شناسهٔ خبر: 23678681 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اسفند‌ماه به میزبانی یزد

جشنواره «نقاشی‌خط آیات» برگزار می‌شود/ رنسانس هنر «نقاشی‌خط»

جشنواره «نقاشی، خط آیات» اسفند ماه به میزبانی یزد برگزار می‌شود و هنرمندان تا ۱۲ بهمن برای ارسال آثار مهلت دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نشست خبری جشنواره قرآنی آیات در رشته نقاشی خط با حضور علی تن مدیر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد، نصرالله‌ افجه‌ای دبیر هنری جشنواره در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نصرالله افجه‌ای با بیان اینکه نقاشی خط یک حرکت و هنری است که به صورت خلاصه هر موضوعی را بیان می‌کند، اظهار داشت: نقاشی خط سالیان درازی است که رایج شده و علاقه‌مندان در هر عصری فعالیتی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به روش آموزش نقاشی خط، الگوگیری در این هنر را مهم دانست و افزود: نقاشی خط در مرحله اول آموزش دادنی نیست. انتخاب خط و نوع آن و حتی رنگ برگرفته از ذهن افراد است بنابراین یادگیری به استعداد فرد بستگی دارد زیرا راه و روش خاصی را ایجاد می‌کند.

افجه‌ای با بیان اینکه در جهان 70 میلیارد اثرانگشت متفاوت وجود دارد گفت: این برای ما الگو است اگر کاری انجام می‌دهیم باید خطوط اثرانگشت خود را حفظ کنیم تا از دیگری متمایز شود.

عین‌الدین صادق‌زاده با بیان اینکه هنوز معنای واقعی نقاشی خط مفهوم نیست تصریح کرد: باید با هنر جهانی و گرافیک آشنا بود و با خوشنویسی وارد عرصه نقاشی خط شد. تنها خوشنویسی یا حتی استاد گرافیک نمی‌تواند از افراد استاد نقاشی خط بسازد.

وی با بیان اینکه در خوشنویسی افراد به دنبال تقلید هستند گفت: در هنر نقاشی خط باید به دنبال ابتکار بود. داشتن هنر خوشنویسی و گرافیک و نقاشی لازمه اصلی در نقاشی خط است و یکی از آنها کافی نیست.

صادق‌زاده با اشاره به نحوه داوری رشته نقاشی خط افزود: کارهایی که کپی باشد قابل قبول نیست، البته همه ما از یکدیگر تأثیر می‌گیریم اما نباید همچون سایر هنرمندان آثاری در این زمینه خلق کرد.

مهدی راضی دبیر جشنواره با بیان اینکه حوزه نقاشی خط بسیار وسیع است اظهار داشت: اگر محدودیتی برای این هنر قائل شویم دیگر نقاشی خط نیست و به صرفاً نقاشی یا خطاطی خلاصه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نقاشی خط قابل آموزش است تصریح کرد: هر هنری دارای مبانی خاصی است بنابراین می‌توان برای هر هنری افرادی را تربیت کرد. کسی که آموزش می‌بیند تا کجا پیش رود بستگی به استعداد، تمرین و پشتکار دارد تا به نتیجه برسد.

راضی با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان نقاشی به عرصه نقاشی خط ورود داشتند اما موفقیت در این هنر کار هر کسی نیست گفت: ما به سادگی نمی‌توانیم رویکرد حرفه‌ای و مدرن فضای نقاشی خط را که در آثار اساتیدی مثل زنده رودی می‌بینیم نادیده بگیریم.

وی افزود: هنرمندانی که خوشنویسی بلد نیستند مثل استاد زنده رودی حروف را به عنوان عنصر بصری نگاه کرده و با استفاده از نقطه، سطر و رنگ کار جدیدی از نقاشی خط را به وجود آورد. ساختار کار ایشان حروف است و یا سخت‌ترین شیوه و تکنیک‌های هنری آثاری فاخر خلق کرد.

راضی با بیان اینکه افرادی که به خوشنویسی احاطه ندارند با حروف یا کلمات در رشته نقاشی خط کار می‌کنند گفت: با ساده‌ترین شکل می‌توان نقاشی خط تصویری ساخت. نقاشی خط هم می‌تواند انتزاعی و هم تصویری باشد.

وی با اشاره به اینکه ریشه‌های هنر مدرن نقاشی خط در دوره‌های گذشته قابل مشاهده است، تصریح کرد: هنر نقاشی خط جریانی است که رنسانس آن تازه در حال اتفاق افتادن است.

راضی درباره تعداد آثار رسیده به جشنواره آیات در رشته نقاشی خط گفت: در سه روز اخیر 10 اثر رسیده که البته هنرمندان تا 12 بهمن فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی از احتمال تمدید مهلت شرکت در جشنواره خبر داد و گفت: در صورت تأیید مهلت ارسال آثار تا پایان بهمن تمدید می‌شود و اختتامیه اسفندماه در یزد برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس جشنواره آیات در رشته نقاشی خط سوم اسفند ماه به میزبانی استان یزد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما