شناسهٔ خبر: 23680762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کاهش معضل مواد مخدر نیاز به عزم و اراده ملی دارد

R41371/P1357/S6,73/CT11

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: کاهش معضل مواد مخدر نیاز به عزم و اراده ملی دارد و همه ما باید به این عزم ملی برسیم که مواد مخدر خسارت‌های بسیاری را به جامعه وارد می‌کند و سالیانه ده‌ها هزار میلیارد دلار از این ناحیه خسارت می‌بینیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی امروز در ششمین همایش منطقه‌ای گفتمان‌سازی و صیانت اجتماعی مبارزه با مواد مخدر در استان مرکزی اظهار داشت: اصل کار مبارزه با مواد مخدر بسیار مقدس و با ارزش است به‌ویژه اگر انجمن‌ها، نخبگان، سمن‌ها و جریان‌های مختلف مردمی و اجتماعی را به سمت چند چالش مهم از جمله اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و غیره هدایت کنیم که اگر وزارت کشور این کار را با این کیفیت دنبال کند اقدام بسیار با ارزشی انجام می‌شود زیرا این مسائل و همچنین مسائل محیط زیستی، کم‌آبی، اشتغال، بیکاری، پیشروی کویر و غیره مواردی هستند که در طول چند سال گذشته بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و چندین جلسه طولانی مدت هم در رابطه با آنها تشکیل داده‌اند.

وی افزود: هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه گناه بزرگی است و در حقیقت با بزرگترین منکرها و آسیب‌های اجتماعی رو‌به‌رو هستیم، اساس انقلاب ما این است که جامعه سالم و پیشرویی داشته باشیم و جامعه‌ سالمی را برای امروز، فردا و صدها سال بعد رقم بزنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: 16 محور در اصل سوم قانون اساسی، 6 محور در اصل دوم و همین طور اصل هشتم هم به نحوی دیگر به این موضوع پرداخته‌اند اما متاسفانه با تمام تلاش‌هایی که انجام می‌شود درصد اثربخشی کار خیلی قابل قبول نیست با اینکه شهدای گرانقدری را از مراکز و سازمان‌های مختلف در این راه تقدیم کرده‌ایم اما باز هم درصد اثربخشی خیلی مطلوب نیست.

دری نجف‌آبادی بیان کرد: بخشی از این چالش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ملی و بین نسلی ریشه در عوامل داخلی و بخشی ریشه در عوامل خارجی دارد برای مثال مرزهای گسترده ما با افغانستان و پاکستان یکی از این عوامل بوده و آسیب‌پذیری ما از ناحیه مرزهایمان است که در راس هستند و بدترین شرایط را می‌توان گفت در مرزهای شرقی داریم، مرزهای شرقی ما هم شرایط عادی ندارد، سهم ما از رودخانه هیرمند 860 میلیون متر مکعب آب بوده که افغانستان موظف به تامین آن است اما تامین نمی‌کند و با زدن سد آب را صرف تولید مواد مخدر می‌کند و روز به روز هم تکنولوژی‌های جدیدی به‌کار می‌برد.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید که این موضوع خاستگاه آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و غربی‌ها هم هست همان‌طور که غرب ما داعش، اسرائیل و غیره را راه‌اندازی می‌کنند، شرق کشور هم از راه‌های دیگر ضربه می‌زند، اینها قصد دارند نیروی کار خلاق و متفکر ما را از کار بیندازند، مواد مخدر در دراز مدت ریشه همه چیز را نابود می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی عنوان کرد: مسئله مواد مخدر و تبعات آن برای کشور ما همواره خطرناک بوده و آسیب‌های بسیاری را در طول 40 سال از آن متحمل شده‌ایم، به طوری که 50 درصد از جمعیت زندان‌های ما را مجرمان مربوط به مواد مخدر تشکیل می‌دهند که این افراد در ارتباط مستقیم با مواد هستند و اگر جمعیتی که به شکل غیرمستقیم جرم آنها در ارتباط با مواد مخدر بوده است را هم به حساب بیاوریم می‌توان گفت 80 تا 90 درصد جمعیت زندان‌های ما را افراد مجرم در ارتباط با مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

دری نجف‌آبادی اضافه کرد: زندان باید کانونی برای بازپروری باشد نه اینکه آسیب‌پذیری را بیشتر کند، متاسفانه در برخی از زندان‌ها شاهد آسیب‌پذیری بیشتر هستیم که ناشی از عوامل متعددی نظیر عدم طبقه‌بندی و غیره بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین بحث مواد مخدر و گرایش به آن از هر نظر یک معضل بسیار بزرگ سیاسی، تربیتی، اقتصادی، عمومی، بین نسلی و خانوادگی است که انقلاب از این ناحیه تهدید می‌شود، ما یک ملت کارآمد، روزآمد و نقش‌آفرین در همه زمینه‌ها لازم داریم و ملتی که آلوده به اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن باشد به طور مسلم انتظار ما را که داشتن انسان‌هایی نقش‌آفرین با کارهای بزرگ در جامعه است را برآورده نمی‌کند و در چنین شرایطی دولت و مجلس هم به جای پرداختن به مسائل اصلی مجبور به پرداختن به حاشیه‌ها هستند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی عنوان کرد: باید در این مسیر با تدبیرهای بسیار حکیمانه و با تاکید بر مبانی اعتقادی و اخلاقی و استفاده از شگردهای مختلف حرکت کنیم و برای تمامی مراکز، نهادها، ادارات و غیره برنامه‌هایی متناسب با شرایط آنها تدوین و سیاست‌گذاری کنیم و از هر قشری افراد را جذب و آموزش‌ها را به آنها ارائه دهیم.

دری نجف‌آبادی اضافه کرد: کارآموزی و کاردرمانی بسیار حائز اهمیت است، جز این کارها اثربخشی حاصل نمی‌شود و با بازداشت کردن و اقدامات این چنینی نمی‌توان به نتیجه‌ای رسید و افرادی که مبتلا شده‌اند غالبا به راحتی رهاکننده نیستند، در درجه نخست پیشگیری و در درجه دوم تدبیرهای حکیمانه و اثربخش را باید مورد توجه قرار دهیم نه اینکه با برنامه‌های بی‌نتیجه معتادان و خانواده‌های آنها را سرگرم کنیم.

وی افزود: متاسفانه درصد قبول حرف عاقلانه کمتر در این قشر پیش می‌آید، معلمان ما باید در این زمینه همکاری کنند و از ورود جوانان و نوجوانان به این جرگه آلوده جلوگیری کنند، دانشجوها، خوابگاه‌های دانشجویی، محیط‌های کاری در کارخانجات، رانندگان و غیره همه باید مورد توجه قرار گیرند و برای هر قشری متناسب با شرایط آنها برنامه‌ریزی شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: وزارت کشور، دادستانی، وزارت بهداشت و درمان و غیره باید این کار را جدی بگیرند، کنترل مرزها جزو واجب‌ترین کارها است، به‌ویژه مرزهای شرقی کشور که به راحتی نیست، از مجلس اول هم تبصره‌ای را برای کنترل مرزها در نظر گرفته بودیم اما باز مسئله وجود دارد و بسیار جدی است، باید اگر امکان آن وجود دارد کنترل مرزها را الکترونیکی کنیم.

دری نجف‌آبادی بیان کرد: در قانون برنامه ششم از ماده 80 به بعد مسائل مربوط به این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفته، وظایف دولت و غیره هم مشخص شده و دولت موظف است طبق قوانین مربوطه و مصوب شورای اجتماعی به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی نسبت به تهیه طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار، مفاسد اخلاقی و مشتمل بر محورهای ذیل اقدام کند.

وی ادامه داد: دولت موظف است که سالی 5 درصد آمار و شاخص‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد، پیشگیری، خدمات‌رسانی و بازتوانی، شناسایی و بهبود نقاط آسیب‌خیز از جمله اقداماتی است که باید انجام شود، شهرداری‌ها باید وارد میدان شوند و ایجاد شرایط مناسب زیست محیطی، بهبود کیفیت این قبیل ساکنان و بسیاری از موارد دیگر را مورد توجه قرار دهند، بخش مفصلی از قانون برنامه ششم به این مسائل اختصاص دارد که برای اجرایی کردن این سیاست‌ها برنامه‌هایی را باید تدوین کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود که یک دبیرخانه مشترک فعال در این زمینه تشکیل شود که در سطح کلان با مسئولیت وزارت کشور باشد و در آن مرتب گردش اطلاعات، برنامه‌های کلان دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط مطرح شود، در مورد هر منطقه پاک‌سازی و بازپروری آن باید مشخص شود که هر نهادی چه وظیفه‌ای باید داشته باشد.

دری نجف‌آبادی اضافه کرد: شبکه‌ها و سرشبکه‌ها باید شناسایی شوند، لازم است یک بانک اطلاعاتی از شبکه‌های مواد مخدر تهیه شود، انزجار و تنفرهای اجتماعی نسبت به مواد مخدر باید به شکل فرهنگ در جامعه نهادینه شود، البته باید موضوع پذیرش افراد بهبودیافته را هم مد نظر داشته باشیم، پس دو نکته جامعه‌پذیری بعد از رفع آلودگی و انزجار و تنفر بعد از آلودگی بسیار مهم است.

وی افزود: مقابله با این معضل نیاز به عزم و اراده ملی دارد و همه ما باید به این عزم ملی برسیم که مواد مخدر خسارت‌های اقتصادی، اجتماعی، نسلی و بسیاری از خسارت‌های دیگر را به جامعه وارد می‌کند که می‌توان گفت سالیانه ده‌ها هزار میلیارد دلار از این ناحیه خسارت می‌بینیم و حکم یک کپسول پرخطر را دارد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: قاچاقچیان بزرگ‌ترین خیانت‌ها را برای منافع خود متحمل می‌شوند در حالی که این حق‌الناسی غیر قابل اغماض است.

انتهای پیام/ح

نظر شما