شناسهٔ خبر: 23679380 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سامانه ثبت نام الکترونیکی هنر فاخر دستگاه قضایی در خدمات بهینه است

اراک - ایرنا - معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: راه اندازی سامانه ثبت نام الکترونیکی(ثنا)، هنر فاخر دستگاه قضایی در خدمات رسانی بهتر به مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حمید شهریاری عصر روز یکشنبه در شورای قضایی استان مرکزی در اراک، افزود: افرادی که در سیستم قضایی دارای پرونده هستند با ثبت نام در سامانه ثنا می توانند بدون مراجعه به مراکز قضایی از روند دادرسی خود اطلاع حاصل کنند.
وی ادامه داد: با راه اندازی این سامانه و همچنین ابلاغ الکترونیکی بیش از 90 درصد ابلاغ ها به دست افراد می رسد و در تاریخ معین برای رسیدگی به پرونده به مراکز قضایی مراجعه می کنند.
معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بیان کرد: کسانی که در سیستم قضایی پرونده ندارند نیز می توانند در این سامانه ثبت نام کنند زیرا این کار به معنای ایجاد نشانی قانونی برای همه مردم ایران در شبکه ملی عدالت است و در پیشگیری از برخی مشکلات قضایی تاثیر به سزایی دارد.
وی در تشریح عدالت الکترونیک گفت: این طرح با استفاده از تجارب 10 ساله در پنج حوزه راهبردی تدوین شده که شامل جامعه قضایی شبکه ای، دسترسی شبکه ای و سیاستگذاری شبکه ای و غیره است و در مطالعات تکمیلی در چهار لایه این طرح مورد بررسی قرار گرفت.
حجت الاسلام شهریاری لایه نخست این طرح را تعامل با گیرندگان خدمات عنوان کرد و گفت: راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک، ثبت نام و ابلاغ الکترونیکی، ارتباط مکانیزه با نیروی انتظامی و توسعه خدمات حوزه کیفری تا کنون در این حوزه انجام شده است.
وی اضافه کرد: لایه دوم این طرح نیز معماری درون سازمانی است که در این راستا بازمهندسی و طراحی فرآیندها، مدیریت منابع سازمان و تعاملات بین ستادی و صنفی در استان ها و سازمان های وابسته، تولید و تحلیل آمار و اطلاعات و خدمات ویژه به قضات و کارکنان هدفگذاری شده تا کنون سامانه جامع منابع انسانی، سامانه جامع مالی و پشتیبانی، سامانه سجل قضایی، افزایش اقلام اطلاعاتی، سامانه جامع آماری سجا و طرح مراقبت الکترونیکی عملیاتی شده است.
معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اضافه کرد: لایه سوم طرح عدالت الکترونیکی نیز معماری زیرساخت های فنی است که در این بخش نیز توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، توسعه اساسی و زیربنایی شبکه ای از قبیل فیبر نوری و توسعه زیرساخت های امنیتی هدفگذاری شد که تا کنون تغییر بنیادین سامانه مدیریت پرونده قضایی، ایجاد 20 سامانه نرم افزاری، ایجاد و نگهداری 100 پایگاه اطراع رسانی و توسعه فیبر نوری به همه مراکز کشور اجرایی شده است.
وی، معماری توانمند سازی نهادی را لایه چهارم این طرح معرفی کرد و گفت: اصلاح قوانین و مقررات و تدوین آیین نامه ها و دستور العمل های کاربردی در این بخش هدفگذاری شد که تاسیس مرکز فناوری اطلاعات، راه اندازی معاونت آمار و فناوری اطلاعات در کل کشور، تاسیس پژوهشکده فناوری اطلاعات، تاسیس شرکت های حامی عدالت برای مدیریت طرح های فناوری قوه قضائیه در این راستا صورت گرفته است.
حجت الاسلام شهریاری تلاش برای خودکفایی مالی و رفع محدودیت اعتباری و انسانی، توجه به رسیدگی موثر آرا، کاهش حجم فزاینده و زمان رسیدگی به پرونده ها، تبدیل تعامل با وکلا به فرصت، تقویت نهاد داوری، تقویت نهاد اسناد رسمی، ساماندهی امر کارشناسی در دستگاه قضایی، بازمهندسی منابع انسانی و بازمهندسی فرآینده های آیین دادرسی مدنی مهمترین برنامه های هدفگذاری شده قوه قضائیه عنوان کرد.
وی یادآوری کرد: 100درصد پرونده های قضایی در استان مرکزی اکنون به صورت الکترونیکی رسیدگی می شود و فرآیند های رسیدگی در این استان نیز به صورت الکترونیکی قابلیت نظارت پیدا کرده است که این مهم در کشور بی نظیر است.
حضور در آیین بهره برداری از مرکز خدمات الکترونیک حوزه قضایی دلیجان و خمین از دیگر برنامه های سفر یک روزه معاون قوه قضائیه به استان مرکزی بود.
3017/6013/خبرنگار:مصطفی مجللی نسب ***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

نظر شما