شناسهٔ خبر: 23680798 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

سرقت سودجویان از کارگاه سفال تاریخی شهر "جرجان"

کشف و مستندسازی چند گور اسلامی، قطعات ظروف سفالی متنوع، سه پایه‌ها سفالی،جوش کوره، قطعات تغییر شکل یافته خاکستر کوره و بقایای استخوان جانوری بخشی از دستاوردهای هفتمین فصل کاوش باستان شناسی در شهر گرگان - جرجان است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
محمد مرتضایی سرپرست هفتمین فصل کاوش‌های باستان شناسی شهر گرگان - جرجان با اعلام پایان کاوش‌های هفتمین فصل کاوش بعد از ۱۲ وقفه فصل کاوش در این محوطه تاریخی گفت: بر اساس بررسی‌های میدانی دهه ۸۰ در محدوده ضلع جنوبی شهر گرگان و اراضی روستای «چای بوئی» در حاشیه شمالی رودخانه "چل چای"، تعداد فراوانی قطعات جوش، توپی، سه پایه‌های کوره، سفال‌های دفرمه شده مشاهده و جمع‌آوری شد که دلیلی محکم برای اثبات فرضیه استقرار کارگاه‌های سفالگری در این بخش از شهر گرگان است.

تنوع ظروف سفالی/دستبرد سود جویان به کارگاه سفالگری

این عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی اظهار کرد: تنوع گونه‌های ظروف سفالی ساده تا لعابدار شهر گرگان و روش‌های ساخت و تولید آنها و مشخصات فنی کارگاه‌های سفالگری، ضرورت مطالعه و کاوش به منظور جمع‌آوری داده‌های باستان‌شناسی و مطالعات باستان‌سنجی به منظور شناخت دقیق و بیشتر ساختار کارگاه‌های تولید سفال در شهر گرگان، از اهداف اصلی هفتمین فصل کاوش باستان شناسی در شهر گرگان بوده است.

او بیان کرد: متاسفانه بر اثر وقفه بوجود آمده در سال‌های اخیر، یکی از کارگاه‌های سفالگری در این محدوده که نسبت به سایر کارگاه‌های سفالگری اطراف دارای ارتفاع بیشتری بوده است، توسط سودجویان اشیای عتیقه در چندین نقطه مورد دستبرد و تخریب قرار گرفت که با توجه به اهمیت آن کارگاه، موضوع کاوش نجات بخشی و مستندسازی این کارگاه در دستورکار هیات قرار گرفت.

مرتضایی با اشاره به شبکه‌بندی کارگاه سفالگری و احتساب مدت زمان کاوش و میزان منابع ریالی با اولویت ادامه حفاری و خواناسازی چاله‌های حفاری قاچاق، در این فصل با ادامه حفاری تا عمق ۱۵۰- سانتی متر، یک کوره سفال‌پزی در بخش شمالی و یک کوره در بخش جنوبی با پلان مربع- مستطیل و مصالح ترکیبی آجر و دو ساختار معماری به بصورت جرزهای منفرد با مصالح آجرهای شکسته نامنظم و ملات گل در بخش غربی، کشف شد.

کشف چند گور اسلامی و کارگاه سفال در هفتمین فصل کاوش

به گفته این باستان شناس، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کشف و مستندسازی چند گور اسلامی در بخش میانی و بالای کارگاه سفالگری بخش دیگری از دستاوردهای کاوش باستان شناسی در این فصل بوده است .

وی اضافه کرد: با ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در سال آینده و بهره‌گیری از علوم میان رشته‌ای بتوان نسبت به شناسایی و معرفی این گورهای بجامانده اقدام کرد.

سرپرست هیأت کاوش گفت: جمع‌آوری قطعات ظروف سفالی متنوع و فراوان از همه گونه‌های رایج در شهر گرگان در زمان حفاری، توپی، جای توپی، سه پایه‌های سفالی، جوش کوره، قطعات تغییر شکل داده شده،قطعات ظروف سفالی که دارای پخت ناقص بوده به همراه خاکستر کوره و بقایای استخوان جانوری از نتایج ارزشمند کاوش در فصل هفتم بوده است.

به گفته مرتضایی در نهایت با توجه به محدودیت زمانی، کاوش در این فصل متوقف و ادامه آن به سال بعد موکول شد.

به گزارش ایسنا، او خبر داد: با همکاری پایگاه شهر باستانی گرگان پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و مستندسازی ساختارهای معماری مکشوفه و داده‌های باستان شناسی، همه‌ی سطح ترانشه‌های حفاری شده پوشیده و اقدامات حفاظتی لازم لحاظ شد.



نظر شما