شناسهٔ خبر: 23679534 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مکرون و مرکل خواستار تقويت همکاري هاي آلمان و فرانسه شدند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ­امانوئل مکرون، رئيس جمهوري فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، خواستار تقويت بيشتر همکاري هاي دو کشور شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، مکرون و مرکل امروز به مناسبت پنجاه و پنجمين سالگرد پيمان دو جانبه موسوم به پيمان اليزه (نهاد رياست جمهوري فرانسه) با انتشار بيانيه مشترکي اعلام کردند که دو کشور اراده شان بر اين تعلق گرفته است که روابط و همکاري هاي دو جانبه را هر بيشتر تقويت و تعميق کنند.
55 سال پيش شارل دو گل رئيس جمهوري وقت فرانسه و کنراد آدناور صدر اعظم وقت آلمان پيمان همکاري فرانسه و آلمان موسوم به پيمان اليزه را امضاء کردند. از آن زمان به بعد همکاري فرانسه و آلمان هميشه به عنوان يکي از ستون هاي روند همگرايي و ‏يکپارچه سازي بيشتر ‏کشورهاي اروپايي از ‏نظر سياسي، اقتصادي و ‏امنيتي و ايجاد ‏ساختارهاي فرا ‏مليتي ، نقش ايفا کرده است. اين دو رهبر دو روز بعد از ديدارشان در نهاد رياست جمهوري فرانسه اعلام کردند که فرانسه و‌آلمان دو شريک سياسي مهم و دو همسايه با اعتماد هستند.
امروز نيز به مناسبت پنجاه و پنجمين سالگرد امضاي اين پيمان مرکل و مکرون بر عزم خود براي تعميق همکاري هاي دو کشور تاکيد کردند.
اين دو توافق کردند که طي امسال پيمان اليزه جديدي ميان دو کشور به منظور تعميق يکپارچگي و در هم تنيدگي بيشتر ساختارهاي اقتصادي و مالي و تقويت روابط جوامع مدني دو کشور شکل گيرد.

نظر شما