شناسهٔ خبر: 23679567 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در نشست هم‌اندیشی همایش خبر خوب مطرح شد

نصراللهی: رسانه های ما در شناسایی و روایت سوژه های مثبت مشکل دارند

اکبر نصراللهی استاد ارتباطات دانشگاه گفت: رسانه های ما در سوژه یابی و روایت منفی باتجربه و استاد هستند اما در شکار، شناسایی و روایت سوژه های مثبت مشکل دارند . اگر درست به واقعیت های جامعه نگاه شود دهها سوژه مثبت با جذابیت های بالا می بینیم که بیان آن در جامعه ایجاد امید می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، اکبر نصراللهی مدیر گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال، در نشست هم اندیشی همایش خبرخوب که بعد از ظهر امروز(یکشنبه) با حضور جمعی از اساتید برجسته علوم ارتباطات در دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: بی تردید تعریف خبر خوب نسبی است و بستگی به موقف، موضع، منظر و ذینفعان، تعاریف و مصادیق متفاوتی دارد. بعضی ها می گویند خبرخوب، خبربد و دارای ارزش خبری بالای conflict  است.

وی افزود: به لحاظ حرفه ای، خبر خوب، خبری است که دارای ارزش های خبری بالا و  زیاد باشد و ... از نظر مخاطب عام در هر کشوری، خبرهای موفقیتها، پیشرفتها، کامیابی ها و پیروزی های مردم همان کشور را  در زمینه های مختلف  و همچنین در مقابل اخبار ناکامی ها و شکست های مخالفان و دشمنان را در برمی گیرد.

این استاد ارتباطات دانشگاه تصریح کرد: تعریف خبر خوب نسبی است چون خوب و بد نسبی و از تجربیات، تحصیلات، دین و متغیرهای مختلف اثر می پذیرید. دوگانه های دیگری مثل خبر مثبت و منفی ، امیدزا و امید زدا ، و.. وجود دارد.

وی افزود: ممکن است خبری برای جناح، مخاطب، کشور و سازمان و نهادی خوب باشد اما همان خبر و رویداد برای جناح، سازمان و کشور دیگر خوب نباشد.

نصراللهی تاکید کرد: از منظرهای مختلف و بستگی به موقف، موضع، منظر و ذی نفعان خبر، تعاریف و مصادیق خبر خوب متفاوت است. به نظر می رسد باید در خوب و یا بد بودن خبر یا دوگانه های دیگری مثل مثبت و منفی بودن و امید زا و امیدزدا بودن اخبار باید موقف، موضع، مخاطب و... را مشخص کنیم. با تغییر جایگاه، موضع و نوع مخاطب و...  لیبل خبرها هم می تواند از خوب به بد و از بد به خوب تغییر کند. این نکته بیشتر در مورد  مخاطبان  و کنشگران سیاسی و اقتصادی  و... مصداق دارد.

این استاد ارتباطات دانشگاه گفت: خبر خوب از منظر مخاطبان عام در هر کشوری، اخبار موفقییت ها، پیشرفت ها، پیروزی ها، کامیابی های مردم و نظام همان کشور در زمینه های مختلف و همچنین در مقابل خبرهای ناکامی های دشمنان و مخالفان و گروهها و سازمان ها و کشورهای رقیب است.

وی در پایان گفت: خبر خوب، به خبرهای مثبت و تاییدی محدود نیست ؛ همه خبرهای مثبت و منفی مسئولانه، آگاهی بخش و محرک را در برمی گیرد. بنابراین بیان انتقادها و آسیب ها و ارائه راه چاره و امید به حل آن خبر خوب تلقی می شود. مشکل اصلی رسانه های ما در زاویه و نوع نگاه آنها است. رسانه های ما در سوژه یابی و روایت منفی باتجربه و استاد هستند اما در شکار، شناسایی و روایت سوژه های مثبت مشکل دارند . اگر درست به واقعیت های جامعه نگاه شود دهها سوژه مثبت با جذابیت های بالا می بینیم که بیان آن در جامعه ایجاد امید می کند.

انتهای پیام/

نظر شما