شناسهٔ خبر: 23681177 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 مديرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت:

امضاي قراردادهاي جديد با شرکت‌هاي اروپايي پس از برجام قوت گرفت

مديرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: آزاد شدن تجهيزات توقيف شده در ديگر کشورها و همچنين امضاي قراردادهاي جديد، از دستاوردهاي برجام براي اين شرکت بوده است.

عباسعلي جعفري نسب در گفت‌وگو با شانا اظهار کرد: در سال‌هاي تحريم، ارتباط سازنده و موثر با شرکت‌هاي خارجي ارائه‌کننده تجهيزات و خدمات فني کاملا قطع شده بود، اما پس از اجرايي شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همه اين شرکت‌ها دوباره براي همکاري با ما اظهار تمايل کردند.

وي افزود: در مواردي همچون ساخت و تعمير برخي توربين‌ها که در ساخت داخل هنوز به نتيجه نرسيده‌ايم، توانستيم دوباره از شرکت‌هاي خارجي خدمات مورد نظر را دريافت کنيم.

مديرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اشاره به آزاد شدن و ورود چهار دستگاه توربين از امارات و انگليس در پسابرجام، گفت: در زمان تحريم هيچ مذاکره‌اي درباره اين مسئله کارساز نبود و ما جوابي نگرفتيم، اما پس از برجام اين توربين‌ها که توقيف شده بودند، وارد کشور شد و هم اکنون در محل‌هاي مورد نظر نصب شده و در حال بهره‌برداري است.

جعفري نسب تاکيد کرد: هم اکنون شرکت‌هاي زيادي از اروپا براي فروش تجهيزات و ارائه خدمات به ما مراجعه مي‌کنند.

وي از امضاي قرارداد با يک شرکت انگليسي براي نصب سامانه نشت‌ياب خودکار خبر داد و گفت: به تازگي اين قرارداد امضا شده و قرار است به‌زودي در يکي از مسيرهاي خطوط لوله به صورت آزمايشي نصب شود.

جعفري نسب عنوان کرد: اميدواريم اين نمونه در دهه فجر امسال در مسير مورد نظر نصب و افتتاح شود.

مديرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بيان اين‌که پس از برجام و گشايش‌هايي که انجام شد، در زمينه پيگراني هم شرکت‌هاي اروپايي پيشنهاد همکاري دادند، افزود: اين موضوع سبب شده است که همکاري شرکت‌هاي چيني و روس که در زمان تحريم تداوم داشت، افزايش يابد.

وي ادامه داد: در پروژه اسکادا که هم اکنون در حال اجراست نيز ممکن است از خدمات شرکت‌هاي خارجي استفاده کنيم.

جعفري نسب اظهار کرد: هم اکنون طرف اصلي ما در پروژه اسکادا يک شرکت ايراني است، اما اين امکان وجود دارد که بخشي از اين طرح با کمک شرکت‌هاي خارجي انجام شود.

رئيس فراکسيون اميد مجلس:

قيمت حامل‌هاي انرژي به راي گيري در مجلس بستگي دارد

رئيس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي درباره افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در سال آينده گفت: موضوع قيمت حامل‌هاي انرژي به وضع رسيدگي در مهلت 10 روزه مجلس به لايحه بودجه بستگي خواهد داشت.

به گزارش شانا، محمدرضا عارف، در حاشيه نشست علني مجلس شوراي اسلامي با حضور در جمع خبرنگاران درباره افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در سال آينده گفت: کميسيون تلفيق عدد پيشنهادي دولت در زمينه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را حذف کرده است، اما اين‌که چه اتفاقي در صحن علني رخ دهد، به وضع رسيدگي در مهلت 10 روزه مجلس به لايحه بودجه بستگي خواهد داشت.

وي افزود: جهت گيري اصلي فراکسيون اميد اين است که سدي در برابر افزايش غيرمنطقي قيمت‌ها ايجاد شود، از طريق نمايندگاني که در کميسيون تلفيق داريم جهت گيري بودجه را به سمت حل مشکلات اقشار آسيب پذير برده‌ايم که اقدام خوبي نيز تا به حال انجام شده است، اما اين‌که آيا اين اقدام‌ها به حل مشکلات مردم کمک مي‌کند يا نه، هنوز به جمع بندي روشني نرسيده‌ايم و در روزهاي آينده در فراکسيون اميد در اين زمينه نشست‌هايي را برگزار خواهيم کرد.

نماينده تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس با بيان اين‌که سوال از مسئولان دولت حق نمايندگان است، تصريح کرد: دولت اقدام‌هاي خوبي انجام داده و اين‌که ضرورت داشته باشد سوال از رئيس جمهوري در صحن مطرح شود يا خير به نظر طراحان و اقدام‌هاي دولت بستگي دارد.

گمانه‌زني‌ها در مورد لغو توافق کاهش توليد نفت بالا گرفت

در حالي که قيمت نفت به نزديکي بالاترين رقم هاي 3 سال گذشته رسيده تحليلگران اين سوال را مطرح مي کنند که آيا توافق کاهش توليد اوپک و متحدانش خواهد توانست تا پايان 2018 دوام بياورد يا نه.

به گزارش تسنيم به نقل از بلومبرگ، در حالي که قيمت نفت به نزديکي بالاترين رقم هاي 3 سال گذشته رسيده و ميزان ذخاير جهاني نيز به سرعت در حال کاهش است، تحليلگران اين سوال را مطرح مي کنند که آيا توافق کاهش توليد اوپک و متحدانش خواهد توانست تا پايان امسال دوام بياورد يا نه. اين گمانه زني در حال قوت گرفتن است که توافق کاهش توليد پيش از موعد به اتمام خواهد رسيد.

هري تچيلينگوئيريان، رئيس بخش استراتژي کالايي بانک بي ان پي پاريبا در اين باره گفت، «اين احتمال در حال تقويت شدن است» که توافق ممکن است قبل از پايان سال خاتمه پذيرد. وي افزود، بحث ها حول يک خروج زود هنگام احتمالا در نشست بعدي دوره اي اوپک در ماه ژوئن مطرح خواهد شد.

وي افز.د، «اگر قيمت نفت برنت همچنان در حدود 60 دلار در هر بشکه معامله مي شود و ميزان ذخاير به اندازه کافي به متوسط 5 سال اخير هدف گذاري شده توسط اوپک نزديک شده است» ممکن است توافق به صورت غير رسمي خاتمه يابد و کشورها به تدريج پايبندي خود به کاهش توليد را کمتر کنند.

بجارنه شيلدراپ، تحليلگر بازار نفت در موسسه اس اي بي اي بي گفت، من فکر نمي کنم با نزديک شدن ميزان ذخاير به متوسط 5 سال گذشته توافق به خودي خود پايان پذيرد. توافق کاهش توليد پابرجا خواهد ماند، اما ممکن است اندکي تعديل شود تا به توليد کنندگان اجازه دهد از اواسط سال 2018 به آن طرف به تدريج توليد خود را افزايش دهند.

جيوواني استانونو، تحليلگر موسسه يو بي اس گروپ هم انتظار نتيجه مشابهي را دارد. سيتي گروپ آمريکا هم پيش بيني کرده که اعضاي توافق کاهش توليد در تابستان بر سر افزايش توليد به توافق برسند.

برچسب‌ها:

نظر شما