شناسهٔ خبر: 23679954 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در جلسه ستاد اقامه نماز صومعه سرا مطرح شد؛

ضرورت استفاده از علم روز و فضای مجازی برای جذب جوانان به مساجد

صومعه سرا-جلسه ستاد اقامه نمازصومعه سرا درحالی برگزار شد که مسئولان برساماندهی به وضعیت نمازخانه ها تأکید کرده وخواستار استفاده ازعلم روز وفضای مجازی برای ترغیب جوانان به حضور در مساجد شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، فرماندار صومعه سرا بعدازظهر یکشنبه در جلسه ستاد اقامه نماز که در دفتر فرمانداری شهرستان صومعه سرا برگزار شد، اظهار کرد: انسان موجودی پیچیده است که می تواند با توجه به قدرت خود هم در بالاترین جایکاه قرار بگیرد و هم در پایین ترین جایگاه بایستد.

علی فتح اللهی با تأکید برلزوم شناخت انسان از ماهیت و هستی خود، افزود: نماز یکی از راهکارهایی است که انسان می تواند از طریق آن به ذات و ماهیت اصلی خود پی ببرد.

وی با اشاره به اینکه نداشتن شناخت انسان از خالق خود سبب گمراهی و سقوط به پایین ترین درجه می شود، گفت: همه ارکان نماز برای انسان ها به ویژه نسل جوان دارای درس و نکته بوده وانجام هر حرکت در نماز اعم از رکوع، سجود و سایر موارد دارای یک فلسفه و پیشینه است که امروز دانشمندان جهان به آن رسیده اند.

 تأثیرعملکرد مسئولان بر نوع رفتار جوانان

فرماندار صومعه سرا با تأکید برترویج فرهنگ اسلامی به ویژه اقامه نماز در سطح جامعه به خصوص در میان نسل جوان، خاطرنشان کرد: نوع رفتار، عملکرد و کردار مسئولان در این حوزه در نسل جوان جامعه تأثیرگذار و سبب ترغیب یا بی انگیزگی در آنها می شود.

وی نوع برخورد و بروز رفتارها و برخی ناهنجاری از سوی جوانان را برگرفته از عملکرد و نوع برخورد مسئولان دانست و تصریح کرد: این موضوع دارای اهمیت بسیار زیادی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

فتح اللهی بر لزوم توجه به زیبایی، تمیزی و مطلوب بودن فضای نمازخانه در ادارات و دستگاه های اجرایی، اماکن عمومی و سایر موارد نیز تأکید کرد و افزود: فضای نمازخانه باید به گونه باشد که فرد نمازگذار و یا نسل جوان ترغیب به اقامه نماز شود.

وی با بیان اینکه باید زمینه های اشاعه فرهنگی را تقویت کنیم، گفت: متاسفانه امروزه علت اصلی بروز بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی نبود باورهای قلبی به نماز و آموزه های دینی و فرهنگ اسلامی است.

نبود علم مذهبی درست درنسل جوان

 در ادامه این جلسه سرپرست اداره تبلیغات اسلامی صومعه سرا به برخی از عوامل بی انگیزگی جوانان برای حضور در مساجد اشاره و اظهار کرد: عدم نظافت مسجد، نبود وسایل سرمایشی و گرمایشی، وسایل صوتی مناسبت، وسایل ورزشی، کمبود برنامه های فرهنگی، بهره نگرفتن از جوانان در فعالیت های مساجد بخشی از این عوامل هستند.

رحمت آذر افروز افزود: نداشتن آگاهی امام جمعه از مسائل روز به ویژه رسانه های مجازی، تکراری بودن و قدیمی بودن مسائل بیان شده از سوی برخی از ائمه جماعات سبب می شود که جوان انگیزه ای برای رفتن به مسجد و یا شرکت در نماز را نداشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه خانواده های نیز به مسائل مذهبی و باورهای دینی فرزندان خود نیز توجهی نمی کنند، گفت: فرزندانمان از علم مذهبی درستی برخوردار نیستند.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی صومعه سرا همچنین به کمبود روحانی وبی بهره بودن برخی روستاها از وجود روحانی اشاره کرد و یادآورشد: در سطح شهرستان صومعه سرا اداره تبلیغات اسلامی از وجود روحانی مستقر، خود استقرار، بومی و پاره وقت استفاده می کند.

وی با تأکید براینکه توان و ظرفیت لازم برای اعزام روحانی به همه روستاهای شهرستان وجود ندارد، ادامه داد: در این زمینه نیازمند همکاری و تعامل خود روستائیان برای تأمین هزینه های روحانی اعزامی نیز هستیم.

بهره گیری از شیوه های نوین برای اشاعه فرهنگ نماز

دبیر ستاد اقامه نماز صومعه سرا نیز در ادامه این نشست با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در این ستاد در حوزه ترویج فرهنگ اقامه نماز، اظهار کرد: از مهم ترین اقدامات این ستاد برگزاری نشست های دانش آموزی، خانواده مطهر، نماز در بازار «منهاج»، ترویج نماز زوجین با همکاری کمیته امداد است.

محمد پورمهدی با تأکید برنقش آموزش و پرورش و دانش آموزان در ترویج این فرهنگ، افزود: آموزش و پرورش صومعه سرا همکاری خوبی در زمینه برگزاری این نشست ها در طول سال انجام داده است.

وی به نقش مهم دانش آموزان در انتقال فرهنگ نماز به خانواده نیز اشاره کرد و گفت: البته کمبودهایی در این زمینه وجود دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان شهرستان است.

دبیرستاد اقدامه نماز صومعه سرا یاداورشد: در اجرای طرح نماز در بازار یا همان طرح منهاج نیز اصناف همکاری خوبی داشته است.

به گفته پورمهدی در راستای اشاعه فرهنگ نماز باید از شیوه های نوین و متخصصان مربوطه آگاه به علم روز به ویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان بهره برد.

نظر شما