پیش گرفته است و طبعا مسئله ایران که در حال حاضر موضوع بحث ما نیست شما می‌دانید که دولت آمریکا چه موضعی را درباره تحرکاتی که در ایران رخ داد در پیش گرفت.معربونی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه هیچ قانونی در خصوص تجارت سلاح در جهان وجود ندارد آیا یمنی‌ها می توانند طرف‌هایی را که سلاح به کشورهای متجاوز می فروشند تحت پیگرد قرار دهند گفت: معتقدم طرف‌های حقوقی زیادی هستند که یمنی‌ها می توانند شکایت خود را به آنها ارائه کنند و از طریق آن دست کم می توانند مسئله تجاوز را ثابت کنند چرا که در یمن به معنای کامل کلمه برابر جنایت جنگی قرار داریم و بندی در حقوق بین‌الملل وجود دارد که درباره این مسئله سخن می‌گوید و چگونگی برخورد با آن و سازوکارهای آن را مشخص می‌کند. در باره تجاوز به یمن هیچ توجیهی برای عربستان سعودی وجود ندارد که از طریق آن بتواند ادعا کند در وضعیت دفاع از خود قرار دارد و طبعا این مسئله ای درجه دو به شمار می‌رود و مسئله اصلی جنایاتی است که علیه مردم یمن مرتکب می شود. معتقدم یمنی‌ها باید شکایت خود را با نهادها و دادگاههای مربوط ارائه کنند و کمترین نتیجه آن ثابت کردن جنایاتی است که علیه آنها صورت گرفته است.
گزارش عملیات نظامی انصارالله یمن
جنبش مردمی انصارالله یمن در گزارشی از میزان عملیات نظامی علیه پایگاه‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان در سال ۲۰۱۷خبر داد.به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری “المسیره” در گزارش عملیات‌های نظامی انصارالله به پایگاه‌های ائتلاف عربی و امارات در سال ۲۰۱۷آمده است : ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ۱۵۶۹تجهیزات نظامی ائتلاف متجاوز عربی را تخریب و نیروهای هوایی این جنبش ۲۹جنگنده این ائتلاف را سرنگون کرده است.همچنین نیروهای موشکی انصارالله در این مدت، ۴۵موشک بالستیک را به خاک عربستان، امارات و پایگاه‌های نظامی آنها شلیک کردند.بنابر این گزارش، ارتش و کمیته‌های مردمی هشت تانک، ۱۹۶زره‌پوش و ۱۳۳۷تجهیزات متنوع این ائتلاف و تجهیزات دریایی آنها از جمله دو قایق، چهار برج دیده‌بانی، تجهیزات جاسوسی و رزم‌ناو را منهدم کردند. طبق این گزارش، تک‌تیراندازهای ارتش و کمیته‌های مردمی ۳۹۹سرباز عربستان و ۱۸۹۴مزدور را به هلاکت رساندند.

برچسب‌ها:

نظر شما