شناسهٔ خبر: 23679724 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کشت زعفران در رزن به ۱۶ هکتار افزایش یافت

R41405/P1494/S6,75/CT11

فرماندار شهرستان رزن گفت: در راستای کاهش مصرف آب کشت محصولات پر آب بر چون سیب زمینی از ۹هزار هکتار به ۵هزارو ۵۰۰هکتار،کشت هندوانه از هزارو ۲۰۰هکتار به ۵۵۰هکتار کاهش یافته و کشت زعفران از ۲ هکتار به ۱۶ هکتار افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رزن، فتحعلی حسینی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از آب این شهرستان با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت‌های دولت تدبیر امید در شهرستان حفظ منابع آب است اظهار داشت: دو هدف مهم که نخستین آن انسداد چاه‌های غیر مجاز و دیگری جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز با نصب کنتورهای هوشمند بود در دستور کار قرار گرفت.

 وی از نصب بیش از  313 عدد کنتور هوشمند  طول سه سال گذشته تا به امروز در شهرستان رزن خبرداد و گفت: در راستای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز این میزان کنتور نصب شده و در تلاش هستیم تا با برنامه زمان بندی نصب کنتورهای هوشمند با سرعت انجام پذیرد.

حسینی با بیان اینکه در شهرستان رزن بیش از 1625چاه مجازو 900چاه غیر مجاز در حال فعالیت است افزود: در قالب فرم یک، چاه‌هایی که قبل از سال 85ایجاد شده است 420چاه و در قالب فرم 5 نیز 675چاه که بعد از سال 85 ایجاد شده است به ثبت رسیده است.

فرماندار رزن با بیان اینکه در این مدت با برنامه ریزی انجام شده کنتورهای هوشمند برای چاه های مجازی که بیشتر از 30لیتر برثانیه برداشت داشته اند نصب می شد افزود:سال آینده با برنامه ریزی انجام شده برای چاه‌های کشاورزی مجازی که بیشتر از 25لیتر برثانیه برداشت دارند کنتور هوشمند نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه روند انسداد چاه‌های غیر مجاز در سطح شهرستان رزن با هدف جلوگیری از برداشت بی رویه از ذخایر آبهای زیر زمینی از سال 93آغاز شده گفت: تا به امروز بیش از486 حلقه چاه غیر مجاز در سطح شهرستان رزن مسدود شده است.

فرماندار رزن صرفه جویی انجام شده در راستای انسداد چاهای غیر مجاز را بیش از 104میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: شهرستان رزن در صرفه جویی مصرف آب مقام نخست استان را دارد. نخستین سند راهبردی حفظ منابع آب در استان در شهرستان رزن تدوین شده است.

حسینی تشکیل سمن حفظ آب و استفاده کردن از ظرفیت مردم برای کاهش مصرف آب را از مهمترین اقدامات در راستای کاهش مصرف آب در شهرستان رزن عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی و اقدامات انجام شده در طول سه سال گذشته باعث شد تا روند کاهش آب‌های زیرزمینی که هر سال تا 90سانتی متر می‌رسید به کمتر از 60متر برسد.

وی با بیان اینکه افزایش کشت محصولات کم آب بر،توسعه کشت مکانیزه و کاهش کشت محصولات با نیاز آبی بالا در کنار جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز و جلوگیری از فعالیت چاه‌های غیر مجاز  می‌تواند در مدیریت مصرف آب بسیار موثر باشد.

فرماندار رزن با بیان اینکه در راستای کاهش مصرف آب کشت محصولات پر آب بر چون سیب زمینی از 9هزار هکتار به 5هزارو 500هکتار،کشت هندوانه از هزارو 200هکتار به 550هکتار کاهش یافت گفت: همچنین کشت زعفران از 2هکتار به 16هکتار،کشت محصولات گلخانه ای از 2هکتار به 14هکتار افزایش یافته است.

انتهای پیام/ ع

نظر شما