شناسهٔ خبر: 23680459 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۷۰۰ طرح سازمان‌های غیردولتی در زمینه مبارزه با مواد مخدر تامین اعتبار شد

R41371/P1357/S6,73/CT11

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امسال حدود ۸۰۰ طرح سازمان غیردولتی را به منظور مبارزه با مواد مخدر تایید، تصویب، تامین اعتبار کردیم و ۷۰۰ طرح سازمان‌های غیردولتی در زمینه مبارزه با مواد مخدر تامین اعتبار شد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمد بیرجندی ظهر امروز در ششمین همایش منطقه‌ای صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در استان مرکزی اظهار داشت: یک خلأ اطلاعاتی، فکری و نگرشی بین ما وجود دارد که مهم‌ترین آسیب در هر برنامه مهم این است که ما ذی‌نفعان خود و دست‌اندرکاران خود را نتوانیم هم‌سو کنیم، هم‌سو در درک واقعی از شرایط موجود هم ظرفیت‌ها و بسترها و قابلیت‌های موجود و امکاناتی که تجهیز شده و اموری که پیگیری می‌کند یک مقدار با خلأ همراه است.

وی افزود: یکی از کارکردهای مهم مشارکت‌های اجتماعی اگر بخواهیم تعریف درستی از مفهوم مشارکت ارائه دهیم، مشارکت کارکردی ندارد جز اینکه این خلأها، تضادها و تلقی‌های نادرست را از بین ببرد و در نهایت ما را به یک بلوغی از اطلاعات، وظایف، نحوه ورود و مداخلاتی که باید در این حوزه انجام دهیم برساند.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: زیربنای این بلوغ نیاز به یک سری برنامه، نظم، هم‌سونگری و اطلاعات پایه دارد که ما باید در این حوزه به آن دسترسی داشته باشیم، اگر این مسائل، زیرساخت‌ها و زیربناها آماده شد ما می‌توانیم در حوزه مورد نظر که مسئولیت ایفا می‌کنیم هم دیدگاه درستی را ترویج کنیم و هم اطلاعات درستی را به جامعه منتقل کنیم که این اطلاعات و دیدگاه‌ها حداقل تنش و نگرانی را به وجود بیاورد.

بیرجندی بیان کرد: نقش اجتماعی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر تعریف شد، رویکرد اجتماعی کردن یعنی این که ما به سمت منابع اجتماعی حرکت کنیم که نخستین ماموریت این منابع اجتماعی این است که با تجهیز به دانش روز و دانش تخصصی در حوزه‌ای که ماموریت و مسئولیت دارند فضای امید، نشاط و باورپذیری توانایی‌ها را بتوانند منتقل کنند.

وی ادامه داد: این آرزوی ما است که در حوزه مشارکت است که بتوانیم نزدیک‌سازی افکار، ایده‌ها و برنامه‌ها را برای یکدیگر به وجود بیاوریم تا به یک هم‌افزایی برسیم، در کشور نهادها، حوزه‌ها و دستگاه‌ها چه در شکل دولتی، عمومی و غیردولتی خود سازمان تعریف شده‌ای دارد که بر مبنای وظایفی که در قانون برای آنها تعریف شده خدمات ارائه می‌دهند، در حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی فضایی که برای هم‌سوسازی، همراهی و نگاه کردن از یک زاویه درست به مسائل نیاز است تا بتوان مسائل را با در کنار هم بودن به شکل موفق پیش ببریم.

بیرجندی گفت: در ستاد مبارزه با مواد مخدر مهم‌ترین فضا کمیته‌های تخصصی برای این حوزه است که مهم‌ترین کمیته‌ای که در سطح ملی و استانی فعالیت پیشرو هستند کمیته تخصصی توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد است که توسط بالاترین مقام سیاسی در سطح ملی و در سطح استان هم همین‌طور اداره می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: این کمیته مسئولیت اصلی برطرف کردن موانع و مشکلات در مسیر فعالیت‌های اجتماعی را دارد، مداخلات صحیح و علمی در حوزه‌های پژوهش، دانش، آموزش که در هر یکدام از آنها خلأ  داریم را بتواند بسترسازی کند و با یک مدیریت علمی و سازمانی بتواند آنها را اداره کند که مهم‌ترین ظرفیتی بوده که در سه چهار سال اخیر رها شده است.

بیرجندی اضافه کرد: در سال‌های 95 و 96 بیش از 280 جلسه کمیته تخصصی مشارکت‌های اجتماعی را در سطح کشور داشتیم که بسیاری از برنامه‌هایی که مد نظر شما است از دل همین کمیته تخصصی تبدیل به طرح و به ستاد منتقل شده و ستاد آنها را تامین اعتبار کرده و مجوزهایی را که بشود در محیط‌هایی که امکان دارد اجرا شود صادر کرده است.

وی افزود: با یک هم‌افزایی که در حال شکل‌گیری و جریان‌سازی است به یک بلوغ فکری نزدیک می‌شویم که این زمانی باور این بلوغ می‌تواند برای ما قطعی باشد که بتوانیم تلقی درستی از جایگاه یکدیگر داشته باشیم، جایگاه بخش دولتی به‌عنوان سیاست‌گذار، ناظر، هدایت‌کننده، برنامه‌ریز، بسترساز و تامین کننده در رفع موانع موجود و جایگاه سازمان‌های غیردولتی و ظرفیت‌های اجتماعی، نخبگان، خیران، اصناف که سفرای اجتماعی ما در این حوزه هستند و حتی مردم داوطلب حرکت در مسیر این سیاست‌ها و در بستر شرایط فراهم شده با دیپلماسی که باید در مسیر قانون، ضابطه و مقررات باشد است.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: این بستر در حال حاضر به شکل خیلی هدف‌گرا و مشارکت‌محور در سطح کشور فراهم شده و گزارش‌ها همه حاکی از این است، در سال 96 تاکنون حدود 800 طرح سازمان غیردولتی را تائید، تصویب، تامین اعتبار و پرداخت کردیم، حدود 700 سازمان مردم‌نهاد که این طرح‌ها را ارائه دادند این زمینه برایشان فراهم شده است.

بیرجندی بیان کرد: برای اینکه این بلوغ کامل شود و به رشد واقعی خود برسد ما در سال‌های 94 و 95 با ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای نخستین بار در قالب برنامه‌ریزی کلان برای این حوزه آموزش‌های توانمندسازی را از طریق همین سازمان‌های مردم‌نهاد شروع کردیم به این شکل که در سطح ملی آموزش‌های ملی را با استفاده از ظرفیت مراجع و مراکز ملی پیش‌بینی کردیم و این آموزش‌ها در سطح مناطق گفتمان‌سازی شد، به اجرا گذاشته شد و در سطح استان‌ها توسط سمن‌های سطح یک و دو در حال اجرا و واگذاری است نتیجه این توانمندسازی برگزاری بیش از 160 هزار نفر ساعت آموزش است.

وی ادامه داد: هدف اصلی از برنامه‌ریزی منطقه‌ای استفاده از فرصت‌ها و قابلیت‌های مناطق است، رویکر ما این است که این قابلیت‌ها را هم بخش دولتی و هم مراکز پژوهشی و هم ظرفیت‌های غیردولتی ما بتوانند به این عرصه ورود کنند، ایده دهند، پیشنهاد دهند، برنامه امروز هم فضایی است که در اختیار سازمان‌های غیردولتی در دل برنامه‌های دولتی قرار داده می‌شود و جایگاهی است که نظام و حاکمیت برای آن برنامه‌ریزی کرد که این سازمان‌ها در تصمیم‌سازی‌ها، برنامه‌ها و اجرا نزدیک شوند.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: در بحث برنامه‌های منطقه‌ای هدف اصلی، توسعه ظرفیت‌ها با استفاده از ظرفیت‌های توسعه مناطق است، یعنی نگاه به طور کامل پژوهشی، علمی و مبتنی بر نظرات توسعه است، امروز سازمان خانواده به‌عنوان یک سمن فراگیر در کل بدنه اجتماعی کشور است که باید نگاه به ظرفیت آن یکی از محورهای اصلی پنل این برنامه باشد.

بیرجندی اضافه کرد: در موضوع صیانت و اشتغال که مطرح شد در حال حاضر در کل کشور منابع اعتباری پیش‌بینی شده و هم بنگاه‌های اقتصادی ما تعامل خوبی را دارند، در یک سال گذشته بیش از 4 هزار فرصت اشتغال آسیب‌دیدگان، بهبودیافتگان را داشتیم که بخش اعظمی از آنها با شرایط بیمه اجتماعی بوده است.

وی افزود: خیران ما در این حوزه نسبت به سال گذشته رشد 8 درصدی داشتند که نشان از تقویت باورهای اجتماعی دارد، بسیاری از مراکز درمانی ما که با مشکلاتی داشتند که الان توسط خیران درک شده و در تامین امکانات رفاهی بسیاری از کمپ‌ها کمک می‌کنند.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: به‌سبب بحران‌های طبیعی که بافت اجتماعی و به‌دنبال آن کاربری‌ها را تغییر می‌دهد و جمعیت، مسائل اقتصادی و آسیب‌ها را دامن می‌زند ما باید با یک نگاه شتاب‌گیرانه و شتاب دهنده با استفاده از محرک‌هایی که سمن‌های می‌توانند این محرک‌ها را تقویت کنند و این معضل را مدیریت کنند حرکت کنیم.

بیرجندی بیان کرد: امیدوارم بالاترین نرخ مشارکت اجتماعی را شاهد باشیم و از این فرصت‌ها باید استفاده کنیم، فضای ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ایده‌ها و مشارکت فعالانه و علم‌محور فراهم است.

انتهای پیام/ح

نظر شما