شناسهٔ خبر: 23679339 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ایزدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو:

برنامه ترامپ همراه کردن اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است/ تبلیغات غیرواقعی آمریکایی‌ها را برای امتیازات بیشتر حریص کرد

کارشناس سیاست خارجی گفت: تبلیغات غیرواقعی که نسبت به برجام شد ترامپ بیزنس مسلک را تشویق کرد تا به فکر توافق دیگری در کنار برجام بیفتد.

صاحب‌خبر -
فؤاد ایزدی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به این اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه این آخرین باری خواهد بود که آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند٬ اظهار داشت: باتوجه به اینکه برجام توافق خوبی برای آمریکایی‌ها است، از آن خارج نخواهند شد مگر اینکه توافق بهتری ببینند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مخاطب گفته‌های ترامپ دو گروه هستند٬ افزود: اولین گروه دموکرات‌های کنگره هستند که در زمان دولت اوباما با برجام همراهی کردند و همراهی با ترامپ برای نقض برجام را امری نادرست می‌دانستند.

ایزدی گروه دیگر مخاطب سخنان ترامپ را اروپایی‌ها برشمرد و تصریح کرد: ترامپ علاقه‌مند است با این صحبت‌ها کاری کند که اروپایی‌ها ایران را درخصوص بحث موشکی و نفوذ منطقه‌ای تحت فشار قرار دهند.

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: به نظر می‌رسد اخبار خوبی از این دو گروه به گوش ترامپ رسیده است ظاهرا دمکرات‌ها در حال همراهی با ترامپ برای تصویب قانون جدیدی که در نهایت قانون قبلی را بازبینی کند هستند.

وی با بیان اینکه بازبینی قانون توافق هسته‌ای با ایران در چارچوب برجام امکان پذیر نیست یادآور شد: بضاعتی که در برجام وجود دارد بسیار گسترده است هیچ کشوری به اندازه ایران براساس برجام نظارت و بازرسی ندارد بنابراین امریکایی‌ها می‌خواهند برجام را حفظ کنند، اما از سوی دیگر در تلاش هستند محدودیت‌های هسته‌ای و بازرسی‌های گسترده غیرطبیعی را علیه کشورمان اعمال کنند.

این کارشناس سیاست خارجی بیان داشت: نتانیاهو نیز هیچ گاه به آمریکایی‌ها نگفت که با ایران توافق نکنید بلکه همواره اعلام می‌کرد که می‌توانید توافق بهتری هم با ایران داشته باشید.

ایزدی بیان داشت: آن‌ها می‌خواهند در حوزه موشکی از ایران امتیاز بگیرند بنابراین درصدد یک توافق جانبی در کنار برجام هستند که به نظر می‌رسد اروپایی نیز در این زمینه آن‌ها را همراهی خواهند کرد.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اینکه قطعا استمرار این روند برای کشورمان مثبت ارزیابی نمی‌شود، افزود: این سوال مطرح می‌شود که چه شد امریکایی‌ها پس از برجام اکنون طمع کرده اند تا امتیاز بیشتری از کشورمان بگیرند امریکایی‌ها چه پیامی از داخل گرفته اند و ما چگونه صحبت کردیم که آن‌ها به فکر توافق جانبی دیگری در کنار برجام افتاده اند؟

ایزدی در پایان خاطر نشان کرد: معتقدم تبلیغات غیرواقعی که نسبت به برجام شد ترامپ بیزنس مسلک را تشویق کرد تا به فکر توافق دیگری در کنار برجام بیفتد.

نظر شما