شناسهٔ خبر: 23680153 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گاهشمار حملات به هتل ها در کشورهاي مختلف

طالبان در حمله اخير در پايتخت افغانستان که به کشته شدن دست کم شش نفر منجر شد، هتل اينترکانتيننتال کابل را هدف قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما خبرگزاري فرانسه در گزارشي از پاريس نوشت: هتل هاي بزرگ که پذيراي گردشگران و غربي ها هستند از 10 سال گذشته اهداف اصلي حملات عناصر تندرو قرار داشته اند. طالبان نيز در حمله اخير در کابل که به کشته شدن دست کم شش نفر منجر شد، هتل اينترکانتيننتال کابل را هدف قرار داد.


- موگاديشو : حملات متعدد گروه الشباب 
در سومالي، گروه الشباب با خودروهاي بمب گذاري شده و عوامل انتحاري خود حملات زيادي انجام داده است.
از سال 2015 تا 2017، نزديک به 10 حمله صورت گرفته که بيش از يکصد کشته برجاي گذاشته است. در بين مرگبارترين اين حملات مي توان به دو حمله انتحاري عليه هتلي در مرکز موگاديشو اشاره کرد که در تاريخ 25 ژانويه 2017، 28 کشته برجاي گذاشت.

-کابل : حملات طالبان
اول اوت 2016 طالبان حمله اي را با يک کاميون بمب گذاري شده عليه هتل نورث گيتNorthgate ( هتلي براي خارجي ها در کابل ) انجام داد. اين حمله پس از هفت ساعت محاصره و با کشته شدن يک مأمور پليس به پايان رسيد.

- ساحل عاج :
13 مارس 2016، يک گروه تندرو در منطقه گردشگري ساحلي گران-باسام Grand-Bassam در 20 کيلومتري شرق ابيجان رعب و وحشت ايجاد کرد. اعضاي اين گروه با تيراندازي در منطقه ساحلي و عليه چند هتلي که خارجي هاي در آن مستقر بودند، 19 نفر از جمله 11 ساحل عاجي، چهار فرانسوي و يک آلماني را کشتند. القاعده مغرب عربي مسئوليت اين حمله را به عهده گرفت.
- بورکينافاسو :
15 ژانويه 2016، 30 نفر از جمله شش کانادايي و پنج اروپايي در حمله يک گروه تندرو به هتل لوکس اسپلنديد Splendid و رستوران کاپوچينو در واگادوگو کشته شدند. حمله نيروهاي بورکينافاسو عليه تندروها که با حمايت نظاميان فرانسوي صورت گرفت 12 ساعت طول کشيد. يک گروه وابسته به گروه المرابطون مسئوليت اين حمله را به عهده گرفت.

- مالي :
20 نوامبر 2015، هتل راديسون بلو در باماکو هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت. افراد مسلح به مدت 9 ساعت مسافران و کارکنان هتل را گروگان گرفتند. 14 خارجي و شش تبعه مالي و همچنين دو تن از مهاجمان در اين حمله کشته شدند. دو گروه تندرو از جمله المرابطون -که سرکرده آن مختار بلمختار ( الجزايري ) است- مسئوليت اين حمله را به عهده گرفتند.

- تونس : حمله در سوسه 
26 ژوئن 2015، يک دانشجوي تونسي هتلي در نزديکي سوسه در 140 کيلومتري جنوب تونس را به رگبار بست و 38 گردشگر از جمله 30 انگليسي را کشت. داعش مسئوليت اين حمله را به عهده گرفت.

- ليبي : حمله به هتل کورينسيا  
27 ژانويه 2015، در حمله يک گروه مسلح به هتل کورينسيا در طرابلس، 9 نفر از جمله دو فيليپيني، يک آمريکايي، يک فرانسوي و يک تبعه کره جنوبي کشته شدند. شاخه داعش در ليبي مسئوليت اين حمله را به عهده گرفت.

- بغداد : حملات انتحاري هماهنگ شده -
25 ژانويه 2010، در حملات انتحاري هماهنگ شده عليه سه هتل در بغداد به نام هاي «‌ فلسطين »، « بابل » و « حمرا »، دست کم 36 نفر کشته و بيش از 70 نفر زخمي شدند.

- جاکارتا : دو حمله انتحاري 
17 ژوئيه 2009، در دو حمله انتحاري عليه دو هتل لوکس در جارکارتا - ريتس کارلتونRitz Carlton و ماريوت
Marriott- در منطقه تجاري و پر رفت و آمد خارجي ها، 9 نفر کشته شدند.

- بمبئي : 166 کشته
از تاريخ 26 تا 29 نوامبر 2008، در تيراندازي ها و انفجارهايي که به ويژه هتل هاي بزرگ را هدف قرار داد، 166 نفر در بمبئي کشته شدند. يک گروه تندرو مسئوليت اين حملات را به عهده گرفت.

- اسلام آباد پاکستان: کاميون بمب گذاري شده 
20 سپتامبر 2008، يک کاميون بمب گذاري شده که حاوي 600 کيلوگرم ماده منفجره بود و يک عامل انتحاري راننده آن بود به هتل ماريوت اسلام آباد پايتخت پاکستان برخورد کرد. در اين حمله 60 نفر از جمله سفير جمهوري چک کشته شدند.

- کابل : حمله انتحاري  
چهارم ژانويه 2008، حمله انتحاري عليه هتل لوکس سرنا Serena در مرکز کابل، هفت کشته برجاي گذاشت که در بين آنها يک آمريکايي و يک خبرنگار نروژي بود. اين حمله که طالبان مسئوليت آن را به عهده گرفت در حالي رخ داد که وزير امور خارجه نروژ در داخل اين هتل بود.
20 مارس 2014 نيز عناصر طالبان به همين هتل حمله کردند و در اين حمله 9 نفر از جمله يک خبرنگار فرانس پرس و خانواده او کشته شدند.

نظر شما